شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

"سعید مرادی" تهیه کننده سریال" چرخ گردون" که در منصب مدیرعاملی اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و سریال نیز فعالیت دارد می‌گوید : مجموعه طنز و ۹۰ شبی "چرخ گردون " کاری مردمی و عامه پسند است که با بردن قصه خود به دل جامعه ،بستری را ایجاد نموده که همه اقشار مردم بتوانند خود را در آن ببینند. همچنین این سریال ضمن احترام به مردم و مدیران صدا و سیما اتفاقی مهم و استراتژیک است چرا که با گذشت سال‌ها از پخش سریال‌های ۹۰شبی، این مجموعه با به روی آنتن آمدنش می تواند نویدی باشد برای آشتی مخاطب با تلویزیون.

چرخ گردون

همچنین " مرادی"معتقد است: از آنجا که در آثار طنز، بخشی از بار روایی قصه بر دوش موسیقی خواهد بود از این رو در تلاش هستیم تا فضای موسیقی" چرخ گردون" که سریالی ۹۰ قسمتی است با دوری از فضای موسیقایی تام و جری وار به سمت موسیقی‌های ایرانی حرکت کند .

تهیه کننده سریال" چرخ گردون " به خبرنگار دیباچه گفت : با توجه به‌ اینکه مجموعه چرخ گردون در مرکز سیمرغ سیما در حال تولید است و رسالت این مرکز نیز بر مبنای تولیدات آثار سیتکام تعریف شده، از این رو بواسطه فیلمنامه این مجموعه که در فضایی کاملا غیرآپارتمانی و غیر پلاتویی طراحی شده، در یک لوکیشن و جغرافیایی به ظاهر ثابت و۳۳هکتاری از یک پارک در تهران که شامل ۵۰لوکیشن در آن در نظر گرفته ایم مشغول فیلمبرداری هستیم.

او افزود :در واقع کل قالب سریالِ چرخ گردون، سیتکام است اما در ترسیم و مصور سازی ماجراهای آن که بیشتر در سکانس‌های خارجی رقم خورده با موارد زیادی که گاها به مصائب مبدل می شوند مواجه ایم که تردد مردم با نوع حجاب و پوشش های مختلف، ورزش های صبحگاهی و روزانه آنها در پارک و پخش موسیقی که در طول روز در فضای عمومی پارک صورت می گیرد از جمله این چالش هاست. البته از آنجا که لوکیشن این سریال در پارکی در مرکز تهران واقع شده، برگزاری مراسمات مختلف نیز گاهی روال تولید آن را با چالش روبرو می کند. به طور کل این سریال یک اثر طنازانه شیرین و اجتماعی است که نه تنها حرکت زیادی به سمت طنز موقعیت ندارد بلکه ماجراهای آن براساس وقایع روز و خرده داستان‌هایی که در قصه و فیلمنامه روایت شده اند مصور می شوند.

چرخ گردون

"مرادی "در پاسخ به این سوال که در تولید مجموعه" چرخ گردون" چقدر تلاش شده که در راستاي جذابیت بیشتر اثر ، از مقیاس ها و استانداردهای طنز سیتکام فراتر عمل شود و یا حتی ساختار شکنی صورت گیرد؟ بیان کرد: تولید اثر در چهارچوب این ژانر از قاعده های مختص به خود تبعیت می کند اما به هر حال در ساخت "چرخ گردون " سعی کردیم در وهله اول یک طنز محترم و بدور از هجو تولید کنیم.البته بواسطه نقش آفرینی بازیگران که شخصیت حقیقی آنها درکار تنیده شده و نیز بداهه هایی که از سوی آنها روانه جریان تولید ماجرا می گردد، ناخودآگاه تا حدی موجب جابجا شدن مقیاس ها و استانداردهای در نظر گرفته شده برای اینگونه طنز شده ایم و اساسا از آنجا که محتوای طنزهای ۹۰شبی و هرشبی برای عموم مردم در نظر گرفته می شوند، لازم است در تولید آنها که از مخاطب عام برخوردار هستند توجه بسیاری صورت گیرد چرا که آنها تامین خوراک فرهنگی و هنری تمام طیف های سنی، اجتماعی و تحصیلی در نظر گرفته شده که این‌ موضوع به نوبه خود یک فرصت است. چون به نوعی این امکان را به ما می دهد که سعی کنیم طیف ها و سلایق مختلف اجتماعی را در آن بگنجانیم. به طور کل در تولید اثر بر مبنای طنز سیتکام نمی توان فرافکنی زیادی داشت و از یکسری، استاندارها فراتر حرکت کرد؛ به همین دليل در تولید این مجموعه تلاش می شود از آنچه که تاکنون در طنزهای هر شبی بوده بهتر عمل گردد؛به عبارتی در آن طیف های مختف سرزمینی و مخاطب را شاخصه اصلی خود قرار دادیم و امیدوارم که‌در اجرای این امر با انتخاب هایی که در خصوص بازیگران "چرخ گردون" شده ، چنین اتفاقی را به بهترین شکل رقم بزنیم. 

"سعید مرادی" تهیه‌کننده و مدیرعامل اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و سریال ادامه داد: مجموعه طنز "چرخ گردون"اثری اپیزودیک نیست و روایت ماجراهای آن سیر خطی دارند و در روایت داستان ها سعی کردیم وقایع، رویدادها وشخصیت ها را در کل داستان به شکل ممتد داشته باشیم و گاها در برخی قسمت‌ها با حضور بازیگران اصلی قصه ای را در دل داستان اصلی آغاز کرده، جلو برده و به پایان می رسانیم .

 تهیه کننده "چرخ گردون "که پیش تر تهیه سریال "بانوی سردار" را برعهده داشته در ارتباط با فراز و نشیب های روایی " و وجود تعلیق در چرخ گردون "اظهارداشت: به هر حال برای جذابیت درام حتما از فراز نشیب های روایی بهره می بریم؛ ضمن آنکه تعلیق نیز پای ثابت قصه گویی است و در بسیاری از قصه ها بویژه در ساختار سریال سازی از آن استفاده می کنيم. به طور کل در این مجموعه قصه ها را طوری طراحی کرده ایم که مخاطب در هر قسمت با تعلیق مواجه شود و به واسطه همین تعلیق ها ترغیب گردد تا هرشب این مجموعه را به تماشا بنشیند.

 "مرادی" تصریح کرد: پایه اصلی این سریال مبحث "امید" و پرداختن به برخی چالش ها و آسیب های اجتماعی با زبان و چشم اندازی طنازانه است و از آنجا که نگارش فیلمنامه به صورت‌ کمدی سیتکام ، ژانری بروز است، از این رو سعی کردیم با بهره گیری از این گونه ی نمایشی، به وقایع روز جامعه از جمله مباحث اقتصادی و حتی موضوعات اجتماعی و سیاسی طعنه بزنیم؛ به هرحال در نگارش قصه ها سعی کردیم هم وفادارانه به موضوعات و وقایع روز جامعه گام برداریم و هم در روند تولید، مومن به فیلمنامه پیش برویم .

چرخ گردون

او  درباره اینکه" چرخ گردون "چقدر سعی دارد از کلیشه ها، موضوعات تکراری و دم دستی فاصله بگیرد؟ گفت :به هرحال این روزها ساخت آثار نمایشی طنز، سخت تراز گذشته است و ازآنجا که خیلی نمی توان در این ژانر، از برخی کلیشه ها عبور کرد وحتی بعضی اوقات نمی توان با برخی جریانات صنفی، حرفه ای، افراد و موضوعات مختلف شوخی نمود به ناچار رو به کلیشه ها میرویم و این موضوع، امری بدیهی است اما برای اینکه از خستگی و دلزدگی مخاطب جلوگیری کنیم، گروه فیلمنامه نویس و گروه سازنده در "چرخ گردون" تمام بضاعت خود را به کار گرفتند تا چنین اتفاقی نیافتد؛ در واقع در این سریال موضوعاتی را مطرح می کنیم که به روز باشند و همین به روز بودنِ موضوعات در روایت داستان، می تواند مخاطب را مجذوب قصه کند، اما نباید فراموش کرد که در شرایطی مشغول ساخت اثری طنازانه هستیم که رقبا وطیف های مختلف رسانه‌ ای مثل سکوها و پلتفرم ها به موازات پیش می روند. به طور کل شرایط ساخت طنز در برخی سکوها با رسانه ملی متفاوت است ازاین رو بدیهی است که ما محدودیت هایی را در پرداخت و ساختار داشته باشیم، چون هم اکنون برای تولید"چرخ گردون " در فضایی رقابت گونه بسر می بریم که باید به یکسری قواعد رسانه ای که سکوها ،سفارش دهنده ها و پخش کنندگان به آن وفا دار هستند،مومن باشیم، لذا تلاش ما براین است که بتوانیم با مختصات، قواعد و ساختار سازمان صداوسیما همسو باشیم؛ یعنی طنزی را بسازیم که در کنار احترام به مخاطب ، مومن و متعهد به قواعد سریال سازی درتلویزیون باشیم.

 مدیر عامل اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و سریال در پاسخ به این سوال که بازگشت سریال های ۹۰شبی به رسانه ملی تا چه حد خواهد توانست در گرایش مخاطبان به سمت تلویزیون مثمر ثمر واقع گردد افزود: سالهای زیادی از آخرین زمانی که سازمان صداوسیما اهتمام به تولید آثار ۹۰شبی نموده می گذرد؛ البته این موضوع ناشی از آن است که در آن سال‌ها از تنوع شبکه های تلویزیونی وسکوها و درگاه هاي رسانه ای بهره‌مند نبودیم و در آن شرایط بدیهی بود که مخاطب صرفا با اینگونه سریال ها که هرشب روی آنتن قرار می گرفتند ارتباط خوبی برقرار کند و هم اکنون با روی کار آوردن تولیدات نمایشی ۹۰شبی در رسانه ملی بار دیگر قصد داریم تا آن تجربه موفق را به کار ببندیم. اما نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی فضای مدیا و رسانه قدرت جذب مخاطب الزامات متعددی دارد، در واقع یک اثر نمی تواند به تنهایی موفقیتش را در همراه نمودن مخاطب با خود تضمین کند از این رو راه اندازی مجدد تولیدات ۹۰شبی از سوی سازمان صداوسیما و رسانه ملی ، اتفاقی مهم، محترم و استراتژیک است که با به جریان انداختن آن می توانیم نوید آشتی مخاطب با اینگونه آثار و به تبع آن آشتی با تلویزیون را عنوان کنیم ؛ در کل هر چه قدر سریال ها بلند مدت و طولانی باشند می توانند ارتباط تنگاتنگی را در محیط خانواده ها ایجاد کنند.

"مرادی" در ارتباط با سهم موسیقی در پیشبرد قصه های "چرخ گردون" گفت :بنده شخصا جزو تهیه کنندگانی هستم که موسیقی‌ و اساسا توجه به " پُست پروداکشن "برایم از اهمیت زیادی برخوردار است. قطعا در یک اثر نمایشی بویژه تولیداتی با سبک و سیاق طنز موسیقی متن، تیتراژآغازین و حتی تیتراژ پایانی می تواند سهم بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد و در ارتباط با موسیقی این سریال باید بگویم تا کنون آهنگساز کار ،۷ ماکت از موسیقی را آماده کرده اند ولی در بهره گیری از آنها هنوز به قطعیت نهایی نرسیده ایم چون برای ما مهم است ، آثاری که برای مدت طولانی میهمان خانه های مردم هستند از نوعی موسیقی برخوردار باشند که قابلیت ماندگاری در اذهان را داشته باشند برای همین در موسیقی تولیدات طنز به شدت تاکید داریم که فضای موسیقی به سمت موسیقی ایرانی باشد و در حین بهره مندی از فضای شاد ،از حرکت به سمت و سوی موسیقی های تام و جری وار دوری کند.

او درباره انتخاب بازیگران سریال "چرخ گردون "ادامه داد: در طی سالهایی که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت دارم برای خودم مهمترین کار ویترین کار است چرا که معتقدم توجه به ویترینِ کار در واقع احترام به مخاطب است. از این رو درفضای رقابتی رسانه ومدیا مهم است که از بازیگرانی استفاده کرد که مخاطب با نوعِ بازی آنها خاطرات خوبی داشته باشدو  در ضمن سعی کردیم بازیگرانی را انتخاب کنیم که علاوه بر مطرح بودن در تلویزیون به شخصیت های داستان نزدیک باشند به عبارتی به جرات می توانم بگویم که "چرخ گردون" یکی از کارهايی خواهد بود که مخاطب به شدت با آن ارتباط برقرار می کند همچنین در کنار احترام به مخاطب ،تلاش کردیم تا احترام به مدیران سازمان صداوسیما را نیز حفظ نمائیم چرا که ما به عنوان برنامه ساز موظف هستیم در یک اثرنمایشی طنز بهترین ها را جذب و کسب کنیم

 "مرادی "گفت: در وهله اول سعی کردیم از روایت قصه در فضای آپارتمانی و تکراری فاصله بگیریم و با آوردن داستان در دل جامعه و روزمره گی های مردم راوی داستان های ملموس باشیم.همچنین تمام بضاعت خود را بکار گرفتیم تاجای جای سکانس های این اثردر فضای باز و فرحبخش پارک باشد تا به لحاظ کنتراست و رنگ آمیزی جغرافیایی نیز توانسته باشیم به بهترین شکل عمل کنیم و پلان ها و سکانس های چشم نوازی را بواسطه "چرخ گردون"به منصه ظهور بگذاریم .در واقع این مجموعه به گونه ای تولید می شود که مردم بتوانند خود را در آن ببینند وبا ماجراهای آن همزاد پنداری کنند.

تهیه کننده سریال ۹۰شبی چرخ گردون بابیان اینکه هنوز زمان پخش آن مشخص نشده خاطرنشان کرد: این مجموعه بعد از قرار گرفتن در کنداکتور پخش از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت. همچنین لازم بذکر است این مجموعه در راستای تکریم مخاطب و مردم گام برداشته و امیدوارم بتوانیم اثر ی مانا وقابل قبولی را ارائه دهیم.

گفتنی است این سریال به کارگردانی "جواد مزدآبادی " این روزها مسیر تولید را پشت سر می گذارد و بزودی از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت .

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار