پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 09 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۰۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
در حالی پس از مدت‌ها بحث و تبادل نظر سرانجام فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به عنوان نماینده ایران به رقابت‌های اسکار معرفی شد که مجید مجیدی با ۵ حضور در بین کارگردانان ایرانی رکورددار است.

دیباچه :

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ مینا» ساخته‌ داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد تا به عنوان اولین فیلم ایرانی رقابت‌های اسکار لقب بگیرد. پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد.


سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال 1373 که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلم معرفی نشد، 76 «گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا» مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، 80 «باران» مجید مجیدی ، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاک‌پشتها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و 84 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت» ، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و 87 «آواز گنجشکها» مجید مجیدی،88 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.


سال 90 فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده ایران معرفی شد که تنها اسکار سینمای ایران را توانست به ارمغان بیاورد.


سال 91 فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد اما بلافاصله وزارت ارشاد،اسکار را تحریم کرد و این فیلم ارسال نشد.و سال 92 نیز فیلم «گذشته» نماینده ایران بود که ساخته شدن این فیلم به زبان فرانسوی در کشور فرانسه باعث بروز مخالفت‌هایی نیز شده بود.


سال گذشته فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی نماینده رسمی ایران بود و در نهایت امسال «محمد رسول‌الله(ص)» به عنوان نمایده ایران به آکادمی اسکار معرفی شد.


با نگاهی به فهرست نمایندگان ایران در اسکار مجید مجیدی با پنج فیلم «بچه‌های آسمان»،«رنگ‌خدا»،«باران»،«آواز گنجشک‌ها» و «محمد رسول‌الله(ص)» رکورددار است و پس از او اصغر فرهادی با سه فیلم «درباره الی»،«جدایی نادر از سیمین»،«گذشته» و رضا میرکریمی هم با سه  فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»،«یه حبه قند» و «امروز» در رده بعدی قرار دارند.


تنها فرستادن فیلم و معرفی آن به عنوان نماینده سینمای ایران ملاک نیست بلکه باید برای سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما، این امر از اهمیت خاصی برخوردار باشد که از اثر ارائه‌شده به عنوان نماینده پشتیبانی درست صورت گیرد.


فیلم «محمد رسول الله» درچارچوب استانداردهای جهانی ساخته شده است و اگر توسط  کمیته انتخاب به اسکار معرفی شود  باعث خواهد شد شخصیت برجسته پیامبر اسلام (ص) هرچه بیشتر به جها نیان  معرفی و شناسانده شود. شخصیتی که متاسفانه در طول سالهای گذشته مورد توهین و بی احترامی نادانان قرار گرفته است.  حضور این فیلم  با امتیازات فراوانی که دارد  در آکادمی اسکار گام مثبتی برای سینمای ایران  به شمار می آید.


شاید در این مجال بهتر باشد از این مهم که کدام فیلم سینمای ایران مناسب حضور در مراسم اسکار بوده یا خیر صرفنظر کنیم اما نکته حایز اهمیت این است که بسیاری معتقدند موفقیت «جدایی نادر از سیمین» حاصل موقعیت منحصر به فرد او بوده است و نتیجه فعالیت های فردی او باعث شد تا موقعیت این چنین برای سینمای ایران رقم بخورد اما این را نباید فراموش کرد که پس از انقلاب مجیدی مجیدی بود که با فیلم «بچه های آسمان» سد اسکار را بشکند و به فهرست نهایی نامزدهای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یابد.  حال که مجیدی با ساخت اثری در خور توجه و با استفاده از دانش و علم روز دنیا فیلمی ساخته  که هم استانداردهای جهانی را رعایت کرده و هم  کودکی  پیامبری را مورد توجه قرار داده که دین خداوند را با بعثتش کامل کرد و نظر بسیاری از مخاطبان جهانی در آمریکاشمالی و اقصی نقاط جهان را تنها با یک حضور بین المللی در جشنواره مونترال به خود جلب کرده است، نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران و معرفی به اسکار خواهد بود.


کمیته انتخاب اسکار باید به این مهم توجه داشته باشد که  عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شود در انتخاب آن به این مهم که نماینده سینمای ایران و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی خواهد توجه خواهد داشت اما نکته حایز اهمیت این است که  باید تمام ظرفیت‌های بین الملل سینمای ایران که در ارگان ها و نهادهای مختلف وجود دارد و هنوز هیچ انسجامی ندارد دست به دست هم دهند تا بتوانند به درستی فیلم معرفی شده از سوی کمیته انتخاب اسکار را به دنیا معرفی کنند. متاسفانه در سینمای ایران وقتی فیلمی به عنوان نماینده از سوی کمیته انتخاب اسکار معرفی می شود هیچ حمایتی از آن نشده و نماینده بدون هیچ پشت گرمی از سوی نهادهای دولتی راهی دشوار را در پی می گیرد اما این مهم را باید سازمان سینمایی که متولی معرفی فیلم به آکادمی اسکار در کشور ما است باید رعایت کند که  تنها فرستادن فیلم و معرفی آن به عنوان نماینده سینمای ایران ملاک  نیست بلکه باید برای سینمای ایران  این امر  از اهمیت خاص برخوردار باشد که از اثر ارایه شده به عنوان نماینده پشتیبانی درست صورت گیرد هیچ کس نمی داند در اسکار چه سلیقه ای حاکم است اما مهم دیده شدن فیلم وحضور درست و گسترده فیلم در عرصه بین الملل است.


اسکار مراسمی برای فیلم های تجاری است و  کن فستیوالی برای فیلم های هنری است در کن نگاه اروپایی به سینما حاکم است و در نتیجه می توان رویکرد این فستیوال بزرگ و مهم را هنری دانست. اما در اسکار دیده شدن فیلم و معرفی درست آن در سینمای دنیا اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است که نماینده سینمای ایران اگر به درستی و شایسته معرفی شود باید



 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳