يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۷ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، با توجه به اینکه این روزها کنسرت های زیادی از سوی اهالی موسیقی به روی صحنه می‌رود،  اما دور از حقیقت نیست که مدعی شویم بسیاری از این کنسرت ها به دلیل بهره گیری از پلی بک،  فرسنگ ها از پویایی و روح نوازی فاصله دارند، در این بحبوحه شاید بتوان برای تغذیه روح، روی ارکسترها بیشتر حساب باز کرد چرا که از هر جهت بنگری، پویانمایی و روح نوازی در آنها بیشتر از کنسرت های بدون رهبر و شاید تلفیقی موج می‌زند. " ارکستر نوای آفتاب " با رهبری امین سالمی با ساختار متفاوت و سبک و سیاقی متمایز سعی دارد موضوع خاطرات عاشقانه با موسیقی و ترانه در نیم قرن گذشته را با توجه به ذائقه فرهنگی مخاطب به روی صحنه ببرد.

نیم قرن خاطرات عاشقانه با


در این باره نشستی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

امین سالمی رهبر ارکستر "نوای آفتاب"  گفت: این برنامه روز ۲۱ آبان با موضوع بازخوانی قطعات عاشقانه ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران در سالن اسپیناس تهران برگزار می‌شود. قطعاتی که انتخاب شده مبتنی بر اجرای ۱۵ قطعه از آثار خاطره‌انگیزی هستند که توسط خواننده و آهنگسازان شناخته شده موسیقی ایران بوده اما به فراموشی سپرده شده‌اند. آثاری که گنجینه موسیقی پاپ ما هستند و ما موظفیم که آنها را زنده کنیم؛ هنرمندانی که آثارشان اکنون در بین نسل جوان میسر نیست. البته در طی ماه‌های گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما برای دریافت مجوز این آثار کمک قابل توجهی کرد.

وی افزود:متاسفانه نسل جدید ما بسیاری از قطعاتی را که قرار است در این کنسرت اجرا شود نمی‌شناسند؛ آثاری که واقعا گنجینه موسیقی پاپ ما بوده و موسیقی سالمی هستند که هیچ نرم‌افزار کامپیوتری ندارد. شرایطی که اکنون در فرآیند تولید آثار موسیقایی وجود ندارد و موجب شده تا گوش مخاطب بیمار شود. قطعاتی که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد صرفا بازخوانی نیست چون برای ما اهمیت داشت که آنچه از این قطعه اجرا می‌شود هم با صدای خواننده هم‌خوانی بیشتری داشته باشد و هم دربرگیرنده مفاهیم درستی در اجرای آثار عاشقانه باشد که صرفا در راستای رفع تکلیف برای شنونده اجرا نشود. البته ما برای این کنسرت موارد مربوط به کپی رایت هم رعایت کرده‌ایم و مشکلی برای اجازه افراد مرتبط با آهنگسازان در این زمینه نداریم.

سالمی ادامه داد:ارکستر «نوای آفتاب» در تلاش است تا در همه گونه‌های موسیقایی فعالیت‌  داشته باشد. این اجرا هم به نوعی اجرای دوم ما در عرصه کنسرت‌ها است که برای ما تجربه جالب توجهی است. در این کنسرت آثار عاشقانه‌ای از هنرمندان پیشگام موسیقی ایران به ویژه همایون خرم، انوشیروان روحانی، بابک افشار پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

اوبیان کرد:گروه ما اکنون ۲ آلبوم آماده دارد اما هم اکنون فرآیند اقتصادی تولید موسیقی در ایران به گونه‌ای هدایت شده که آفت روزمرگی بلای جان مخاطبان شده که دوست ندارند آنچنان که باید به محتوا فکر کنند. متاسفانه بسیاری از خوانندگان ما دیگر به سمت و سوی تولید آثار با کیفیت و با محتوا نمی‌روند. این آسیب جدی است که دیگر مجالی برای هنرمندانی که در کارشان توقف ایجاد شده را نمی‌دهد. چراکه فضایی را برای حمایت و فرهنگ‌سازی ندارند.

رهبر ارکستر نوای آفتاب در پایان ضمن قدردانی از ناصر طاهریان تهیه‌کننده این کنسرت در خصوص سالن برگزاری نوای آفتاب گفت: متاسفانه ما چند سالن برای اجرای کنسرت پاپ نداریم. بنابراین شرایط به گونه‌ای شد تا نهایتا به گزینه سالن مورد نظرمان برسیم. زیرا برای برنامه‌ریزی کنسرت جای دیگری خالی نبود که بخواهیم در آن‌جا کنسرت برگزار کنیم. نکته دیگر قمیت بلیت است که نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم تا بتوانیم بر اساس شرایط اقتصادی فعلی برای تعیین قیمت اقداماتی را انجام دهیم.

امیر رفعتی خواننده این کنسرت در ابتدای صحبت خود با ادای احترام به فقدان زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: بسیار خوشحالم که در این اجرا به عنوان خواننده حضور دارم چرا که بعد از ایام کرونا برای من این فرصت پیش نیامده بود که به عنوان خواننده در اجرای زنده‌ای جضور داشته باشم. به هر حال اکنون شرایط فعلی به گونه‌ای است که حضور در کنسرت دربرگیرنده اتفاقات مختلفی است. فضایی که حالا برای من در اجرای اخیر ارکستر «نوای آفتاب» پیش‌آمده و من می‌توانم در خدمت مخاطبانم باشم.

وی افزود: برای من باعث افتخار است که در این کنسرت علاوه بر همراهی با ارکستر نوای آفتاب ۲ قطعه موسیقایی از خودم را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌دهم. البته آنچه در این کنسرت پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد دربرگیرنده جنس صدای من نیست اما برای من یک چالش بزرگ و متفاوتی بود که امیدوارم بتواند مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

فیروز ویسانلو نوازنده و مایستر گروه پاپ این کنسرت نیز با حضور در این نشست  گفت: جوانان ما در شرایطی هستند که متاسفانه گوش شنیداری‌شان در معرض نابودی است. آثاری که با کیفیت نامناسب، پلی‌بک و دروغ روی صحنه می‌رود. این موضوع اصلا در شان مردم و مخاطب ما نیست و این جای خوشبختی است که ارکستر نوای آفتاب تشکیل شده و در مقابل موسیقی بدی که اکنون جامعه ما را فراگرفته، آمده تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. ما تصمیم داریم با بازخوانی آثار خوبی که در عرصه موسیقی تولید شده شرایطی را فراهم کنیم تا جوانان امروز ما که کوش‌شان آلوده به نویز و موسیقی بد هستند با این ملودی‌ها آشنا شوند.

او درباره وضعیت موسیقی پاپ بیان کرد: این خیلی بد است که تهیه‌کنندگان اکنون در مقطعی هستند که خوانندگان و هنرمندان خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که فقط تیپ و ظاهر آن‌ها مهم‌تر هستند تا کیفیت صدای این خوانندگان؛ شرایطی که فضا را به سمتی برده که صدای خوانندگان از لپ‌تاپ بیرون می‌آید. این تغییر مسیر اصلا خوب نیست و ای کاش تهیه‌کنندگان متوجه این فضایی که برای موسیقی پاپ ترسیم کردند، بشوند که چه‌قدر برای موسیقی و گوش شنوندگان ضرر دارد. همین شرایط است که دیگر مجال توجه آن‌ها به نوازندگان و آهنگسازان دغدغه‌مند را نمی‌دهد. مسیری که واقعا تبدیل به ماجرای تاسف باری شده که باید فکری برای حل آن کرد. مسیری که امیدوارم این بار از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل جدی‌تری پیگیری شود تا فرق یک گروه موسیقی پاپ با یک گروه ضعیف پلی بک خوان برای مخاطب معلوم باشد.

در پایان این نشست داریوش حجازی نوازنده ویولن نیز خاطرنشان کرد: برای بخش زهی نوازندگانی انتخاب کرده‌ایم مستعدو جوان هستند تا این‌گونه بتوان آنها را به جامعه موسیقی معرفی کرد؛ البته این نوازندگان در ارگان‌های دولتی حضور ندارند؛ زیرا اصولا برای پروژه‌های مختلف از نوازندگان ارکسترهای سمفونیک، ملی و صدا و سیما انتخاب می‌شود که در زمان‌بندی به مشکل می‌خورند.

علاقمندان برای حضور در این کنسرت بزرگ می توانند به سایت  www.melotik.com مراجعه وبا خرید بلیت  سانس حضور خو د را نیز انتخاب نمایند.

گفتنی است: این کنسرت در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در هتل اسپیناس پلاس روی صحنه می رود.


خبرنگار : دینا محمدی

برچسب ها: کنسرت ، ارکستر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳