يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، نمایش «سیندرلا» به نویسندگی دیوید وود، ترجمۀ حسین فدایی و کارگردانی مریم کاظمی در تالار هنر روی صحنه است. این نمایش از تاریخ ۲۰ اردیبهشت آغاز و تا تاریخ ۲۰ خرداد ادامه دارد.« مریم کاظمی » از سال ۱۳۶۶ تا به الان مشغول فعالیت‌های هنری بوده و از سال ۱۳۷۹ تمرکز خود را بر تئاتر کودک گذاشت و آثار زیادی را در این زمینه تولید و اجرا کرده است؛ به بهانه نمایش جدید به سراغ او رفتیم و گفتگویی داشتیم.

بچه‌ها به سرنوشت « سیندرلا » علاقه‌مند هستند/ هیچگاه به استقبال مخاطب فکر نمی‌کنم!

« مریم کاظمی » کارگردان اثر راجع به انتخاب نمایش «سیندرلا» به «دیباچه» می­گوید: داستان « سیندرلا » یکی از قدیمی‌ترین داستان‌های خیال انگیز و زیبا برای کودکان است.در همه جای دنیا همه بچه‌ها به سرنوشت سیندرلا علاقه‌مند هستند.من خودم از کودکی عاشق داستان‌های پریان و معجزه‌ها و پایان خوش قصه‌ها بودم. داستان‌های ایرانی و خارجی رو می‌خواندم یا برایم می‌خواندند. قصه‌ها و قهرمان‌های آن‌ها سرنوشتی دارند که این وجه انسانی و مسیری که قهرمان طی میکند مهم است نه ایرانی یا خارجی بودن آن و اگر چهارچوب قصه گیرا باشد، هیچ ذهن کنجکاوی درگیر چرای آن نمی‌شود، بلکه قصه را دنبال می‌کند.

بچه‌ها به سرنوشت « سیندرلا » علاقه‌مند هستند/ هیچگاه به استقبال مخاطب فکر نمی‌کنم!

وی ادامه داد: اینکه من نمایشنامه‌های خارجی را کار میکنم یا ایرانی، کاملا اتفاقی و بسته به فراهم شدن شرایط تولید است. در مدتی که برای رده سنی کودکان و نوجوانان، نمایش تولید کرده و می‌کنم چهار یا پنج نمایش ایرانی هم کار کرده ام. این موضوع برایم اهمیت دارد که نمایشنامه،  وجه تَک بُعدی نداشته باشد و در مسیر خود داستانک‌های فرعی و شخصیت‌های باور پذیر داشته باشد. اگر نمایشنامه ایرانی پیدا کنم که این خصوصیات را داشته باشد حتما در برنامه کاری گروه تئاتر مستقل قرار خواهم داد.

او درباره شکل اجرا و ترکیب بازیگران توضیح می­دهد: قبل از هرچیز بگویم که در آغاز هیچگاه به استقبال مخاطب فکر نمی‌کنم. سعی می‌کنم داستان را درست بفهمم، آن را درست به گروهم انتقال بدهم و با کمک هم آن را خوب تعریف کنیم. طوری که اول  سرگرم کننده و دیدنی باشد و در کنار آن اگر پیام، حرف یا هدفی دارد، زودتر درک می‌شود. این بازیگران اعضای گروهی هستند که همیشه با هم کار میکنیم. آقای رضا فیاضی و فرهاد شریفی اعضای گروه تئاتر بازی بوده اند که سال‌ها پیش آشنا بوده و با هم کار کرده ایم. آقایان فروتن و گلی هم سابقه همکاری بسیار زیادی با هم داشته ایم. فقط به مناسبت تولید نمایش سیندرلا مجددا کنار هم قرار گرفته ایم. بقیه بازیگران و عوامل اعضا و یاران همیشگی گروه تئاتر مستقل هستند.

بچه‌ها به سرنوشت « سیندرلا » علاقه‌مند هستند/ هیچگاه به استقبال مخاطب فکر نمی‌کنم!

« کاظمی » درباره شیوه و فرم­های اجرا توضیح می­دهد: در این نمایش هم مثل همه نمایش‌ها از شیوه مشابهی که به سلیقه خودم در اجرا‌های کودک و نوجوان نزدیک است بهره برده ام. شیوه‌ای که به مرور از کنار هم گذاشتن عناصر مختلفی که می‌توان در تئاتر از آن استفاده کرد یاد گرفته ام و به آن ایمان دارم. این شیوه ترکیبی از حرکت، فرم، موسیقی، داستانگویی، صحنه کاربردی، عروسک و همسانی با بازیگر است. اگر کسانی کار‌های نمایشی گروه مارا دنبال کرده باشند رگه‌های شباهت آن را دریافت می‌کنند.

برچسب ها: سیندرلا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳