يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۳ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

دیباچه-زهرا فرود: "مرتضی رحیمی "کارگردان فیلم سینمایی" آن دو" می گوید : این اثر قرار بود به نمایندگی از اقوام بختیاری در چهل و دومین فجر سینمای ایران حضور موفقی را تجربه کند، اما پس از بازماندن از جشنواره فیلم فجر "آن دو" با تجلیل از نوجوان غیور لر، راهی جشنواره های کودک و نوجوان و رشد خواهد شد و سپس به چرخه اکران سینما های کشور خواهد رسید.

"مرتضی رحیمی" کارگردان فیلم سینمایی" آن دو " به خبرنگار دیباچه گفت : فیلم سازی در حوزه دفاع مقدس کار پر چالش و سختی است، بویژه برای فیلمسازانی چون بنده که سابقه تولید اثر در این سبک و سیاق را نداشته اند و بدون ارتباط با ارگانی، بصورت مستقل مسیر فیلمسازی را طی می کنند؛ در واقع همکاران پیشکسوت بدلیل ارتباطاتی که‌ دارند قطعا بهتر و راحت تر می توانند در مسیر ساخت تولیدات جنگی طی طریق کنند ولی فیلمسازانی که به تازگی وارد فاز تولید آثار دفاع مقدسی می شوند، راه سختی را در پیش خواهند داشت. مثلا بنده برای تولید فیلم سینمایی "آن دو" بیش از ۲۰ ماه دوندگی کردم تا بتوانم مشارکت بنیاد شهید را برای ساخت این اثر جذب کنم و از آنجا که محتوا و مضمون" آن دو" در زمره تولیدات سخت، پرچالش و پرهزینه قرار دارد، از این رو هم اکنون نیز در صدد این هستیم تا سازمانی در راستای تکمیل کار به این پروژه یاری رساند.در کل" آن دو" به لحاظ امکانات لجستیکی، ماشین آلات و ادوات جنگی و حتی لباس کاراکترها و برهه روایت قصه و نیز لوکیشن ها، کار پرهزینه و دشواری است که بدون دست حمایتگر سخت تر هم پیش خواهد رفت.

آن دو

او افزود:در" آن دو"به نوجوانی ۱۲ ساله بنام شهید ظفر خالدی خواهیم پرداخت که از دل عشایر بختیاری راهی جبهه های جنگ می شود. در واقع قصه ی این فیلم از بین سیاه چادرها، بین گله و رمه و عشایر بختیاری شروع می شود. اوج شکل گیری داستان این فیلم بر دوش کاراکتر اصلی آن یعنی ظفر است که در مسیر اعزام به جبهه با ماجراهای زیادی روبرو می شود که این ماجراها آغاز داستان فیلم سینمایی" آن دو" است. همچنین این اثر تلفیقی از فیلمنامه، قصه، نقش آفرینی، کارگردانی و تصویر است که با ایستادن دوشادوش یکدیگر و تعامل دوسویه کار تولید را جلو بردند و به نظرم، مهمترین شاخصه ی " آن دو" ترسیم و مصور سازی زندگی و عملکرد دو برادر شهید بنام های ظفر و خدارحم از دل عشایر بختیاری است که در آغوش هم به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.

"رحیمی" که با نقش آفرینی در فیلم سینمایی" هاوایی" در کنار امیرجعفری و امین حیایی با مخاطبان در ارتباط است ادامه داد: این فیلم صرفا در راستای ژانر دفاع مقدس تولید شده اما به هر حال رزمندگان حاضر در آن قطعا از یک اجتماعی بیرون آمده اند و همه آنها به نوبه خود دارای خانواده، زندگی، شهر و روستا هستند. در واقع ژانر دفاع مقدس سبکی دور از اجتماع نیست، چه بسا حتی در حصار موضوعات اجتماعی قرار گیرد. به هر حال این فیلم از دل خانواده ی رزمندگان و شهدا آغاز شده، به عبارتی مخاطب با این موضوع مواجه خواهد شد که فقط رزمندگان نبودند که با اعزام به جبهه درگیر جنگ می شدند، بلکه خانواده های آنها نیز در این میان سهم خاص خود راداشته و در کل مسیر روایت داستان به گونه ای است که ظفر در راه اعزام به جبهه به عنوان شخصیت اصلی کار با قومیت های مختلفی از جمله اصفهانی، عرب و حتی افغان مواجه می شود و به سبب این رویارویی با اتفاقات بسیاری همراه می گردد که بیشتر آنها جنبه اجتماعی دارند؛ پس با این حساب می توان گفت " آن دو " دربستر اثری فراتر از ژانر دفاع مقدس به روی پرده خواهد رفت.

وی اظهارداشت:بنده نیز همچون برخی همکاران فیلمساز معتقدم سبک دفاع مقدس همان ژانر اجتماعی است که با شدت و حدت بیشتری راوی ماجراهای خود می شود. در واقع ژانر دفاع مقدس ارتباط تنگاتنگی با موضوعات اجتماعی دارد از این رو این سبک همان ژانر اجتماعی تلقی می شود که فقط نوع ضرب آهنگ روایت ها در آن از شدت بیشتری برخوردارند و در کل از آنجا که همه موضوعات جریان یافته در جنگ برپایه مباحث اجتماعی که جنبه عمومی دارند، شکل گرفته، دور از واقعیت نیست که مدعی شویم سبک دفاع مقدس برآمده از دلِ ژانر اجتماعی است و در حقیقت همان ژانر اجتماعی است که برمبنای دفاع از حریم وطن و سرزمین مادری شکل گرفته و پیش می رود.

"رحیمی" کارگردان موفق عرصه سینما و تلویزیون افزود : در ساخت " آن دو"سعی کردیم ضمن دوری از کلیشه های رایج در تولیدات دفاع مقدسی به مغفولات این برهه پردازش کنیم و به عبارتی اثری متفاوت در عرصه جنگ را در ویترین سینمای این مرزو بوم ثبت کنیم. در کل محتوا و داستان این فیلم از دادن شعارهای منسوخ شده وهرگونه شعارزدگی بدور است و در فضای کاملا ساده، عامیانه و متناسب با دهه ۶۰ روایت خود را آغاز و به پایان می رساند،  به گونه ای که  قصه" آن دو "قرابت روایی و محتوایی بسیاری با مخاطب خواهد داشت و ماجراهای آن کاملا ملموس هستند و پروداکشن های جنگی آن نیز نزدیکی بسیاری به واقعیت دارند.

رحیمی در پایان گفت : "آن دو" راوی ایثار و از خودگذشتگی نوجوانان کشور در جنگ است،نوجوانی که از دل عشایر با امنیت کامل و سکونت در جغرافیای بِکر چهارمحال بختیاری از زندگی در کنار خانواده دل می کَند و به سمت جبهه راهی می شود..همچنین سهم زیادی از بار روایی این فیلم بر دوش موسیقی آن است. در واقع در۵۰ الی ۶۰ دقیقه از این اثر موسیقی و صدا به کمک پیشرفت سکانس ها و پلان ها آمده است.

گفتنی است: در این فیلم که" سید علیرضا سبط احمدی" تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته بازیگرانی همچون" فریبا کوثری"، "علیرام نورایی"، "قدرت الله ایزدی"، "مالک حدپور سراج"،" آوا دارویت"، "اسرافیل علمداری"،" محمدرضا ژاله"و "کامران دهقان" به ایفای نقش پرداخته اند.

انتهای پیام / 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳