شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

دیباچه -زهرا فرود: از آنجا که در تقویم کشور، روز ۲۱ شهریور روز ملی سینما نامگذاری شده و با توجه به اینکه تا همین چند سال اخیر، بر خلاف ملی بودنش بیشتر برنامه‌ها و مراسم‌ها برای گرامیداشت این روز، فقط در شهر تهران برگزار می‌شد، سال گذشته سازمان سینمایی بر آن شد که با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها انحصار برپایی صِرفِ این جشن را در تهران، در هم بشکند و با برگزاری رویدادی به نام مهر سینمای ایران و برگزاری آن در سراسر کشور، به معنای واقعی کلمه، به این روز، رنگ ملی ببخشد؛ در راستای برگزاری این جشن که از ۲۶شهریور تا ۱۰ مهر در سراسر کشور برگزار خواهد شد، نشستی با حضور "قادر آشنا" دبیر این رویداد و "محمدرضا سوقندی" مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، امروز ۲۱ شهریور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مدیر کل امور استان‌های سازمان سینمایی مدعی شد: «مهر سینمای ایران» می‌خواهد سینما را در سبد مردم قرار بدهد!

در راستای برگزاری دومین نشست رسانه ای جشن مهر سینمای ایران، "قادر آشنا"معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر دومین جشنواره مهر سینمای ایران گفت: سال گذشته تصمیم گرفتیم جشن ملی سینمای را در سراسر ایران عمومیت بخشیم. در سال‌های قبل در استان ها جمع هنرمندان را نداشتیم. سال گذشته این جشن را در ۲۲ استان راه اندازی و از ۳۵۰ هنرمند تجلیل کردیم.

او افزود: در جشن مهر سینمای ایران به عرصه های کمتر دیده شده توجه می‌کنیم. در مراسم نهایی، هر استان یک نفر برگزیده را معرفی می کند. همچنین از سه فیلمساز مستند، پویانمایی، داستانی، پرکارترین تهیه کننده و کارگردان سال ۱۴۰۱، سه نویسنده برتر، پژوهشگر برتر کشور و پرکارترین بازیگر، تجلیل خواهیم کرد. همچنین از سه استانداری که در حوزه زیرساختی به سینما کمک و وزرایی که در جشنواره‌ها و رویدادها همکاری کردند تجلیل می کنیم.

دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران با اعلام این خبر که مراسم پایانی این جشن ۱۳ مهر در تهران و در ایوان شمس با حضور وزیر فرهنگ و نمایندگان سه وزارتخانه دیگر و سینماگران برگزار می‌شود، افزود: امسال از اردیبهشت ماه، نامه ای را برای ادارات کل استان‌ها در راستای اطلاع از آمادگی آنها برای حضور و برگزاری این رویداد فرستادیم که هر ۳۲ استان اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین از ۲۶ شهریور دومین جشن مهر سینمای کشور در سراسر کشور برگزار می شود.

قادر آشنا اظهار داشت : در این جشن از مستند سازان برتر، کارگردانان، تهیه‌کننده ها، بازیگران برتر و پرکار تجلیل خواهد شد.همچنین تجلیل از مدیر دفتر سینمای جوانان استانها، فیلمسازان حوزه کوتاه و پویانمایی استانها، نهاد دولتی و موسسه خصوصی فعال در حوزه زیر ساخت سینمایی، هنرمندان پیشکسوت، ایثارگر، جانباز و...در هر استان تجلیل و تقدیر خواهد شد.

آشنا ادامه داد: سال گذشته به دلیل هفته «مهر سینمای ایران» بلیت سینماها نیم‌بها شد؛ برای امسال هم در ادامه تصمیم خواهیم گرفت. البته ما پیشنهاد این موضوع را داده‌ایم.
او در پایان درباره تجلیل‌ها در استان‌ها گفت: افراد استانی در استان ها مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. همچنین در سال های آتی به تجلیل از اهالی رسانه(خبرنگاران) و به احتمال زیاد تجلیل از منتقدان سینمایی به این جشن اضافه خواهد شد.

همچنین دکتر محمدرضا سوقندی، مدیر کل امور استان‌های سازمان سینمایی گفت: در دولت سیزدهم یک رویکرد تمام قد نسبت به استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفت. این را نه به عنوان یک خدمتگزار که به عنوان کسی که پیش از این در شهرستان‌ها مدیر بوده می‌گویم. برای مثال محمد خزاعی با هیأتی در سخت‌ترین شرایط به بیش از ۲۰ استان سفر کرد، او این موضوع را از مناطق محروم هم شروع کرد، به نحوی که ما چهره به چهره با دست‌اندرکاران سینما نشست داشتیم، بخشی از دستاورد این نشست‌ها، تصویب ۱۶۱ مصوبه در حوزه زیرساخت، تولید، رویداد و … بود به طوری که امروز تمام واحدهای سازمان سینمایی به استان‌ها توجه می‌کنند.

مدیر کل امور استان‌های سازمان سینمایی مدعی شد: «مهر سینمای ایران» می‌خواهد سینما را در سبد مردم قرار بدهد!

او ادامه داد: اگر قرار است تحولی در عرصه سینما رخ بدهد، این تحول از شهرستان‌ها خواهد بود؛ رویداد مهر سینمای ایران هم در همین چرخه تعریف می‌شود. مهر سینما فرصتی برای دیدن خود سینما است. قبلاً طرح‌هایی برای روز ملی سینما اجرا شد تا مردم با سینما آشتی کنند. به نظرم تولید نباید وابسته به حمایت باشد،  بلکه باید در سبد استفاده مردم قرار بگیرد؛ چون امروز از لحاظ مخاطب وضعیت خوبی نداریم. صرف اینکه تعداد سالن‌ها و صندلی را افزایش بدهیم نامش توسعه نیست، اگر هم توسعه باشد، نامش رشد نیست چون رشد سینما با مخاطب است. «مهر سینمای ایران» می‌خواهد سینما را در سبد مردم قرار بدهد، وقتی نخبگان و مردم سواد رسانه‌ای و سینمایی داشته باشند، آنگاه شاهد ابتذال علمی در سینما نخواهیم بود، چون ابتذال فقط اخلاقی نیست. محرک‌های ما در حوزه سینما فعال نیست. هدف این جشن عمومی‌سازی سینما و افزایش سواد رسانه‌ای در سینماست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳