شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۹ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲
دستاورد سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه بود؟

به  گزارش دیباچه، سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم به ایستگاه آخر رسید؛جشنواره ای کم فروغ که خبری از آن حرارت سالهای پر شکوهش نبود؛ جشنواره ای که ادعا می کرد جشنواره فیلم کودک و نوجوان است ، اما بیشتر از آن که فیلم هایش برای کودک و نوجوان باشد و دنیای آنان را به تصویر بکشد،  جنبه هایی را نشان می داد که خیلی باب میل نسل کودک حاضر نبود، آن هم با وجودی که نسل امروز زمین تا آسمان با نسل های گذشته فاصله سلیقه ای دارند و شاید شناخت روحیه آنان و خوراکی که این روزها آنان طلب می کنند مورد توجه مسئولان سینمایی قرار نگرفته و از این رو شاهد هستیم که فیلم هایی که حتی بعدها با عنوان فیلم کودک و نوجوان بر پرده سینما نقش می بندند، نمی توانند در اکران، موفقیتی کسب کنند و کودک و نوجوانِ امروزی استقبالی از چنین فیلمهایی نمی کند.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

تا مادامی که برگزاری چنین جشنواره ای که قطعا بودنش لازم است، نتواند کارکرد درستی را ایفا کند، برگزاری آن نیز تنها یک مُسَکِن موقتی است برای اندک فیلمسازانی که علاقه مند هستند در این حوزه اثری را خلق کنند؛جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید مسئولانش از جنس این سینما باشند تا افرادی که بیشتر پوزیشن مدیریتی داشتند و عقبه و رزومه ای در زمینه آثار کودک و نوجوان نداشتند.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

با تمام این اوصاف سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ، با نقاط قوت و ضعف به کارش پایان داد و تنها شاید گرمای این دوره حضور برخی از چهره های هنری و تکریم آنان در این رویداد بود. 

مرور کوتاهی بر آنچه در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گذشت داریم:

آئین اختتامیه این جشنواره با حضور کودکان و نوجوانان اصفهان و همچنین هنرمندانی مانند علیرضا خمسه، روانبخش صادقی، اکبر عبدی، منوچهر والی زاده، بهرام دهقانیار، ابوالفضل پورعرب، بهرام عظیمی، ملیکا زارعی، پوران درخشنده، بهروز افخمی، محمدرضا شریفی‌نیا، رسول صدرعاملی، مرضیه برومند، محسن برمهانی، محمد فیلی و جهانبخش سلطانی، در سالن کوثر اصفهان برگزار شد.

مجید زین العابدین، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان چه چیز مهمی گفت؟

 نام هنرمندان فیلمسازان و سرمایه‌های بزرگ سینمای ایران بر تارک این جشنواره طی سال‌های متمادی و ۴ دهه می‌درخشد. این جشنواره پیشران سینماگران جدید سینمای ایران است که عاشقانه و با شور، فیلم‌های جدیدی را با تأسی به بزرگان سینما، تولید می‌کنند. از سوی دیگر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، مایه امید فرزندان ایران برای رسیدن به قله است.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

 پروانه زرین بهترین کارگردانی به فیلم «سوزی در باد» به کارگردانی «لوسی سونگووا» از کشور جمهوری چک اهدا شد. همچنین جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی به فیلم «عیار» به کارگردانی مهدی امینی اهدا شد  در ادامه، پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به فیلم«سرخوش» به کارگردانی «گابریل انولفور» از کشور فرانسه اهدا شد.

 دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک به «آلدیفی ام ال تگارا» بازیگر خردسال فیلم «سرسخت» از کشور اندونزی اهدا شد. در این بخش پروانه زرین به هنرمندان تعلق نگرفت. همچنین پروانه زرین بهترین فیلمنامه به کارگردانی «پارک جائه» برای فیلم «سرزمبن مادری» از کشور کره جنوبی اهدا شد. 

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

پروانه زرین بهترین کارگردانی نیز به «دومنیک هرکر» برای فیلم «دریای تابان» کار مشترکی از کشور بلژیک و هلند و جایزه ویژه این بخش به فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا اهدا شد که به نماینده او تحویل داده شد. پروانه زرین بهترین فیلم ازسوی هیئت داوران بزرگسال و کودک و نوجوان کارگردانی به فیلم «سرسخت» از کشور اندونزی اهدا شد. برای اهدای این جایزه، داوران کودک و نوجوان به جایگاه آمدند که نتیجه ارزیابی آنها همانی بود که داوران بزرگسال نیز در مورد آن اتفاق نظر داشتند.

در ادامه ، قسمت‌هایی از دو انیمیشن «لوک خوش شانس» و «داستان اسباب بازی‌ها» با صدای منوچهر والی‌زاده پخش شد. 

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

منوچهر والی زاده، صداپیشه گفت: پس از ۶۵ سال کار مستمر در دوبلاژ من را شرمنده کردید و امیدوارم تا زمانی که من عمر دارم بتوانم در کنارتان باشم. خوشحالم از اینکه در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور پیدا کردم.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

سپس علی قاسم زاده، شهردار اصفهان اظهار کرد: احداث اولین «پردیس سینمایی» و «سرزمین کودک و نوجوان» تا سال آینده در اصفهان، نوید ما برای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان است. پیش‌بینی شده است تا سال آینده یک پردیس سینمایی ویژه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهربازی شهر رویاها در اصفهان احداث شود. همچنین تا سال آینده اولین سرزمین کودک و نوجوان در اصفهان احداث خواهدشد و به همه کودکان سرزمین ایران اهدا می‌شود.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

در ادامه  پروانه زرین بهترین کارگردانی پویانمایی به فیلم «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد، پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی به فیلم «پارادوپینگ» ساخته محمدرضا حسنی رنجبر و پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه به فیلم «ده سالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری اهدا شد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور چه گفت؟ اگر ما علاقه‌مند به آینده کودکان و نوجوانان خود هستیم باید از امروز به فکر سینمای کودک و نوجوان باشیم. این سینمای کودک و زبان تصویر است که می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای آنها رقم بزند و این وظیفه تنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی نیست، بلکه همه نهادهای فرهنگی، خصوصی، دولتی، دستگاه‌ها، کانون پرورشی، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد شهید، سازمان‌ها و شهرداری‌ها باید دست به دست هم داده و برای اعتلای سینمای کودک تلاش کنند که ان‌شاءالله سال بعد شاهد ساخت آثار بهتر و متنوع تر در حوزه سینمای کودک و نوجوان باشیم.

به اعتراف داوران در بخش ملی، شاهد فیلم‌هایی بودم که امسال هم در اقتصاد و هم محتوا موفق خواهند شد. همیشه فیلم های ما یا در حوزه اقتصاد قابل اعتنا بودند و یا محتواگرا بودند و پیوند این دو نیز به معنای کسب موفقیت برای سینمای ایران است که در برخی آثار امسال کاملاً مشهود بود که ان‌شاءالله در اکران‌های دانش‌آموزی شاهد آن خواهیم بود.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

او در خصوص شرح وظایف سارمان سینمایی برای برنامه‌ریزی سال آینده یادآور شد: اول اینکه، بنیاد ملی پویانمایی که در شورای عالی سینما مصوب شده بود، هفته گذشته در شورای هنر مطرح و کلیت آن نیز مصوب شد و ما نیز سال بعد شاهد شکل گیری بنیاد ملی پویانمایی برای تقویت سینمای کودک و نوجوان خواهیم بود. دوم اینکه زنگ مدرسه سینما که در مصوبات شورای عالی سینما بود با همکاری آموزش پرورش و معاونت و کانون پرورشی برنامه‌ریزی خواهد شد به این صورت که دانش‌آموزان سراسر کشور بتوانند صبح‌ها از سینما دیدن کنند که سبب تقویت و رونق سینمای کودک و نوجوان خواهد شد.

سومین مورد، شکل گیری صندوق سرمایه‌گذاری کودک و نوجوان است که ان شالله شهرداری و استانداری اصفهان، بیناد سینمایی فارابی، کانون پرورشی فکری، آموزش و پرورش، صدا وسیما و بیناد شهید در کنار هم سرمایه گذاری خواهند کرد که این آثار بهتر در سال آینده تولید شود و مورد آخر نیز حمایت بهتر برای تولید آثار در سال آینده خواهد بود.

گرامیداشت بهرام دهقانیار، آهنگساز:

مرضیه برومند، کارگردان سریال خونه مادربزرگه و بسیاری دیگر از سریال‌های کودکانه گفت: بهرام دهقانیار آنقدر بر گردن موسیقی کودک حق دارد که خدا می‌داند. بخش عمده موسیقی کودک ایران مدیون بهرام دهقانیار است. او ۲۱ سال داشت که من از او دعوت کردم برای ساخت موسیقی سریال خونه مادربزرگه که با گذشت بیش از ۳۰ بر قلب و ذهن و روح مردم اثرگذار و ماندگار باشد.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

او ادامه داد: متشکرم از مسئولان این جشنواره که به ما یادآوری کرد که چه هنرمند بزرگی در موسیقی کودک وجود دارد و اینقدر اثرگذار است.

سپس بهرام دهقانیار برای فرزندان این سرزمین آرزو کرد که به قله برسند.

بعد از او، اکبر عبدی از میزبانی اصفهان و شهرداری تشکر کرد. او بر این باور بود که ۱۰ سال جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیمار بوده و اکنون درحال بهبودی است و برای این بیمار آرزوی سلامتی کرد.

این هنرمند ضمن آروزی شادمانی برای همه کودکان جهان، آرزو کرد که هیچ کودکی جنگ را نبیند.

جایزه ویژه ابونصر فارابی به فیلم «کاپبتان» ساخته محمد حمزه ای، جایزه ویژه گوهرشاد(عفاف و حجاب) به پویانمایی «سفر به تاریکی» به کارگردانی علی بصیری نیک و جایزه ویژه ستاد ملی خانواده و جوانی از طرف وزارت کشور جمعیت به محمدحسین علمدار برای فیلم «مسافری از گانوراما» اهدا شد. همچنین جایزه فرهنگ بنیان از طرف شورای فرهنگی عموم به محمدحسین علمدار برای فیلم «مسافری از گانورا»، جایزه ویژه دبیر جشنواره محمدحسین برای فیلم «مسافری از گانورا» و جایزه ویژه داوران کودک به فیلم «ایلیا،جست‌وجوی قهرمان» ساخته سید علی موسوی نژاد اهدا شد. در این بخش جایزه شهید بهنام محمودی از قلم افتاد!

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری به فیلم «ملکه آلیشون» ساخته ابراهیم نورآور محمد، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به «امیررضا اسماعیلی» برای فیلم «ملکه آلیشون» و حدیث ابوصدری برای فیلم «سیندخت» و پروانه زرین بهترین فیلمنامه به مرتضی آتش زمزم برای فیلم «قهرمان من» اهدا شد. همچنین پروانه زرین بهترین کارگردانی به مرتضی آتش زمزم برای فیلم «قهرمان من» اهدا شد که در این هنگام مرتضی آتش‌زمزم از انتقال آب خلیج فارس به زاینده رود برای مصرف صنایع گله کرد و گفت: به جای این کار صنایع آلودۀ اصفهان به کنار خلیج فارس ببرید.

پروانه زرین ویژه هیئت داوران به ابراهیم نورآورمحمد برای فیلم «ملکه آلیشون» اهدا شد. ضمن اینکه جایزه ویژه، هیئت داوران به تهیه کننده فیلم «سینگو» ایرج محمدی اهدا شد.

فاصله سلیقه‌ای کودک و نوجوان نسل امروزی با مدیران سینمایی، زمین تا آسمان است!

در ادامه، از پوستر هفتمین دوره از المپیاد فیلمسازی رونمایی شد.

در پایان آئین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز ملیکا زارعی که کودکان و نوجوانان او را با نام «خاله شادونه» می‌شناسند به روی صحنه آمد و از برگزاری این جشنواره ابراز خرسندی و برای همه کودکان و نوجوانان شادی و سلامتی را آرزو کرد. همچنین لوح تقدیری از طرف معاونت سازمان سینمایی به پاس زحمات ملیکا زارعی در زمینه کودک، به او اعطا شد. 

بخشی از محتوای گزارش اختتامیه، از ایسنا است

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار