يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۶۷
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، مستند "لور" کاری از محمد حسین صفری، سعی دارد اهمیت آب را در کشور ایران و حفظ ذخیره گاه های آبی را  به تصویر بکشد.

محمد حسین صفری کارگردان مجموعه مستند" لور" در گفت و گو با دیباچه گفت: طبیعت همیشه و همواره دغدغه ی اول من در چارچوپ آثار هنری و مکتوب بوده و خواهد بود؛ بیشتر آثار من در حوزه ی فیلم،  عکس و حتی شعر و داستان با موضوع طبیعت شکل گرفته اند؛ طبیعت اجزا و عناصر متنوع و گسترده ای دارد، در شرایط فعلی،  موضوع آب در گستره ی طبیعت و زیست بومِ ما یک پدیده ی چالش برانگیز و مهمی شده است.

مستند

او افزود:  مفهوم آب در هر شکل و شمایلی بایستی مورد توجه قرار بگیرد؛ یکی از مسائلی که در سال های اخیر در حوزه ی آب و محیط زیست، باید مورد توجه قرار می گرفت، پدیده ی طبیعی سیل و سیلاب ها بوده است،  تا بیشترین بهره را از نعمت سیل و سیلاب در جهت ذخیره ی آب ببریم و حجم زیادی از آن را با مدیریت درست و اصولی و از پیش برنامه ریزی شده حفظ نماییم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بعضا حتی برخی از سیلاب ها مسیر طبیعی خودشان را نیز طی نکردند و بیش از آنکه ما از نعمت حضورشان بهره ببریم، با بی تدبیری دچار نقمت شدند و مشکلاتی برای زندگی مردم در استان های سیل زده بوجود آوردند. مستند لور هم در پی همین هشدار به مسئولين و مردم است.

بازیگر نمایش " سه پوزه سه سر" به کارگردانی وجیه کریمی و نویسندگی شادروان ابراهیم کریمی هسنیجه که قرار است در بخش مسابقه  ی جشنواره آیینی سنتی در خراسان شمالی روی صحنه رود، بیان کرد: مستند  "لور" اهمیت آب را در کشور ایران و حفظ ذخیره گاه های آبی را با توجه به عملکرد دولت و مسئولین در سال های اخیر به چالش می کشد و ساخت آب بندها،  احیای کاریزها و قنات ها برای حفظ آب و سیلاب های طبیعی در کشور،  جلوگیری از تخریب شهرها و خانه ها بر اثر وقوع سیلاب های ناگهانی، از جمله موضوعاتی هستند که در قالب نمایش در این جشنواره به آنها پرداخته می‌شود.

مستند

 بازیگر مجموعه " علقمه سرخ" که ایام محرم از شبکه آی فیلم روی آنتن رفت، گفت: مستند "لور" با توجه به بررسی تصویری پدیده ی سیلاب در سه استان خوزستان،  گلستان و لرستان مرتبط با پراهمیت ترین مساله ی امروز خانوارها،  کشاورزان،  صنعتگران یعنی  آب هست.این  فیلم مستند به لحاظ موضوعی دغدغه مخاطب است، ولی به لحاظ فرم روایت و ساختار فیلم بیشتر جامعه هنری و مخاطب خاص را به تامل وا می دارد.

صفری پیرامون نام این مستند اظهار داشت: نام مستند از گویش لری برگرفته شده اما هر اپیزود عنوان مستقل خودش را دارد که از فرهنگ بومی و گویش محلی هر استان گرفته شده است؛ پرونده فیلم به لحاظ موضوعی بسته نیست و می توان موضوع فیلم را از مناظر متفاوتی روایت کرد.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان تصریح کرد: از مستندسازان، باید به لحاظ مالی مورد حمایت قرار بگیرند؛  امروزه فضای مستند هم مثل سینما، به خاطر عملکرد مسئولین و مدیران تا حدی پیچیده و مافیایی شده است. مراکزی که امکان تولید دارند، با عده ی خاصی مستند می سازند، تا آنها را فقط در جشنواره های خودشان اکران نمایند ؛ واقعیت این است که بسیاری از مستندسازان دیگر انگیزه ای برای کار ندارند.

مستند

او بیان کرد: انجمن ها و صنوف مرتبط با مستندسازان هم باید دعواهای سلیقه ای و شخصی شان را کنار بگذارند و یکدست شوند تا بتوانند بستر مناسبی برای تولید مستند توسط همه ی مستندسازان با هر تفکر و سلیقه ای آماده و مهیا سازند و در جهت معیشت مستندسازان قدمی مثبت بردارند؛ امروزه انجمن ها و صنوف بجای حمایت از مستندسازان فقط درگیر تامین هزینه های انجمن ها از جیب خود  مستندسازان هستند.

گفت و گو از دینا محمدی

برچسب ها: مستند لور
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳