يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴  |  Sunday, 20 July 2025
کد خبر: ۱۱۶۹
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴

سوء استفاده تبلیغاتی در (( خندوانه ))

برنامه خندوانه چند وقتی است که بر روی آنتن می رود و توانسته است اعتماد مخاطبان خود را جلب کند. اما آیا رامبدجوان از این اعتماد تنها در راه خندادندن مردم استفاده می کند؟

دیباچه :

9 صبح گزارش داد خندوانه یکی از معدود برنامه هایی است که در این چند وقته توانسته است مخاطبان را در ساعتی خاص جذب جعبه جادویی کند و بتواند آنها را بخنداند. رامبد جوان کارگردان خندوانه می گوید: "مردم ایران علاقمند به خندیدن و شادی هستند و این ذات بشر است اما نظام تریبتی ما و اتفاقاتی که در طول سالیان گذشته افتاده باعث شده است که ما مقداری از شادی فاصله بگیریم البته نمی‌خواهم بگویم که تلخ شدیم و یا عبوس و اهل گریه هستیم اماباید بدانیم که خندیدن و شاد بودن یک رفتار روزمره است و باید دائم این مسئله را یادآوری کنیم تا تبدیل به یک برنامه شود. از طرفی خود فرد باید حواسش باشد و شاد باشد و شادی کند و اهل شاد کردن خودش و دیگران باشد."


اکنون برنامه خندوانه چند وقتی است که بر روی آنتن می رود و توانسته است اعتماد مخاطبان خود را جلب کند. اما آیا جوان از این اعتماد تنها در راه خندادندن مردم استفاده می کند؟


تا چندی پیش برنامه ها تبلیغاتی در صدا و سیما در ساعاتی خاص و بین برنامه های پخش می شد اما در مدتی است که شکل پخش تبلیغات تغییر پیدا کرده و مخاطبان برنامه ها مجبورند و راه دیگری ندارند که حتما باید تبلیغات تلویریون را ببینند . در داخل بسیاری از برنامه های تلویزیونی شاهد تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم انواع کالاها هستیم. ابعاد این مساله به اندازه یی وسیع شده که بسیاری از برنامه ها از اساس با هدف تبلیغ کالای خاص ساخته می شود.گویی هیچ گریزی از تبلیغ های تلویزیون برای مخاطبان رسانه ملی وجود ندارد. مردم ناچار هستند از نخستین ساعت های آغاز برنامه های تلویزیون تا پاسی از شب شاهد حجم عظیمی از تبلیغ ها باشند. تبلیغ هایی که قبل، بعد و میان برنامه های مختلف و گاه برای دقیقه های طولانی و کسالت بار پخش می شوند.


خندوانه نیز از این قافله عقب نمانده و تبلیغات به آن وارد شده. برنامه چهارشنبه شب رامبد جوان با تبلیغ فروشگاه اینترنتی دیجی کالا آغاز شد. رامبد جوان با در دست گرفتن بسته خرید از دیجی کالا بیان می کند که می توانید با خرید از دیجی کالا از هر جای دیگر ارزانتر خرید کنید. با این وجود با مقایسه بین قیمت های این فروشگاه اینترنتی با دیگر فروشگاه ها می توان نتیجه گرفت که قیمت های دیجی کالا گرانتر از سایر فروشگاه ها است.


در چنین برنامه پرمخاطبی و با توجه به نرخ بالای تبلیغ ها برای هر ثانیه، بدون شک سود قابل توجهی را به حساب این سازمان و شرکت های تبلیغی وابسته به آن واریز می شود. اما مساله مهم این است که چرا باید در یک برنامه تلویزیونی از اعتماد مردم سوء استفاده شود و به عبارتی به مردم اطلاعات نادرست و خلاف واقع داده شود و به نوعی فریب داده شوند.


شاید تبلیغات در سراسر چهان؛ برای بالابردن مصرف گرایی مردم به پدیده ای معمول تبدیل شده باشد اما باید به نکته بسار مهم توجه داشت که آیا قانونی که به تلویزیون اجازه ی تبلیغ هایی با چنین حجمی را صادر می کند، بر تاثیر این تبلیغ ها بر جامعه یی که تلویزیون تنها رسانه ی تصویری آن به شمار می رود نیز آگاه است؟ علاوه بر این آیا تلویزیون نباید در برابر برنامه سازی های که تبلیغات فریبنده و خلاف واقع بیان می شود پاسخگو باشد؟


تحلیل دیباچه : البته شاید اینگونه عکس العمل نشان دادن در مقابل تنها برنامه ای که توانسته صرفاً بر پایه نوآوری های خود و انتخاب موضوع و سوژه های ناب در میان مردم جا باز کند عادت ما شده باشد اما نمی توان خواستار این نشد تا مدیران صدا و سیما نظارت خود بر محتوای برنامه ها را بیشتر نمایند و اجازه ندهند اسپانسرها به بهانه حمایت مالی هر آنچه که می گویند به مردم منتقل شود .

مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴