پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
مراسم افتتاحیه جشنواره عصر روز شنبه 11 مهر ماه در شهرستان رامسر با حضور مسئولان سینمایی کشور، استان مازندران و جمعی از چهره های شاخص سینمایی برگزار شد.

دیباچه :

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم پس از تسلیت فقدان هادی نوروزی ورزشکار مازندرانی و کشته شدگان حادثه منا گفت: این حادثه بر اثر بی کفایتی مدیران نالایق حرمین شریفین اتفاق افتاد و تا زمانی که کعبه در دست آل سعود است به مثابه این است که در دست آل سفیان است و امیدوارم روزی شاهد فتح مکه باشیم.

به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی یاس؛ از آنجایی که حوزه نمایش خانگی پیوند تنگاتنگ با آحاد مردم دارد؛ برگزارکنندگان این جشنواره که نقشی در نمایش شبکه خانگی دارند باید در غم مردم سهیم باشند.

نگاهی به بخش بین‌الملل

وی در ادامه گفت: بخش بین‌الملل جشنواره با ایجاد جریان مستمر و مدام که نتیجه زحمات در طول یک سال است برگزار می شود. ابتدا 162اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 22اثر توسط هیئت انتخاب پذیرفته شد و ما در جشنواره پیش رو، شاهد نمایش 17 اثر از 12 کشور جهان هستیم که عموما اولین بار است که در یک جشنواره بین‌المللی نمایش داده می شوند که این تازگی یکی از ویژگی‌های جشنواره یاس است. در دوران گذشته فیلم های سال های قبل هم نمایش داده می‌شد اما برگزاری جشنواره  امسال تمام آثار یک سال اخیر را مد نظر دارد.

وی در ادامه ضمن تشکر از مسئولین استان مازندران گفت: در این دوره هر جا به سختی روبه رو شدیم آقای حجت الله ایوبی به ما قوت قلب داد و اگر همت ایشان نبود این جشنواره برگزار نمی‌شد.

آرزوی خوب ریاحی

بر اساس این گزارش، در اولین بخش از تقدیرها از کتایون ریاحی بازیگر تلویزیون و سینما تقدیر شد که «آزیتا موگویی» کارگردان سینما  و «حسن دادگو» تهیه کننده سینما این تقدیر را انجام دادند.

ریاحی گفت: خیلی احساس خوبی دارم و افتخار می کنم از اینکه در جمع نیکان برایم نکوداشت برگزار کردند. در دل طبیعت ایران زمین که خودش کره زمین کوچکی است؛ خوشحالم که سال ها سینما کار کردم. سینمایی که  کارش بازسازی چهره های مختلف هستی و زندگی است. سینما کار بزرگی است و خوشحالم که دارد جدی گرفته می شود.

تقدیر از مجید مظفری

در ادامه مراسم امیر کربلایی زاده استندآپ کمدی را در جمع حاضران اجرا کرد. در بخش تقدیر از مجید مظفری علی معلم، بهرام رادان و همایون ارشادی به روی سن آمدند.

مجید مظفری پس از خواندن چند بیت از شاهنامه گفت: امشب تولد دوباره من است.از وزیر ارشاد و مدیرانش تشکر می‌کنم. به قول علی معلم ما اهالی سینما از پدرمان درخواست پول نمی‌کنیم بلکه درخواست کار داریم. به نظر ما برای جوانان کاری نکردیم ولی این دولت میخواهد برای جوانان کار کند. امیدوارم این برده داری نوینی که در دنیا شاهد آن هستیم در ایران اتفاق نیفتد. آمریکا و اروپا داعش را بوجود آوردند که با سیل مهاجران برده های جدیدی برای خودشان داشته باشند اما این اتفاق برای ایران نخواهد افتاد.

او در ادامه  گفت: در این جشن جای یک نفر خالی است و او کسی نیست جز بهرام بیضایی.

تقدیر ایوبی از میرباقری

تقدیر از داوود میرباقری توسط حجت الله ایوبی و عبدالله اسکندری صورت گرفت. داوود میرباقری در این مراسم گفت: هنوز هیجان این مسیری را دارم که تا رامسر آمدم. متشکرم از حجت الله ایوبی، بیشتر به خاطر مجموعه « دندون طلا». مسیری که بسیار سخت بود و ارتباطی خوبی داشتیم که امیدوارم همچنان ادامه پیدا کند.حرکتی که در این حوزه آغاز کردیم مهم است. سینما در همه جای دنیا شرایطی خاص پیدا کرده و لازم است که با ساختارهای جدید به آن بیندیشم. امیدوارم در سال هایی که حجت الله ایوبی مسئولیت دارد بتوانیم شاهد طراوت و تازگی در ارتباط با تماشاگر باشیم.

میرباقری در ادامه ضمن تشکر و تقدیر از عبدالله اسکندری گفت: ایشان حدود 30 سال است که در کنار من است و همیشه نقشی تعیین کننده در کارهای من داشته و اینجا فرصتی فراهم شد که دستش را ببوسم.

یک تقدیر صنفی

در بخش انجمن موسسات فیلم سازی، هیات داوران شامل رسول توکلی، مجید کریمی و ایرج محمدی (به نمایندگی از اسماعل عفیفه) جایزه این بخش را به فیلم « هویت»  به کارگردانی و تهیه کنندگی بهروز صدق رسول اهدا کرد.

جشنواره‌ها را به شهرهای دیگر ببریم

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس، با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فیلم ویدیویی یاس در رامسر توضیح داد: در طبیعت رامسر و چنین فضای صمیمانه‌ای به بهانه سینما گردهم آمدیم. برایم خوشایند است که در رامسر احساس میزبانی بیشتری دارم چرا که هم مدیر سینما هستم و هم اهل مازندران.

چراغ فرهنگ و هنر روشن است

رئیس سازمان امور سینمایی تاکید کرد: خوشحالم رامسر که یکی از زیباترین شهرهای ایران بوده و هست و متاسفانه حق زیبایی طبیعت در آن ادا نشده میزبان جشنواره شده. خوشحالم چراغ فرهنگ و هنر در این سرزمین روشن است. خوشحالم که فقط طی هفته گذشته در خوی همایشی به مناسبت تولد مولانا برپا بود. تبریز میزبان نمایشگاه کتاب شد. در بناب همایش شعرا برگزار شد. در همدان شاهد برگزاری جشواره فیلم نوجوان بودیم و در حال حاضر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درهمدان برپا است.

وی با اشاره به فضای مطبوع ایجاد شده در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ویدیویی یاس خطاب به میهمانان گفت: احساس می کنم این فضا را دوست دارید. حتی علی معلم پس از 10 سال زبان به تشکر باز کرد. چهره های درخشانی به روی سن آمدن و تجلیل شدند از صمیم قلب به آن ها ابراز لطف می کنم. امیدوارم بنده و همکارانم لایق صحبت های هنرمندان باشیم و به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

ایوبی تاکید کرد: آرام آرام مدیریت شهری، استانی و ملی پی می‌برند مزیت نسبی این ملت به فرهنگ و هنر است و اتفاق بزرگ آوردن جشنواره به استان‌ها به همین منظور است.

وی با اشاره به فرهنگ و تمدن ملی هزارساله ایران از هنر کتابت و خوشنویسی گفت و افزود: در حوزه سینما فرهنگی پرافتخار داریم که سالیان سال است در دنیا می درخشد. سال گذشته بیش از 200 بار پرچم کشورمان از طریق هنرمندان در نقاط مختلف دنیا به احتزاز درآمد و نام ایران به عزت برده شده.

قدر هنرمندان را بدانید

رئیس سازمان امور سینمایی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که پس از تشییع پیکرهای هموطنان مظلوم در فاجعه منا به رامسر آمده و در ادامه تاکید کرد: پاسخ سینماگران موفقیت ایران و سینمای ایران در جهان است و هرکجا نام ایران با موفیقت برده می شود حاسدان که بخل و کینه به دل دارند خجل می شوند. قدر سینما را بدانید و قدردان هنرمندان باشید.

شهردار و خلق ایده های نو

وی با انتقاد از کمبود سالن سینما در شهرهای کشور آرزو کرد شهرداران این سرزمین جزوه شخصیت های درجه یک و فاخر کشور باشند و ادامه داد:

شهردار بودن یک افتخار است. شهرداری به بتن، راه و ساختمان نیست. شهردار باید ایده های نو خلق کند و شهر را با فرهنگ و هنر زینت ببخشد. تفاوت شهرهای مهم در استقبال از فرهنگ و هنر است و شهرهایی که آغوش خود را به روی فرهنگ و هنر گشودن جهانی شدند. این هنرمندان هستند که می توانند شهرها را جهانی کنند.

از دود تا طبیعت زیبای جنگل

ایوبی از برگزاری جشنواره در شهرها و تاثیرات آن گفت: بردن جشنواره به شهرها کار آسانی نیست مگر با هماهنگی. برپایی جشنواره فیلم ویدیویی یاس در رامسر با طی کردن مسیر زیبای جنگل و حضور در طبیعت بسیار دل انگیز است. اگر این رویداد در تهران بود در دود و ترافیک با عجله باید خود را به مراسم می رساندیم. اگر شاهد برپایی هر چه بیشتر جشنواره ها در شهرها باشیم و این اتفاقات تکرار شود سینما جایگاه واقعی خود را پیدا می کند.

وی با اشاره به سخنان «بهرز یغماییان» یادآورشد: من هم ناراحتم انیمیشن جایگاه واقعی خود را ندارد. اصلا سخت نیست در کشورمان صدها سالن سینمایی داشته باشیم تا خانواده ها از آن استفاده کنند. استان مازندران نیز با این همه ساخت و ساز و برندهای معروف فقط 7 سالن سینما دارد. اگر می خواهیم با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم و دلمان می سوزد نباید کار به جای برسد که به قول مجید مظفری (بردگی نوین) ایجاد شود، نخبه ها فرار کنند و کشورهای پیر را بسازند.

رئیس امور سینمایی با بیان این که باید فرهنگ و هنر را باور داشته باشیم و به هنرمندان اعتماد کنیم، تصریح کرد: هنرمند نقش براندازیی ندارد. هنرمندان می آفرینند، خلق می کنند و جایی برای اکران می خواهند.

وی از مسئولان، معاونان، مدیران استان تشکر کرد و از همکاری ویژه امام جمعه شهر گفت که جهت برپایی جشنواره عده ای را بسیج کرده تا شرایط مناسبی را ایجاد کنند و حضور سینماگران در رامسر را افتخار دانسته است.

ایوبی همچنین از حسین مسافرآستانه، محمد حیدری و مدیران شهرستان تشکر و قدردانی کرد و یاد کاپیتان تیم پرسپولیس که به تازگی درگذشته و از خطه شمال است گرامی داشت. اشاره ای نیز به حضور میهمانان خارجی و معاون وزیر گرجستان کرد.

سومین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی یاس تا 16 مهر به دبیری حسین مسافر آستانه در استان مازندران برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار