شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۲ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، پس از اجرای کنسرت " ارکستر نوای آفتاب"  که ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد و با محوریت عاشقانه های سال های دهه  ۴۰ و ۵۰ شکل گرفت با امیر رفعتی خواننده این کنسرت به گفت و گو پرداختیم؛ او معتقد است: در کنسرت " ارکستر نوای آفتاب" سعی کردم،  در رابطه با قطعاتی که مردم در گذشته با آنها خاطره داشتند، به شخصیت و امانت قطعات آسیب نرسانم  و نوع تحریرها و خوانشم را بر اساس هر قطعه و فراخور حال آن قطعه تا جايي كه به شخصيت هنري خودم و به امانت قطعه آسيب نرسد ،تغيير دهم و رنگ امروزي تر و درخور حال نسل امروز را به گوششان برسانم.

امیر رفعتی خواننده :  سعی کردم در رابطه با قطعاتی که مردم با آن خاطره داشتند، به شخصیت و امانت قطعات آسیب نرسانم!

امیر رفعتی خواننده گروه کنسرت " ارکستر نوای آفتاب " در گفت و گو با دیباچه گفت: ما مشکلات زیادی برای گرفتن مجوز کنسرت داشتیم و متاسفانه پس از طي كردن این پروسه سنگین و اداری پیچیده، تنها ده روز مانده به اجرای کنسرت، موفق به گرفتن مجوز شدیم و توانستیم بالاخره سایت را برای خرید بلیط فعال کنیم.
انتظاراتی که از تیم تبلیغات داشتم خیلی بیشتر از چیزی بود که صورت گرفت،این کار نیاز به تبلیغات حرفه ای تر و در سطح وسيع تري داشت اما متاسفانه تبلیغات محدودی انجام شد، با این وجود با توجه به زمان کمی که داشتیم استقبال خوبی از  این کنسرت صورت گرفت و مردم عزيزمان بار ديگر ما را تنها نگذاشتند .
با اینکه این روزها مردم با سختی ها و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند، استقبال خوبی از کار شد و  امیدوارم توانسته باشیم برای لحظاتی آرامش را به مردم هدیه داده باشيم.

وی در ادامه افزود: ارکستر های بزرگ، دغدغه های مختص به خود را دارند؛ به عنوان مثال تنوع سازها که هر کدام ملودی مختص به خود را مي نوازند، باید به گونه ای در کنار هم قرار بگیرند که به یک هارمونی یکدست برسند؛ ورود و خروج سازها متفاوت است و هر سكشن ملودی خاص خود را دارد، ملودي ها باید به گونه ای در کنار هم چیده شوند که هم طراز به گوش شنونده برسند، ساختار ملودي ها بر اساس توانايي و رنگ دهي سازها نوشته مي شوند و بنابراين اجراي خواننده هم در ارکستر های بزرگ متفاوت تر و پيچيده تر خواهد شد ،خواننده بايد حتما از لحاظ شناخت تئوري موسيقي، شناخت ريتم مهارت داشته باشد.لذا اجراي خواننده در اركسترهاي بزرگ مهارت بالاتري را مي طلبد.
در يك اركستر مجلسي و حتي در یک ارکستر ده نفره سنتی، شرایط كاملا متفاوت  تر مي شود. البته اصلا قصد مقايسه ندارم و فقط مقصود از اين قياس ،عنوان كردن تفاوتها است .

رفعتی که موفق به انتشار ٥ آلبوم موسيقي شده و همچنين قطعاتی همچون "بي من مرو"، "باراني"، "فانوس" "تار پود""سوء تفاهم" و "چشم سخنگو" را در کارنامه کاری خود  به ثبت رسانده،  با اشاره به اینکه یک خواننده نباید خود را محدود به یک فضاي موسیقایی خاص کند گفت: ترجیح من این است تا توانایی های خود را در سبک ها و ژانر های مختلف محک بزنم و خود را محدود به یک سبک نکنم و در حال حاضر در موسیقی تلفیقی فعالیت دارم  و چندین کار در بازار موسیقی دارم.
لازم است گفته شود توانایی فعالیت در سبک های مختلف موسیقایی، بستگی به توانایی خواننده دارد و این اتفاق بزرگی بود که در زندگی من افتاد و همیشه سعی دارم توانایی های خود را بالا ببرم تا بتوانم در ژانر های مختلف  به اجرا بپردازم.

وی در پاسخ به این سوال که به دلیل علاقه مندی خودتان جذب اركستر شديد يا اتفاق ديگري باعث اين مهم شد، گفت:  آنچه که برای من در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است شعر، ملودی و موسيقي خوب است، به گونه ای که بتوانم برای مردم تاثیر گذار باشم و پیامی را به مخاطب منتقل کنم که بی هدف نباشد.

امیر رفعتی خواننده :  سعی کردم در رابطه با قطعاتی که مردم با آن خاطره داشتند، به شخصیت و امانت قطعات آسیب نرسانم!

این خواننده در ارتباط با این سوال که یک خواننده چقدر نیاز است تا برای موفقیت خود با چالش های بزرگ و متفاوتی در خوانندگی مواجه شود، بیان کرد: هدفم از گفتن کلمه چالش این بود که به آن  نگاه مثبتی داشتم؛ زیرا "چالش" به اموری گفته می‌شود که فراتر از دایره راحتی افراد بوده و وقتی فردی در امور زندگی خود  کار های نرمال و عادی  انجام می دهد به طور طبیعی مساله چالش برانگیزی وجود ندارد و امور اگر فراتر از دایره راحتی باشند، طبیعتا مجبور می‌شود تلاش ، انرژی و تمرین بیشتری به کار گیرد و خود را یک قدم به سمت جلو ببرد و در نهایت باعث پیشرفت خواهد شد.

از این رو اگر به کلمه چالش نگاه مثبتی داشتم، به این دلیل بود که در این کنسرت قطعاتی انتخاب شد که از فضای سنتی تری برخوردار بودند و من به واسطه آن ها نوع تحریر ها و خوانش خود را به همان فضا تغییر دادم و همين طور قطعاتي هم بودند كه فضاي پاپ داشتند و مردم خاطرات زيادي با آنها داشتند كه توسط خوانندگان خوشنام و محبوب در گذشته اجرا شده بود و من تمام تلاشم را كردم كه با تغيير نوع خوانشم ،آن خاطرات دل انگيز را براي مردم خدشه دارم نكنم و امانت دار قطعه باشم.
و در آخر مي خواستم به مخاطبانم اطلاع دهم كه به زودي با يك كنسرت جديد در زمينه ي موسيقي تلفيقي به ديدار آنها خواهم شتافت .

گفت و گو از : دینا محمدی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فافا ،
|
Netherlands
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
0
شما لینظیرید استاد عزیز ، بی صبرانه منتظر اجرای جدید هستیم از صمیم قلب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار