جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه:کارگردان انیمیشن «زهره و زهرا» بیان کرد که این اثر را هرکس در هر رده سنی دیده است و فکر می کنم چند نسل با آن خاطره دارند.

به گزارش دیباچه به نقل از مهر، مریم اشرفی کارگردان انیمیشن خاطره انگیز «زهره و زهرا» درباره چگونگی شکل گیری این پویانمایی که دهه ۶۰ از تلویزیون پخش می شد ،گفت: قبل از انیمیشن «زهره و زهرا» کار پویانمایی دیگری به نام «یاران امام حسین(ع)» در تدارک تولید قرار داشت که ابتدا قرار بود همسرم ابوالفضل جلیلی آن را بسازد اما به دلیل مشغله هایی که آن زمان داشت قرار شد من آن کار را بسازم. آن زمان من انیمیشن را در حد کلاس هایی که رفته بودم می شناختم و امکانات مثل امروز نبود.

وی افزود: پس از اینکه کار به سرانجام رسید مورد تایید مدیر گروه وقت قرار گرفت و دلیلی شد تا سازمان صدا و سیما کارهای انیمیشن مختلفی را به من بسپارد که یکی از این برنامه ها «زهره و زهرا» بود که بعد از «یاران امام حسین(ع)» پیشنهاد شد. آن زمان من خودم هم جوان بودم و حس و حال کودکی دو کاراکتر زهره و زهرا را خوب درک می کردم اما زمان تولید همه حواسم به کیفیت و محبوب شدن کار بود.

دیباچه-زهره و زهرا


اشرفی اشاره کرد: نمی دانم اگر الان چنین پیشنهادی به من شود می توانم دنیای آنها را درک کنم یا نه. به هر حال طی این سال ها زمان باعث تغییرات بسیاری شد و شاید به همین دلیل است که «زهره و زهرا» خاطره انگیز باقی ماند. اگر بعد از این انیمیشن، دیگر کار کودک ویژه ماه رمضان ساخته نشد به دلایل زیادی برمی گردد و یکی از آنها این است که احساس، معنویت و صفای ماه رمضانی که هیچ کجای دنیا مشابه آن وجود ندارد قدیم‌‌ترها در کارهای هنری بیشتر حس می شد.

این کارگردان با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد دیگر با تلویزیون کار نمی کنند، بیان کرد: افرادی مثل من و همکارانم که با عشق کار می کردیم دیگر در سازمان نیستند و کم کم هرچه پیش رفتیم شرایط به سمت دیگری رفت. من یکی از کارگردانانی بودم که بیشترین تولیدات مذهبی را داشتم اما بعد از یک دوره ای هر کاری که به سازمان می بردم مورد قبول واقع نمی شد. برداشت من این بود که آنها دیگر نمی خواستند چنین برنامه هایی تکرار شود. امثال من کم نیستند که دوست دارند درباره صفای ماه رمضان برنامه بسازند ولی احساس می کنم میلی از جانب سازمان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته روند تولید تغییراتی بسیاری کرده است، گفت: من دو سال پیش برای ماه مبارک رمضان مستند «یک زندگی ساده» را ساختم که امسال هم بازپخش آن روی آنتن است. متاسفانه امروزه برای کار مذهبی ارزش قائل نیستند. من زمانی به عنوان بهترین نویسنده مذهبی انتخاب شدم و یکی از افتخاراتم این است که از دست آقای علی لاریجانی رییس وقت سازمان صدا و سیما چنین جایزه ای را دریافت کردم اما الان هیچکس من را نمی شناسد و خیلی از کسانی که با عشق از ماه رمضان و سفره افطار حرف می زدند کمرنگ شده اند.

اشرفی اظهار کرد: «زهره و زهرا» برنامه ای است که خیلی ها از سنین مختلف آن را دیده اند و فکر می کنم چند نسل با آن خاطره دارند. اگر اشتباه نکنم اولین بار سال ۶۶ روی آنتن رفت و همان پکیجی که سال اول کامل ساخته شد در سال های متمادی بازپخش شد و جالب اینکه همیشه هم طرفدار داشت و کسی از تکراری بودنش دلزده نمی شد. فیلمنامه «زهره و زهرا» آماده بود که من وارد کار شدم و تیمی که آن زمان کار می کردیم همه با علاقه و صمیمی حتی با امکانات کم پای کار حاضر بودند.

وی در پایان گفت: در وجود مردم ما رگه هایی از مذهب است و به هیچ عنوان جداشدنی نیست و من سعی کردم در هر برنامه ای که در این سال ها ساختم به این مساله بیشتر توجه نشان دهم. امیدوارم که تلویزیون هم بعد از این برنامه های دلنشین و خاطره ساز بسازد.

 

 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد اسفندیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
0
سلام
کار ماندگاری است و مربوط به زمان خاصی نیست. من از نزدیک با شما آشنا شدم. تبلور شخصیت خود شما است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار