شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۲ - ۱۴ دی ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،  "سمیرا برادری" تهیه کننده فیلم سینمایی "خاطرات یک بندباز " که هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است می گوید : این فیلم به هیچ وجه ترسیم گر معضلات اجتماعی نیست، بلکه اثری هنری است که می کوشد تا آینه ی اجتماع باشد و بخشی از جریانات جاری در جامعه که بویژه طبقه متوسطه جامعه با آن درگیر هستند را به شکلی متفاوت منعکس کند.همچنین « برادری » معتقد است اگر جشنواره فیلم فجر در سال‌های برگزاری می توانست به جای مونوپول بودن برای فيلم هاي سفارشی و ایدئولوژیک، جایگاه پیشین خود را حفظ کند، دیگر لازم نبود فیلمسازان نگرانی‌ این چیزها باشند.

"سمیرا برادری" از تهیه کنندگان سینما که در کنار روح الله برادری تهیه کنندگی فیلم سینمایی خاطرات یک بندباز را برعهده دارد به خبرنگار دیباچه گفت: "خاطرات یک بندباز "در بطن ماجراهای خود چالشگر موضوعات بسیاری است و با نگاهی نقادانه به طبقه متوسط جامعه قصه خود را آغاز و به پیش می‌برد؛ در واقع موضوعاتی چون سرمایه داری، رابطه پدر و فرزندی، فشارهای اجتماعی بر طبقه متوسط مردم و عدم امنیت شغلی از موضوعاتی هستند که این اثر آنها را دستمایه دیده نقادانه خود نموده و در قالب بیان قصه به آنها نگاهی متفاوت داشته است؛ همچنین "خاطرات یک بندباز" با خلق شخصیت زنی سرکش و غریبه، روایت کاملاً زنانه را ارائه می‌کند البته این مسائل لابلای فیلم گنجانده نشده بلکه در اثر حل شده است.

او به عنوان تهیه کننده این فیلم درباره این موضوع که "خاطرات یک بند باز" چقدر سعی کرده تا راوی معضلات اجتماعی نیز باشد؟ افزود: با این گفته مخالفم! شاید بهتر باشد بگوییم این اثر آینه اجتماعی است که اگر اینطور نبود "خاطرات یک بند باز "اثری هنری محسوب نمی‌شد و صرفاً در زمره تولیدات سرگرم کننده قرار می‌گرفت؛ در واقع هر اثری که نمایانگر اجتماع خودش نباشد از بیماری رنج می‌برد و این فیلم اتفاقا تلاش کرده تا اجتماع خود را ضمن به تصویر کشیدن مورد بررسی و تحلیل قرار دهد به عبارتی آن را به چالش بکشد. 

"برادری" در پاسخ به این سوال که "خاطرات یک بندباز" تا چه حد در زمره تولیدات متعلق به سینمای اجتماعی قرار دارد بیان کرد : ژانری به نام سینمای اجتماعی نمی‌شناسم ، این چیزی است که در این سال‌ها در سینمای ایران ساخته شده و اصولاً به فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که درباره طبقه متوسط جامعه است و روزمرگی‌های زندگی همچون عشق، خیانت، اعتیاد و طلاق و ... را روایت می‌کند؛ به هر حال می‌توان گفت این فیلم برخی از این ویژگی‌ها را دارد اما یک اتفاق روزمره را به نمایش نمی‌کشد و جزو این دسته از فیلم‌ها نیست.

"برادری" ادامه داد: با توجه به حجم اندک تبلیغات، عدم امکانات و محدودیت بسیار سالنها، به نظرم استقبال از "خاطرات یک بندباز"خوب و حتی " فراتر از انتظار بود. در واقع مـخاطـبهـای فـیلم تا هم اکنون که کار در حال اکران است، رویـکردهـای مـختلفی داشـته انـد، بـرخـی بـا فـیلم ارتـباط نـزدیـکی بـرقـرار کـرده انـد و تـحت تـاثـیرش قـرار گـرفـته انـد، بـرخـی نـیـز از آن فـاصـله گـرفـته انـد، بـه هـر حـال هـر اثـری کـه از چـهارچـوبهـای مـرسـوم و حـتی کـلیشه های سینما پا فراتر بگذارد، عده ای را با خود همراه می کند و عده دیگری را خیر؛ به هرحال به شخصه فکر می کنم این فیلم تاکنون به رسالتی که داشته دست یافته است.

او درباره اولویت اکران های نوروزی گفت : به شدت مخالف این قضیه هستم که اولویت اکران آثار در نوروز سهم آثاری باشد که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند؛ چون فــکر مــی کــنم جــشنواره فجــر اگــر مــی تــوانســت قــدرت خــودش را درحـوزه هـای دیـگری حـفظ کـند و بـه جـای مـونـوپـول فـیلمهـای سـفارشـی و ایـدئـولـوژیـک بـودن، جـایـگاه قـبلی خـود رانگاه می داشت، لازم نبود نگران خیلی چیزها باشیم.

مـوقـعیت اکـران نوروی، بیشـتر شـبیه شـکلاتـیسـت بـرای فـیلمهـایـی کـه جـشنواره فجـر را در وضـعیت کـنونـی بـه رسـمیت بشناسند و در آن حضور داشته باشند.

این تهیه کننده درباره انتخاب عـلی دهـکردی بـه عـنوان مـدیـر عـامـل خـانـه سـینمانیز افزود: خـانـه سـینما یـک ارگـان دولـتی نیسـت، یـک جـامـعه صـنفی اسـت کـه در حال طی کردن مـسیر خـودش است؛ فـکر مـی کـنم بـا تـوجـه بـه ایـنکه انـتخاب ریـاسـت آن بـایـد از هـیات مـدیـره صـورت بگیرد ،انتخاب آقای دهکردی، انتخاب مناسبی باشد.

برادری گفت: هم اکنون مــشغول مــذاکــراتــی بــرای ســاخــت ســریــالــی بــرگــرفــته از کــتاب "عــبور از خــط قــرمــز "نــوشــته دکــتر دیــزائــی هستیم که براساس واقعیت نوشته شده و در حال حاضر فیلمنامه آن توسط محسن قرائی در حال نگارش است.

او در پایان گفت :خــوشــبین و امــیدوارم کــه نســلی بــسیار جــوان و جــسور در راهــند کــه زیــرســاخــتهــای مــعیوب و از کــار افــتاده سـینمای مـا را از بـین خـواهـندبـرد و راه‌های تـازه ای خـواهـند یـافـت تـا خـاطـره درمـانـدگـی و ابـتذال ایـن روزهـای سینما را برای همه‌ ما ترمیم کنند.

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار