يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲

دینا محمدی: « نجفی سولاری » تهیه کننده برنامه "ازسرگذشت" معتقد است: این برنامه ضمن آنکه تلاش کرد تا فرهنگ توکل، اعتقاد و توسل را در وجود انسان ها بیدار نماید، تمام توان خود را به کار برد تا مخاطب را با درون خود، با چالش مواجه کند به گونه ای که بیننده ناخودآگاه با تماشای این برنامه سفری کنکاش گونه را در درون خود آغاز می‌کند.

« محسن نجفی سولاری »،  تهیه کننده برنامه "از سرگذشت" در گفت و گو با خبرنگار دیباچه گفت: شبکه نسیم، همواره فضای خلاقانه را می‌پذیرد و در طول سال ها فعالیت خود، نه صرفا فضای مذهبی در این شبکه رایج بوده بلکه بیشتر در کنار فضای مذهبی به دنبال فضای سرگرمی و نشاط، که شعار این شبکه است نیز بوده است.

او در ادامه بیان کرد: برای ورود به این برنامه که از محتوای مناسبتی برخوردار بود، کمی با چالش روبرو بودیم  اما با تغییر فرم جذاب گفتگو و روایت گری، این برنامه به مرحله پخش رسید و به لطف و همت مدیران  شبکه نسیم و اعتمادی که آن ها به تولید و روی آنتن رفتن این برنامه داشتند، سبب شد" از سرگذشت" به پربیننده ترین برنامه های محرم مبدل شود.

این تهیه کننده ، پیرامون نحوه انتخاب میهمانان برنامه گفت: مهمانان برنامه از دو قشر گزینش شدند؛ یکی از قشر مردمان عادی، یعنی افرادی که در همسایگی خودمان زندگی می‌کنند و قصه های شنیدنی دارند.البته لازم به ذکر است برای انتخاب مهمان، از کارگروه و دبیر خانه ای که در راستای برنامه تشکیل شد بهره گرفتیم. در واقع آنها ماجرای بررسی این سوژه ها را بر عهده داشتند و باید همه سوژه ها را بر اساس نوع قصه زندگی شان و اتفاقاتی که در مسیر زندگی آنها رخ داده، انتخاب می کردند.
دسته دوم مهمانان برنامه، چهره های سرشناسی هستند که در مسیر زندگی شان نقاطی داشتند که آن ها را  در سرِ دو راهی و لحظه توکل و توسل و در نهایت تصمیم مهم و سرنوشت ساز قرار می دهد.

نجفی سولاری، در ادامه یادآور شد:  به طور کل چیدمان میهمانان این برنامه  از بزرگ ترین چالش هایی بود که در تولید « از سرگذشت  » با آن مواجه بودیم، چراکه برای هم راستا کردن قصه های مهمانان با آنچه که در جامعه رواج دارد و هم ذات پنداری کردن مخاطب با آن ها به یک نقطه مشترکی می رسیدیم که به لطف و عنایت امام حسين( ع )  و زحمات دوستان توانستیم به این مهم دست یابیم.

او در خصوص دکور این برنامه مذهبی مناسبتی بیان کرد: ایده اولیه و طرح دکور این برنامه از ذهنیت خودم نشات گرفت. در واقع ماجرای "کلاه خود" سنبل و اِلِمانی است که در طول تاریخ عاشورا به ذهنم خطور کرد و توانستم این ذهنیت را با کمک برادران بهبهانی که از طراحان دکور و صحنه  این برنامه بودند به مرحله اجرا درآورم و خداروشکر این طرح، خوب از کار درآمد، به گونه ای که در حال حاضر دکور برنامه در محرم شهر  شهرداری تهران در میدان آزادی مستقر شده و مطلب مهم دیگری که در ارتباط با دکور برنامه میتوانم عنوان کنم آن است که دکور دوم این برنامه برگرفته از فضای نوستالژیک است که از تمام خاطرات همه ما گرفته شده به گونه ای که بیننده با دیدن آن حالش خوب می شود و  به دوران گذشته برمی‌گردد و در واقع بازگشت به گذشته، تداعی حس و حال خوب از اهداف این برنامه و دکور بود که توانستیم به خوبی از عهده آن برآییم. 

تهیه کننده برنامه « ازسرگذشت » پیرامون این سوال که چقدر معتقدید این برنامه به نوبه خود می تواند به نوعی فرهنگ سازی محسوب شود و مخاطب را به چالش درونی و شخصیتی با خود وادارد، گفت: معتقدم که تاثیر گذار است و اثرات مثبت خود را می‌گذارد به این جهت که ما در این ۶۰ شبی که میهمان خانه های مردم هستیم، به طور مفصل و به صورت متنوع  قصه های مختلف داریم به گونه ای که سعی کردیم  همه اقشار با آن هم ذات پنداری کنند.
به طور کل در این برنامه سعی کردیم فرهنگ توکل و توسل و اعتقاد به اینکه نیروی ماورایی ما وجود دارد و حتما در لحظات حساس می‌تواند به ما کمک کند، نکته مهمی بود که ما در آن مسیر به آن پرداختیم.

او با اشاره به اینکه  برنامه "از سرگذشت" تا آخر ماه صفر ادامه دارد ،بیان کرد:  تولید برنامه بر اساس طرح اولیه، فرم ، دکور و محتوا  ایده خودم بوده و در تمام مسیر تولید سعی کردیم رعایتش کنیم، در تمام آثار تلویزیونی و حتی سینمایی در دنیا حتما نقاطی که  در هنگام ضبط نیاز به روتوش و اصلاحی  دارد که هر چقدر در حین ضبط با معظلات  و چالش های جدید مواجه شود نیاز دارد یک نقاطی تغییراتی در زمینه بهبود کار انجام دهد ولی ۹۵ درصد به طرح اولیه وفادار بودیم و تغییرات خاصی ایجاد نکردیم مگر از لحاظ محتوا در حد روتوش به سمت مثبت شدن پیش رفتیم.

این تهیه کننده اظهار داشت: در پایان از تمامی رسانه ها که در این ایام ما را حمایت کردند تا این برنامه بتواند اولین فصل خودش را روی آنتن تجربه کند، بسیار تشکر میکنم چرا که این برنامه پروژه بسیار سنگینی بود و  همت و همیت دوستان را می‌طلبید که حدود ۸۰ نفر تمام تلاش خود را به کار بستند که ظرف مدت ۴ الی ۵ ماه این برنامه را روی آنتن ببرند.

این برنامه در ابتدای راه است و مسیر تازه شروع شده و نیاز به حمایت همه دوستان رسانه ای دارد و به شرط حیات در فصل های بعدی و درسال های آینده بتواند اتفاقات بهتری برایش به وقوع بپیوندد.

برچسب ها: ازسرگذشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳