شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۹ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ضمانت می‌کنم مبنای طراحی سوالات آزمون‌های نهایی صرفا کتاب درسی است لذا نیازی برای استفاده از کتب کمک درسی و یا موسسات کمک آموزشی نیست؛ به دانش‌آموزان توصیه کرد به جای آنکه صرفا به کلیدواژه‌های مهم و نکات مهم کتاب را بخوانند، مفاهیم کتاب را خوب یاد بگیرند چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سوال و ارزشیابی قرار می‌گیرد.

دانش‌آموزان برای آزمون نهایی کتب کمک آموزشی نخوانند/ تنها از کتاب درسی سوال می‌آید

به گزارش دیباچه، محسن زارعی در پاسخ به اینکه امتحانات نهایی سخت خواهد بود و یا آسان؟ گفت: اینکه دانش آموزان الزاما در محل تحصیل و مدرسه خودشان آزمون را نمی‌دهند خودش ممکن است شبهه سختی امتحان را به ذهن متبادر کند اما مدرسه‌ای که امتحانات نهایی برپا خواهد شد همانند سایر مدارس است و کادر و عوامل اجرایی نیز معلمان هستند لذا تغییر فضا و کادر مدرسه ممکن است رخ دهد اما سعی بر این است که محل آزمون،محلی باشد که علاوه بر ایجاد آرامش برای دانش آموزان، فضای استاندارد لازم از لحاظ نور کافی، تهویه گرما و سرمایش مناسب، و صندلی مناسب و ... تعبیه شود تا دانش آموزان در کمال آرامش آزمون بدهند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طراحی آزمون به صورت هماهنگ کشوری خواهد بود یادآور شد: در آزمونهای داخلی معلمان طراحی سوالات امتحانی را بر عهده دارند  که دانش آموزان با این شیوه طراحی آشنا هستند و از این نظر که با این شیوه طراحی سوال انس گرفته‌اند احساس راحت‌تری دارند لذا مشخص است که امتحان نهایی بدلیل آنکه برایشان ناشناخته است ، بپرسند چه نوع سوالی در امتحان خواهد آمد و این خود ایجاد استرس و نگرانی می کند که بخشی از این نگرانی طبیعی است.

زارعی در ادامه گفت: این تضمین را می‌دهم که مبنای طراحی سوالات آزمون، کتاب درسی است. طراحان آزمونها مکلفند در چارچوب کتاب درسی سوال طراحی کنند و خارج از کتابها سوالی طرح نخواهد شد؛چرا که کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است لذا نیازی نیست  دانش آموزان به کتابهای کمک آموزشی و یا موسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده و یا معلم خصوصی بگیرند.

وی در ادامه به دانش‌آموزان توصیه کرد به جای آنکه صرفا به کلیدواژه‌های مهم و نکات مهم کتاب پرداخته و تنها آنها را بخوانند، مفاهیم کتاب را یاد بگیرند چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سوال و ارزشیابی است؛ به عبارت دیگر اگر دانش آموزی مطالب کتاب را خوب بیاموزد، به راحتی از پس سوالات نهایی برخواهد آمد. این در حالیست که سوالات در سطح کتاب درسی و رده سنی دانش آموزان طراحی می شود. 

زارعی همچنین از معلمان خواست تا حتما در تدریس خود یادگیری را مبنای عمل قرار دهند و در آزمون‌های داخلی نیز صرفا به سطح دانش بسنده نکرده و تنها کلیدواژه‌ها را نپرسند بلکه سطحی بالاتر که همانا یادگیری و فهم است را ملاک پرسش‌های خود قرار دهند؛ رعایت این نکات می‌تواند موفقیت در آزمونهای نهایی را برای دانش آموزان در پی داشته باشد.

چگونگی تضمین امنیت آزمون‌ نهایی 

امکان لو رفتن سوالات قبل از برگزاری آزمون ممکن نیست

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین در ادامه در خصوص تضمین امنیت آزمونهای نهایی و شایعات لو رفتن سوالات نیز گفت: آزمون طی سه مرحله طراحی، اجرا و تصحیح و نمره گذاری برگزار می‌شود. در مرحله طراحی؛ طراحان سوال  در فضای قرنطینه کار طراحی آزمون را انجام می دهند یعنی از ابتدای طراحی تا پایان ساعت آزمون در فضای قرنطینه به سر می‌برند و این برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: پس از اتمام طراحی سوالات، فایل سوالات به صورت رمزنگاری شده به روسای اجرایی سراسر کشور ارسال می شود که تا به حال کسی ادعا نکرده آن را هک و یا بدون کدهای مربوطه باز کرده باشد. کد و رمز سوالات دقایقی قبل از آغاز امتحان به روسای حوزه اجرا ارسال و تا زمان تکثیر سوالات نیز برای جلوگیری از لو رفتن، اتاقی تعبیه شده تحت عنوان قرنطینه آزمون که آنجا یکی از همکاران نیم تا یکساعت باز هم قرنطینه شده و در این مدت دسترسی به هیچ وسیله ارتباطی نخواهد داشت. فایلی که رییس حوزه دریافت و بارگذاری کرده در سیستمی که آفلاین و وصل به اینترنت نیست، در اختیار همکار قرنطینه شده قرار می گیرد و بعد رمز در قالب فرمی به اتاق منتقل و سپس می‌توانند سوالات را تکثیر کند. سوالات دوباره بسته بندی و پلمب و در نهایت در انظار عمومی و با تایید دانش آموزان دربهای پاکتها باز و سوالات پخش می شود لذا تا لحظه‌ای که پاکت باز نشود، به جز افرادی که در قرنطینه هستند، هیج کسی از آن باخبر نیست. به هیچ وجه امکان ندارد کسی بتواند قبل از آغاز امتحان به سوالات دسترسی داشته باشد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳