جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۱۴
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
بهروزافخمی، مسعود رایگان، بهاره رهنما و کاظم هژیرآزاد مردم را به کتابخوانی تشویق کردند.



دیباچه : 

باشگاه خبرنگاران گزارش داد هنرمندان و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون معمولاً در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند. اکثریت آن‌ها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند.

مسلماً کتابخوانی عادت پسندیده‌ای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح دانش تخصصی افراد را ارتقا می‌دهد. اگر اشخاصی که بین مردم محبوب و الگوی جوانان هستند اقدامات فرهنگی انجام دهند، مسلماً این عادت مثبت فرهنگی در بین مردم رایج می‌شود. با توجه به این امر با تعدادی از هنرمندان و بازیگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت می‌کنند در خصوص پایین بودن سرانه مطالعه گفتگو داشتیم.


بهروز افخمی کارگردان و نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران شرایط فعلی خواندن کتاب را برای سطحی از جامعه دانست و اظهار داشت: به خواندن کتاب در شرایط فعلی اعتقاد ندارم چرا که کتاب به شکل اینترنتی و الکترونیک شده و شکل اشرافی پیدا کرده است.


وی ادامه داد: من از نجف دریابندری شنیده‌ام که دلیل کم خواندن کتاب از طرف مردم به خاطر این است که کتاب برای گروه خاصی چون اهل حکمت و علم است و رعایت کردن این موضوع شاید نکته درستی باشد.


افخمی تصریح کرد: کتابخوان باید سطحی از سواد را داشته باشد و مردم معمولی بیشتر از طریق روزنامه، مجله و اینترنت نیاز خود را برطرف می‌کنند.


در ادامه مسعود رایگان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: انتشار کتاب در کشور ما 1200 نسخه است این برای جامعه 70 میلیونی تأسف‌بار است البته تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.


وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی می‌تواند در زمینه ترویج کتابخوانی کمک کند، من خودم برای رسانه ملی طرحی دارم و قول می‌دهم با تهیه یک برنامه در هفته مخاطبان برنامه 5 کتاب بخوانند.


بهاره رهنما بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص پایین بودن سرانه مطالعه گفت: این لطف شامل حال ما شده که مردم در عرصه انتخاب‌هایمان به ما اطمینان کنند و برای هر کاری که اعلام می‌کنیم، پشتمان باشند.


من سال‌ها با انجمن دیابت فعالیت می‌کنم. تأثیری که حرف ما بر روی بیماران دارد پزشک ندارد و حالا هم به طور حتم ورود برای کتابخوانی تأثیرگذار خواهد بود.


وی گران بودن کتاب را بهانه‌ای برای پایین بودن سرانه مطالعه خواند و گفت: آنقدر کتابخانه‌های خوبی در شهر وجود دارد و آدم‌های کتابخوان بسیاری در اطرافمان حضور دارند. به همین خاطر گران بودن کتاب بهانه است چرا که ناشران ناگزیرند.


رهنما در پاسخ به اینکه کتاب‌هایش را به خاطر نامش می‌خوانند یا مضمون اثرش، بیان کرد: بازیگرانی که حتی سوپراستار هستند و کتاب می‌نویسند شاید در مرحله اول به خاطر نامشان مخاطب داشته باشند اما مخاطب حرفه‌ای کتاب، مخاطب سینما نیست. بنابراین بازیگری که تعداد تألیف‌هایش در عرصه ادبیات با یک نویسنده برابری کند به طور حتم ادبیات برایش کاری جدی است.


کاظم هژیر‌آزاد کتاب را مادر تمام هنرها خواند و گفت: هر تلاشی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم مفید و ستودنی است و باید از کسانی که این کار را می‌کنند قدردانی کرد.


وی در پاسخ به اینکه چرا امروز کتابخوانی کم شده، اظهار داشت: کتاب خواندن حواس جمع می‌خواهد و اگر کمی وضعیت معیشتی مردم درست شود حواس‌ها به سمت خواندن کتاب می‌رود.


هژیر‌آزاد تصریح کرد: برای خواندن کتاب رسانه‌هایی چون سینما و تلویزیون تأثیر بسزایی دارند و این رسانه‌ها می‌توانند مردم را به کتابخوانی تشویق کنند. ما مردم هنرپروری داریم و اگر بیشتر کتاب بخوانیم رشد خواهیم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲