شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۳ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با "شورا کریمی " آهنگساز سریال « مستوران »

به گزارش دیباچه، « شورا کریمی»، موزیسین، ترانه سرا، تنظیم کننده و آهنگساز است. او سابقه فعالیت در فیلم های سینمایی و تلویزیونی یک قناری یک کلاغ، نیمرخ ها و شهرک را در مقام هایی همچون آهنگسازی و سازننده موسیقی متن در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. 

"شورا کریمی " آهنگساز سریال « مستوران » به خبرنگار دیباچه گفت: سبک موسیقی مجموعه مستوران، براساس طیف گسترده ای از فرم های موسیقایی ساخته و نواخته شد؛ در واقع بخشی از این طیف براساس موسیقی دستگاهی ایران و استفاده از سازهای شرقی و بخش دیگر برپایه ی موسیقی الکترونیکی و کاملا مدرن ساخته شد. البته در آهنگسازی این مجموعه از موسیقی ارکسترال نیز استفاده کردیم و از آنجا که این سریال به لحاظ صحنه و داستان از لایه های بسیاری برخوردار بود، از این جهت فضای موسیقایی آن نیز می طلبید تا بواسطه سبک های متنوعی از موسیقی ساخته و روی کار گذاشته شود. در کل برای بخش های مختلف این مجموعه سعی کردیم از موسیقی های مختلفی استفاده کنیم به گونه ای که با صحنه ها و حال و هوای قصه تناسب داشته باشد.

برای معرفی شخصیت‌های مستوران از موسیقی لایت موتیف بهره بردیم!

او افزود: در مورد اینکه چقدر موسیقی توانسته به روایت قصه در مجموعه مستوران کمک کند، این به هر حال به نظر مخاطبان بازمی گردد و کسانی است که موسیقی را می‌شنوند .به هرحال ما تمام تلاش مان را کردیم که این مهم به نتیجه برسد یعنی موسیقی بر روی روایت قصه های مستوران تاثیر مثبت داشته باشد و بتواند داستان را به بهترین شکل همراهی کند.

کریمی ادامه داد: ویژگی خاص هنرِ موسیقی آن است که یک هنر غیر عینی محسوب می‌شود، به همین دلیل این هنر به یک استقلال نسبی نیاز دارد؛ چون در این صورت فرصت خواهیم داشت تابتوانیم یک موسیقی را به صحنه های مختلف و احساسات مختلف ارجاع دهیم.اما نهایت تلاشِ آهنگساز در ساخت موسیقی فیلم این است که بتواند بهترین تعامل را با فضای فیلم، سریال و داستان داشته باشد و در روایت آن یاری رساند؛ اما درکل هیچ محدودیتی در خلاقیت وجود ندارد ما به نحوی هم می‌توانیم این مقوله را رعایت کنیم و هم در عین حال خلاقانه با این موضوع برخورد کنیم اما معمولا در روایت مجموعه های تلویزیونی به خاطر اینکه با طیف گسترده ای از مخاطبان سروکار داریم، دست به خطرات این چنینی در روایت داستان و همراهی آن با فیلم نمی‌زنیم.

او گفت: یکی از ویژگی هایی که آهنگساز فیلم بهتر است از آن برخوردار باشد آن است که تا حدی از وجوه دیگر کارهای هنری که در سینما اتفاق می افتد نیزاطلاع داشته باشد، از جمله ادبیات، ادبیات نمایشی، شکل های روایت داستان و فیلم سازی، البته هر چه این اطلاعات باشد، آهنگساز کمک بیشتری برای روایت موسیقی، نوشتن و نواختن تصنیف ها خواهد داشت و در مورد مستوران به دلیل اینکه با ادبیات کهن ایران سرکار زیادی داشتیم، هم برای من متعالی بخش وخوشایند بود و هم به تعالی مجموعه بسیار کمک کرد و ما را به عنوان آهنگساز و تیم موسیقی، سر ذوق آورد که بتوانیم موسیقی ای در خور و شان این نوع شکل روایت داستان را بسازیم.

برای معرفی شخصیت‌های مستوران از موسیقی لایت موتیف بهره بردیم!

"شورا کریمی" افزود : ما در وهله اول قبل از اینکه ساخت موسیقی مستوران را شروع کنیم با سید علی هاشمی کارگردان مجموعه جلسه ای داشتیم که طی آن به این نتيجه رسیدیم که برای این مجموعه یک موسیقی با یک تم منحصر به فردی  را بسازیم که آن تِم در واقع نماینده موسیقی این مجموعه باشد، سپس در طول ساخت اثر، آن تم را در اشکال مختلف در فرم های الکترونیکی و در فرم های فضاسازی ایرانی و ارکسترال بسط و گسترش دهیم به همین جهت در تمام صحنه های فیلم این تم جریان داشت.

آهنگساز فیلم سینمایی شهرک بیان کرد: ما سعی کردیم برای شخصیت اصلی قصه ی « لایت موتیف » داشته باشیم و لایت موتیف، قطعه کوتاهی است که  معرف هر کاراکتر در یک داستان است و سعی کردیم از لایت موتیف ها بهره ببریم برای ارتباط بهتر مخاطب با روند مجموعه.

در پایان از همه همکاران عزیزم از جمله سید علی هاشمی کارگردان و « عطا پناهی » تهیه کننده  مجموعه سپاسگزارم که در راستای به ثمر نشستن موسیقی این مجموعه همکاری های لازم را ادا نمودند.

انتهای پیام /

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳