يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با یکی از دختران موفق در حوزه موسیقی کلاسیک

به گزارش دیباچه، یک نوازنده کنترباس تأکید کرد که نفوذ مافیا در حوزه موسیقی باعث شده است که عرصه برای بسیاری از اهالی موسیقی کشور تنگ شود و آن طور که باید، به آن ها میدان داده نشود.

نام او و برادرش در فهرست جوان ترین سازندگان موسیقی متن فیلم در سینمای ایران قرار دارد چراکه در سال ۹۶، امیر رفیعی کارگردان " آبی به رنگ آسمان " ساخت موسیقی متن این فیلم را به آن ها سپرد.

گشسب بانو بحرینی، فارغ التحصیل رشته نوازندگی کنترباس از هنرستان موسیقی دختران و دانشجوی آهنگسازی دانشگاه هنر تهران است؛او، یکی از دختران موفق در حوزه موسیقی کلاسیک است که از کودکی، یادگیری ساز را شروع کرده است؛ به طوری که در این رابطه گفت: من از ۴ سالگی یادگیری موسیقی را شروع کرده و به دلیل علاقه ام به صدای بم و کنترباس و همین طور فیزیک بدن و دستانم، این ساز را انتخاب کرده ام و پدرم مشوق اصلی ام برای ورود به عرصه موسیقی بوده است. البته از کودکی به دلیل علاقه ام به فضا، در کلاس های فوق برنامه فضا و شناخت سیارات شرکت کردم و سال هفتم بودم که در مدرسه تیزهوشان ولیعصر آزمون دادم و پذیرفته شدم و قبل از ورودم به هنرستان، یک سال در رشته ریاضی و فیزیک در مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده ام. اما به خاطر تک بُعدی بودن رشته فضا و کارایی نداشتن آن به دنبال موسیقی به عنوان یکی از مهم ترین علاقه هایم رفتم. چون نه تنها در موسیقی احساس آزادی و آرامش زیادی داشتم، بلکه به راحتی می توانستم حرف های خودم را از طریق این هنر بیان کنم.

از حضور در کلاس‌های فوق برنامه فضا و شناخت سیارات تا ساخت موسیقی متن برای آثار سینمایی

گشسب بانو درمورد ویژگی های حائز اهمیت برای یک نوازنده کنترباس گفت: کنترباس ساز خیلی خاصی است به خصوص این که فیزیک خاص خودش را لازم دارد؛ به طوری که انگشتان دست باید کشیده و به اصطلاح، دست‌ها حتماً تو پُر باشند و تا حد زیادی مستلزم آمادگی جسمانی است. زیرا برای هر سازی ملاک و معیار های جسمی خاصی وجود دارد.

این نوازنده درمورد کارنامه موسیقایی اش مطرح کرد: ساخت موسیقی متن فیلم مستند " آبی به رنگ آسمان"، ساخت آلبوم کودک و نوجوان "دنیای کارتون‌ها"، ساخت موسیقی فیلم کوتاه "چهار"، کسب مقام سوم در چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در نوازندگی کنترباس، برگزیده شدن در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در نوازندگی کنترباس، اجرا در صدمین سالگرد تأسیس هنرستان موسیقی در تالار وحدت، اجرا در تالار وحدت به رهبری نادر مشایخی به مناسبت روز جهانی ام اس، اجرا در تالار وحدت به رهبری مهدی قاسمی همراه با گروه کُر تهران، اجراهای متعدد به رهبری بردیا کیارس، سهراب کاشف، میلاد عمرانلو و...، عضو خانه موسیقی ایران به عنوان آهنگساز، عضو انجمن موسیقی ایران، دارای مدرک بین‌المللی نوازندگی گیتار بیس زیر نظر استاد بابک ریاحی پور، نوازندگی پیانو زیر نظر اساتید: خانم ها محمدی، میرخانی و احمدی‌نژاد و آقایان رامین بهنا و علیزاده به مدت ۷ سال، نوازندگی کنترباس زیر نظر اساتیدی چون؛ آقایان خورشیدفر، مرتضی‌پور، کلانتری، پورشیرازی به مدت ۷ سال و همچنین، زیر نظر اساتید: آقایان کارن کیهانی، امیرحسین رمضانی، امیرحسین الله‌دادی، حسام دارابی و مهدی قاسمی و خانم ها: توفیق و میلانی، همگی بخشی از فعالیت های موسیقایی من در این ۲۲ سال هستند.

او در پاسخ به این پرسش که « سن تا چه اندازه در یادگیری موسیقی اهمیت دارد؟ » تأکید کرد: بدون شک، اگر یادگیری موسیقی از سن های پایین شروع شود راحت تر و سریع تر است. اما اگر افراد، یادگیری موسیقی زا از سنین بالاتر هم، شروع کنند و پشتکار و تمرین داشته باشند امری شدنی است.

گشسب بانو با بیان این که فعالان حوزه موسیقی با چالش های مختلفی روبرویی هستند، گفت: در کشور ما موسیقی رشته دشواری است؛ هم از لحاظ هزینه بر بودن و هم کار کردن در آن و با توجه به مشکلات اقتصادی ایران نمی تواند شغل مناسبی باشد.

از حضور در کلاس‌های فوق برنامه فضا و شناخت سیارات تا ساخت موسیقی متن برای آثار سینمایی

این نوازنده کنترباس درمورد وجود مافیا در موسیقی کشور ادامه داد: مافیا در همه حوزه ها وجود دارد و موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به طوری که اغلب نوازندگان حوزه موسیقی فقط در زمینه تدریس می توانند فعالیت کنند.

این نوازنده کنترباس با اشاره به جایگاه موسیقی کشور در سطح بین الملل یادآور شد: اگرچه در حال حاضر، بسیاری از موزیسین های ایرانی در سطح بین الملل فعالیت می کنند، ولی نمی‌توانیم عنوان موسیقی ملی یا کشور را به آن ها دهیم و حقیقت این است که در حال حاضر، کشورمان در سطح جهانی به لطف اساتیدی مثل استاد شجریان، استاد کیهان کلهر شناخته شده است.

گفت و گو از فاطیماه میرزایی

برچسب ها: موسیقی کلاسیک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳