يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۲ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با  سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران

معصومه شمسینی غیاثوند: آئین افتتاح نمایشگاه «همچنان جاری» همزمان با آغاز ماه محرم با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. نمایشگاه «همچنان جاری» مشتمل بر ۸۰ اثر است که، ۴۵ اثر از ۲۳ هنرمند متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۲۳ اثر از ۹ هنرمند متعلق به گنجینه حوزه هنری سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی، ۲ اثر متعلق به مجموعه شخصی «مهدی طالع‌نیا» و ۲۰ قطعه از ادوات و لوازم تعزیه متعلق به موزه دریایی اراک است.  

نمایشگاه «همچنان جاری» گوشه‌ای از اتفاق تاریخی جریان هنرهای معاصر است/ در این نمایشگاه   آثار مکتب «قهوه‌خانه» و «سقاخانه» به نمایش درآمده است

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با برگزاری این نمایشگاه به دیباچه می‌گوید: در بخشی از هنر معاصر کشورمان  پدیده‌های مردم محوری را داریم که درواقع هنر مردمی است. درهمه  جای دنیا، هنر مردمی، هنری برخاسته از هنرمندان خود آموخته‌ بوده که به واسطه دغدغه‌هایشان توانستند آثار هنری را خلق کنند و یک پدیده بسیار جریان‌ساز بوده است؛زیرا بسیار راحت با افکار و باورهای عامیانه مردم ارتباط برقرار کرده است و مردم می‌توانستند مفاهیم آن را درک کنند و سریع‌تر بتوانند پیام را در بیان مضامین منتقل کنند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: هنرِ قهوه خانه درواقع همان پرده‌هایی است که زمانی که رسانه ی تصویری چندانی در بین مردم نبود، به عنوان پرده نقالی و پرده‌خانی مورد استفاده قرار می گرفت و شهر به شهر انتقال پیدا می کرد و جریانی از مجموعه ای از داستان‌ها بر روی پرده بود که برای مردم بیان می‌شد و هنر نقالی بخشی از هنرهای نمایشی پُرپیشینه و خوش‌سابقه ما در جریان هنری مردمی است که این مفاهیم را انتقال می داد. کم کم این آثار در قالب نقاشی قهوه‌خانه نام گرفت و تاثیر خودش را بر جریان‌های هنر بعدی مثل سقاخانه که مکتبی مبتنی بر اتصال جریان هنر معاصر با سنت خودش بود را نشان داد. در این نمایشگاه، مکتب قهوه‌خانه و بخشی از مکتب سقاخانه و آثار نقاشان نوگرای پس از انقلاب که ارتباط جریان عاشورا را با ایستادگی مردم ایران برقرار کردند، به نمایش درآمده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سراسر کشور اتفاقات بسیار ارزشمندی توسط ادارات ارشاد کل استان‌ها و بخش ویژه هنرهای تجسمی در حال برقراری است. کارگاه ‌های آموزشی و کارگاه‌های خلقِ اثر و رونمایی از آثار هنری مختلف در حال انجام است و نمایشگاه های متفاوتی را ما در جای جای کشور عزیزمان داریم. حتی برخی از آثار این آمادگی را دارند که فراتر از مرزها مثلا در کشور عراق خودشان را به نمایش بگذارند و همه اینها  بخشی از شور و شعور شیدایی است که مردم نسبت به جریان عاشورا دارند و هنرمندان بیان هنرمندانه خود را به این شکل در ارادت به سید الشهدا (ع) به نمایش گذاشتند.

« خراسانی ‌زاده » با بیان اینکه حماسه عاشورا همچنان در دنیا جاری است، گفت: عاشورا حماسه‌ای نیست که در دلِ تاریخ بماند و هنوز خون امام حسین(ع) در رگ‌های تاریخ جریان دارد و این نمایشگاه گوشه‌ای از اتفاق تاریخی در جریان هنرهای معاصر است؛ هنر مردمی و عامه‌پسند خیالی‌نگاری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای امروز جایگاه و ارزش موزه‌ای پیدا کرده‌اند.در گذر زمان، هنرمندان پس از انقلاب موضوع و مفهوم آثار خود را از جریان عاشورا وام گرفتند و ایستادگی مردم را با ایستادگی سیدالشهدا(ع) پیوند دادند.  

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه «همچنان جاری» گفت: از کسانی که ایده این نمایشگاه را مطرح کردند، به‌ویژه مدیر پیشین موزه که باعث شدند این نمایشگاه پس از دو دهه در موزه‌ هنرهای معاصر تهران برپا شود، قدردانی می‌کنم. این موزه بی‌شک از مهم‌ترین موزه‌های هنری ایران و غرب آسیا و جزو مهم‌ترین موزه‌های هنری دنیا محسوب می‌شود و اکنون پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) در یک جریان هنری فاخر برافراشته شده است.

در نمایشگاه «همچنان جاری» آثار هنرمندانی چون محمدحسین حلیمی، محمود جوادی‌پور، روح‌الله مفیدی، محمد تجویدی، مرتضی ممیز، کاظم چلیپا، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، عبدالحمید قدیریان، رحیم ناژفر، محمد گنجی، حبیب‌الله صادقی، حسن اسماعیل‌زاده، پرویز کلانتری، سیدحسین تفتی، ابوالفضل عمومی، عباس بلوکی‌فر، علی‌اکبر لرنی، محمدعلی ترقی‌جاه، صادق تبریزی، رضا حمیدی، احمد خلیلی‌فرد، محمد فراهانی، حسین همدانی، مرتضی اسدی، حسین خسروجردی، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی، غلامعلی طاهری، علی شیخی، ناصر پلنگی، کامیار صادقی در نمایشگاه «همچنان جاری» به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «همچنان جاری» از ۲۹ تیرماه  جاری تا ۲۲ شهریورماه  به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله میزبان عموم علاقه‌مندان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳