شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲  |  Saturday, 02 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: آیین دیدار با استاد «ابراهیم حقیقی»، طراح و گرافیست و تقدیر و تجلیل از ایشان با حضور مدیرعامل، معاونان، مدیران و کارشناسان بنیاد سینمایی فارابی در محل دفتر کار و آتلیه وی برگزار شد.



photo_2016-07-27_12-16-31

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه و به نقل از به پایگاه اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود، به نشانه بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و گفت: «این نشانه که ازطرح های ماندگار ابراهیم حقیقی است که در سال ۱۳۶۲ و به سفارش آقایان فخرالدین انوار و سید محمد بهشتی توسط استاد ابراهیم حقیقی طراحی شد، طراحی اولیه متشکل از حرف «ب» و «ف» به همراه یک اسلیمی تزیینی است و این نشانه سال های متمادی در سپهر هنری کشور و جهان درخشیده و به عنوان برند فرهنگی بنیاد فارابی شناخته شده و یادآور سینمای نجیب ایران در خارج از کشور بوده است. چنانچه این نشان را از فارابی بگیرند انگار هویت فرهنگی این بنیاد را گرفته‌اند.»

وی با اشاره به نقش بنیاد سینمای فارابی در توفیقات سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «امروز ما عهده دار مسئولیت مجموعه‌ای هستیم که سه دهه پیش، برای حمایت از سینمای نوین ایران تاسیس شده است و جانمایگی فرهنگی که در نشان طراحی شده این بنیاد است باید همیشه سرلوحه مدیران بنیاد سینمایی فارابی باشد.»

تابش در ادامه با تجلیل از شخصیت هنری ابراهیم حقیقی و طرح های ماندگار او در حوزه گرافیک، پوستر، سینما، تلویزیون، فیلم کوتاه، تصویرگری کتاب کودک و... گفت: «یکی از ویژگی‌های بارز استاد حقیقی حضور فعال و پرنشاط او در عرصه های مختلف و تلاش او برای انجام کار فرهنگی است، در عین حال ابراهیم حقیقی تا کنون به هیچ عنوان به عنوان یک هنرمند شاخص، مسئولیت اجتماعی خویش را فراموش نکرده است و فعالیت های چشمگیر وی در حوزه مسئولیت اجتماعی ازجمله کمک به کودکان سرطانی قابل ستایش است و جلسه امروز نیز به نوعی ادای احترام به تلاش‌های ارزشمند و حضور مستمر و تاثیر گذار وی در کنار اهالی فرهنگ و هنر است.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به نمایشگاه عکس «ایران در آینه» که سال گذشته به نمایش درآمد اشاره کرد و افزود: «در این نمایشگاه که محصول ۶ سال عکاسی ابراهیم حقیقی از ۴۰ شهر ایران است و از میان بیش از هزار قطعه عکس تعداد ۲۴ قطعه آن انتخاب و به نمایش درآمد روایتی جدید و متفاوت از ایران در آینه به نمایش گذاشته شد، بناهای تاریخی ایران و ترکیب آینه و صفحات رنگی سوژه عکاسی ابراهیم حقیقی بودند و در این مجموعه نوعی نگاه عرفانی و فلسفی را در بازنمایی معماری باشکوه ایرانی می‌دیدیم.»
مدیرعامل بنیاد فارابی، حضور خلاقانه و هوشمندانه ابراهیم حقیقی درحوزه های فرهنگی و هنری را از ویژگی‌های مهم وی برشمرد و افزود: «یکی از نمادها و معیارهای حرکت درست درعرصه هنر و سینما، داشتن نگاه ایرانی به فرهنگ و هنر است.»

ابراهیم حقیقی نیز در این دیدار صمیمی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مدیران بنیاد سینمایی فارابی به تاریخچه طراحی نشانه فارابی اشاره کرد و گفت: «سال ۱۳۶۲ در زمان معاونت سینمایی آقای سید فخرالدین انوار و تاسیس بنیاد سینمایی فارابی توسط سید محمد بهشتی، محمدمهدی دادگو و محمد آقاجانی، طراحی نشانه بنیاد به من سفارش داده شد.»

وی افزود: «یک‌ یا دو سال قبل از این تاریخ با استادم مرتضی ممیز و بعضی از دیگر همکاران در ارایه طرح نشانه برای صدا و سیما شرکت کرده بودیم که آقایان بهشتی و انوار از آنجا که با کار من آشنا شده بودند، طراحی نشان بنیاد را به من سپردند. طراحی اولیه نشانه که متشکل از حرف «ب» و «ف» و یک اسلیمی تزیینی است، زیاد به طول نینجامید و زود به انجام رسید و بلافاصله طراحی سرکاغذها و پاکت‌ها و تابلو و آگهی‌ها و بعد‌ها اتوموبیل و سینه موبیل را انجام دادم که بسیای از آن‌ها تاکنون در حال استفاده است.»

این گرافیست در ادامه به زمان طراحی و ساخته شدن نشان فارابی و سختی هایی که سینمای ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی متحمل شد اشاره کرد و گفت: «بنیاد سینمایی فارابی نقطه عطف تفکر شده‌ای بود که ضمن تعامل با همه آدم‌ها از جمله افرادی که نا امید شده بودند، توانست سینما را زنده نگه دارد.»
وی ضمن تاکید بر اینکه نخستین قدم های جهانی شدن سینمای ایران در بنیاد فارابی برداشته شد ادامه داد: «بنیان افتخاراتی که در طول بیش از سه دهه توسط هنرمندانی چون عباس کیارستمی و سایر هنرمندان برای سینمای ایران کسب شد در بنیاد سینمایی فارابی گذاشته شده است.»

ابراهیم حقیقی با اشاره به اینکه هوشمندی سفارش دهنده، سفارش را متعالی می‌کند گفت: «در دهه ۶۰ هوشمندی شیروانی در حوزه گرافیک و سیدمحمد بهشتی در حوزه سینما منجر به متعالی شدن این دو هنر شد.»
حقیقی ادامه داد: «در سال‌های بعد، طراحی پوستر‌ها و بروشور‌ها و لیفلت‌های فیلم‌هایی که به جشنواره‌های بین‌المللی راه پیدا کرده بودند در دستور کار قرار گرفت که یادگارهای باقی مانده از آن زمان از تمام طراحان گرافیک، جزو کارهای درخشان طراحی گرافیک ایران به شمار می‌روند و این نشان از آن دارد که مدیریت آگاه و دانسته، می‌داند چه می‌خواهد و می‌داند چگونه به درستی راهبری کند که حاصل، ماندگار و خاطره‌انگیز باشد.»

در این نشست ابراهیم حقیقی بخشی از خاطرات خود را از شکل گیری جشنواره فیلم فجر و سال‌های آغازین بنیاد فارابی را مرور کرد.
استاد ابراهیم حقیقی متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ در تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. حقیقی همچنین در انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران عضویت دارد.
وی از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات مختلف بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف صحنه را طراحی و برای فیلم‌ها و سریال های زیادی تیتراژ ساخته‌ است. حقیقی همچنین نمایشگاه‌های متعددی را برگزار و جوایز زیادی را به‌دست آورده ‌است. طراحی تندیس سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، تندیس پروانه زرین جشنواره‌های کودکان و نوجوانان و لوگوی مجموعه خودرو سازی سایپا از معروف‌ترین کارهای او به شمار می‌آید.
در پایان این آیین تکریم و نشست صمیمی، لوح یادبود و هدیه ای به پاس قدردانی از سوی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به استاد ابراهیم حقیقی اهداء شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت های صریح آرمین رحیمیان، بازیگر و فیلمساز خوش آتیه ی سینمای ایران در گفتگو با ویژه برنامه مدیا

قشر متوسط در حال از بین رفتن است / پدرم با حقوق کارمندی برادرهایش را داماد کرد، اما امروز یک کارمند، با نشان ندادن دست تنگی‌اش، شاهکار کرده است!

۱۳:۴۱  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
متفاوت‌ترین گفتگوی ملیکا شریفی نیا در مصاحبه با ویژه برنامه ویدئویی «مدیا»

از استرس‌های شبانه سر پروژه «پروین» تا حواشی بامزه برنامه «کودک شو»!

۱۳:۳۳  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با دبیر بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر

بین الملل؛ بخشِ تازه نفسِ جشنواره مد و لباس امسال

۱۲:۳۳  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
گفت و گو ویدئویی ویژه برنامه مدیا با تینو صالحی بازیگر نقش شهید احمد کاظمی در فیلم احمد

بدلیل فشار کار فیزیکی زیاد،  پارگی همسترینگ  گریبان گیرم شد / وقتی به دفاتر سینمایی مراجعه می کردم و می فهمیدند که تئاتری هستم، نقشی به من نمی‌دادند!

۱۶:۵۸  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با امین میری بازیگر سینما

"نپتون" ترسیم گر موضوع انسانیت است/ دوست دارم گریمی متفاوت داشته باشم که شناخته نشوم!

۱۸:۱۱  -  ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
ملی‌پوش دوچرخه سواری ایران در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

لیاقت این را دارم که در المپیک رکاب بزنم/ باشگاه از من حمایت میکند ولی نه برای المپیک!

۱۴:۱۶  -  ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های متفاوت آزیتا حاجیان درباره جدایی از محمدرضا شریفی نیا در گفتگو با «مدیا»

۲۰ سال زندگی خیلی خوبی داشتیم / طلاق یک زمانی برا ما تابو وحشتناکی بود!

۱۹:۱۶  -  ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
سکوت « اسکندر کوتی»  گزارشگر قدیمی فوتبال در گفتگو با ویژه برنامه ویدئویی « مدیا » شکست

تلویزیون پولم را به موقع پرداخت نمیکرد و به این خاطر از سال ۸۵ قطع همکاری کردم / هنوز توان گزارشگری دارم / « عادل»، نیروی مستعدی برای صدا وسیما بود

۱۸:۵۰  -  ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویدئویی ویژه برنامه « مدیا » با بهروز شعیبی

کارگردانی در زمان حاضر اولویت بیشتری برایم پیدا کرده تا بازیگری / قطعا من از سفارش پرهیز نمی‌کنم!

۰۹:۳۰  -  ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار