يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۸۴
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
حسین علیزاده پس از تقدیر در همایش نکوداشت مولانا، با ابراز خوشحالی از دریافت جایزه در ایران گفت: آن‌قدر هنرمند بزرگ در این کشور داریم که می‌توانیم هنرمندان دیگر کشورها را با نشان این هنرمندان مفتخر کنیم.

دیباچه :

ایسنا نوشت عصر یکشنبه پنجم مهرماه، همایش نکوداشت مولانا در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد‌ و این همایش از تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشور تقدیر کرد.

حسین علیزاده که پیش‌تر نشان شوالیه کشور فرانسه را نپذیرفته است قبل از اجرای قطعاتی در این همایش که با خوانندگی محمد معتمدی همراه بود در سخنانی گفت: خوشحالم که در کشور خودم ایران عزیز جایزه‌ای می‌گیرم که برایم ارزش بسیار زیادی دارد. امیدوارم در کشور ایران که بزرگانی چون مولانا، حافظ‌، خیام و بسیاری دیگر از بزرگان را دارد، هنرمندان دیگر کشورها به این نشان‌ها مفتخر شوند چون ما آن‌قدر هنرمند بزرگ در این کشور داریم که می‌توانیم دیگران را به تندیس و نشان این بزرگان مفتخر کنیم.

در این همایش همچنین حسین باهر دبیر نکوداشت مولانا با تسلیت به خاطر فاجعه منا و جان باختن جمعی از مسلمانان در این حادثه، گزارشی از روند برنامه‌های همایش مولانا ارائه داد.

مهدیه الهی قمشه‌ای هم چند داستان مولانا را خواند و به تفسیر آن‌ها پرداخت. او از مولانا به عنوان مفسر قرآن یاد کرد.

همچنین استدر کیش لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران پس از تسلیت به خاطر فاجعه منا و ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه گفت: از این‌که امروز در همایش مولانا هستم بسیار خرسندم.

او در ادامه به اهمیت دادن سازمان یونسکو به حوزه شعر و ادب اشاره کرد و درباره شعر گفت: ما در یونسکو معتقدیم که شعر در اذهان مردم نقش زیادی در برپایی صلح دارد. شعر مشترکات همه ‌آدم‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد و در عین حال هر شعر ویژگی‌های خاص خود را هم دارد.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران اظهار کرد: نمی‌توان از شعر سخن گفت و از ایران نام نبرد که پر از شاعران بزرگ است و نمی‌توان از شاعران ایران نام برد اما از مولانا یاد نکرد؛ به طوری که شاید مولانا یکی از بزرگ‌ترین شاعران تمام اعصار باشد.

او سپس به تاثیر و نقش شعرهای مولانا اشاره کرد و گفت: نفوذ مولانا در افکار و هنر جهان اسلام در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد؛ شعرهایی که تفکر غالب در پس‌زمینه آن‌ها عشق مطلق به خداوند است. او یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران است که نزدیکی زیادی با عامه مردم داشت.

استدر کیش لاروش همچنین گفت: وظیفه یونسکو ایجاد همبستگی بین نوع بشر است و معتقدیم علوم و هنر ابزاری برای نزدیک‌تر کردن بشر به هم و ایجاد صلح بین آن‌ها است به همین خاطر برای آثار مولانا ارزش زیادی قائلیم. بخصوص در این دوران متزلزل که بیگانه‌هراسی و تخریب آثار فرهنگی در جهان شیوع پیدا کرده است به قدرت شعر نیاز داریم.

در ادامه این مراسم سعید محمدزاده اکبری مدیرمسئول این همایش به شعرخوانی بسنده کرد و وقت خود را به سعیده قدس بنیان‌گذار محک داد تا او چند دقیقه‌ای صحبت کند.

سعیده قدس نیز در سخنانی گفت، خوشه‌چین این فرهنگ و تمدن است که در همه اشکال آن عشق انسان به انسان روشن است و از سوی شاعران و حکما نیز توصیه شده است.

او افزود: در کنار تمام آموزه‌های مذهبی، شاعران و عارفان بر عشق انسان به انسان تاکید دارند.

قدس همچنین گفت: هم‌اکنون ما در محک علی‌رغم تمام محدودیت‌ها می‌توانیم بگوییم دیگر هیچ کودک سرطانی در کشور و حتی منطقه و حتی کشورهای اروپایی از فقر نخواهد مرد و اگر امروز صد کودک بیمار سرطانی افغان،‌ آذربایجانی و حتی سوئدی به محک بیایند پشت در نمی‌مانند که همه این اتفاق به لطف میراث‌خواری از این فرهنگ و تمدن است.

در ادامه مراسم با حضور جمشید مشایخی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری با اعطای لوح و تندیس تجلیل شد.

زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی - مدیرمسئول روزنامه اطلاعات - برای دریافت لوح و تندیسش به جایگاه رفت، دست جمشید مشایخی را بوسید.

دعایی همچنین با صدای بغض‌آلود گفت: همیشه آرزو داشتم که بنیان‌گذار محک خانم سعیده قدس را از نزدیک ببینم و بگویم خاک پایت هستم، موفق باشی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳