پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۳۳۰
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
نمایش آیینی ایراندخت در نیاوران
دیباچه: نمایش آیینی ایراندخت (ویژه بانوان) کاری از گروه هنری پری سان گیلان به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی پریسا قاسمی ۲۴ و ۲۵ تیرماه ساعت ۱۵ درسالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.



دیباچه-ایراندخت

به گزارش دیباچه به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ، نمایش ایراندخت (ویژه بانوان) اثر گروه پری سان اولین گروه بانوان استان گیلان است که  در اجرای حرکات آیینی فولکلور اقوام ایرانی، آیینی سنتی، نمایشی، کلاسیک و مدرن در تهران اجرای نمایش خواهند داشت.

پریسا قاسمی طراح و کارگردان این نمایش با بیان اینکه دراین نمایش 10 اجرا خواهیم داشت گفت:برای طراحی تمامی بخش های این اجرا نماد ها و نشان ها و فرهنگ بومی هر منطقه در نظر گرفته شده است. به طور مثال در نمایش مربوط به منطقه گیلان تمام منش ،رفتار ،نماد و نشان هایی که زنان گیلان درشالیزار انجام می دهند توجه شده و به نمایش گذاشته شده است .

قاسمی با بیان اینکه داستان این نمایش برگرفته از یک قطعه‌ آهنگ نمایشی و اپرا بنام کارمینا بورانا می باشد که توسط کارل اورف در بین سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ ساخته شده‌ بیان داشت:داستان نمایش درخصوص دختری غربی است که در یک جشنواره شرکت کرده  و در این جشنواره اجرای حرکات آیینی فرهنگ های مختلف از جمله یک گروه ایرانی را می بیند و به فرهنگ و هنر ایران علاقمند می شود و به ایران سفر می کند.

کارگردان نمایش ایراندخت در ادامه بیان داشت:حرکات آیینی این نمایش ازدوره قاجار آغاز شده که درآن تاریخچه ای ازمجلس زنان آن دوره را نشان می دهد و سپس به دوران معاصر می رسدو دربخش دیگر این اجرا با آهنگ ساری گلین که مربوط به حرکات نمایشی آئینی آذربایجان است ادامه خواهد داشت و سپس به بخش های عرفانی خواهیم رسید که برگرفته از سماع می باشد.

پریسا قاسمی ، سولماز بای بردی ، ساناز حق پرور، پریناز عظیمی ، ندا موسوی ، شیرین حق جو ، گل آذین شیخی  پریسا عظیمی، بانی انصاری,نگین عزیزی، سارا احمدی، فاطمه سبزه کار ، گوهر حسنی، آتنا رفعت نیکا بهرام و دیبا دلخوش هنروران این نمایش خواهند بود.

همچنین عوامل دیگر این نمایش عبارتند ازمجری:فهیمه احمدی، مدیر صحنه:گل آویز شیخی ، طراح پوستر و بروشور:هدی رسولی و طراح لباس: گل آذین شیخی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳