شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۰۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
دومین نشست «سینماتک»  فرهنگسرای نیاوران تهران با نقد و بررسی فیلم "وضعیت اضطراری " برنده جایزه جشنواره کن (سال2014 ) برگزار شد.

به گزارش دیباچه به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های نیاوران  در دومین نشست سینما تک فرهنگسرای نیاوران ،  فیلمی باعنوانی "وضعیت اضطراری" به کارگردانی روبن اوستلاند ازکشور سوئد که برنده جایزه کن 2014 ازنگاه منتقدان شده ، برای اکران و نقد و بررسی انتخاب شد. نقدوبررسی این فیلم را اردوان تراکمه ، مستند ساز و منتقد سینما به عهده داشت.

دیباچه-وضعیت اضطراری

روبن اوستلاند برای نشان‏دادن احساسات و شکاف خانواده و در مواجهه با مشکلات این فیلم را ساخته است. اثری که نشان‏دهنده یک جور سینمای میزانسن است سینمایی که به واسطه میزانسن تم های خودش را دارد.فیلم، خانواده ای 4نفره را نشان می دهد که برای تعطیلات و اسکی به فرانسه می روند ودرزمان اسکی مشکل بهمن برای آنها پیش می آید،پدرخانواده به جای کمک به همسر و فرزندانش ازمحل حادثه فرار می کند. این موضوع  باعث می شود که تصویری که همسر و فرزندانش از این پدر داشتن ازبین برود و پدرخانواده هرچقدر می خواهد کارخود را توضیح دهد وارتباطی که بین افراد خانواده قبل از حادثه بوده را دوباره بوجود بیاورد، موفق نمی شود.

اردوان تراکمه در تحلیل این اثر با بیان اینکه کارگردان درروایتی دیدگاه و تفسیر شخصی خودش را ارائه می دهد گفت:دردهه 70 نظریه پردازان سینمای رئالیسم معتقد بودند که سینمای رئالیسم نمی تواند رئالیسم ترین برداشت را از جهان بیرون انتخاب کند و نمایش دهد،چون تک تک میزانس ها درپلان های مختلف نوع چیدمان وترکیب بندی بصورتی است که به واسطه میزانس تم های انتخاب شده خودش را مطرح می کند.

وی افزود :در پلان هتل که در مورد پنجره عقب است ،اساس فیلم همین اضطراب است که دیده می شود ،دیده شدن ازچشم دیگری و اضطراب اینکه دیگران چه قضاوتی درمورد خودت می کنند.فیلم پیوسته منعکس کننده قضاوتی است که می آید تاهمه ارزش های سنتی درآن دچار بحران شود. همان دیده شدن ازچشم دیگری ویا سوء تفاهم های متفاوت از یک موضوع واحد را نشان می دهد که انسان دائما"درگیر سؤتفاهم های متفاوت است.

این منتقد سینما افزود:نکته جالب دراین فیلم این است که تمام ایده های محتوایی مانندجدایی ،فقدان رابطه و غیره ازطریق میزانس به بینده منتقل می شود.

گفتنی است سینما تک برنامه ‏ای است با هدف معرفی فیلم‏های مهم اما کمتردیده ‏شده تاریخ سینما، فیلم‏های هنری ایران و جهان که توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  دو جلسه در هر ماه  با حضور مخاطبان و علاقمندان به حوزه فیلم و سینما برگزار می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳