پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

نمایش «گربه نره و روباه مکار» به نویسندگی و کارگردانی « اوشان محمودی » با بازی مریم بصیری فر، آیت بی غم، علی تاریمی، آتوسا جلیلی، هیوا حقانی، میلاد خیرخواه، علیرضا دهقانی، حسام زرنوشه، مبینا شادمانی، محمد شهریار، مجید عراقی، بی‌تا عزیز، ریحانه غفوریان، نیلوفر فتاحی، میترا مسائلی، لیلا نبی اللهی و مهیار ورزگان از روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن « ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر » به روی صحنه رفت. این نمایش قرار است به مدت ۲۱ شب در این تماشاخانه اجرا داشته باشد.

«اوشان محمودی» در گفتگو با «دیباچه» در خصوص نمایش و مدت اجرای محدود آن توضیح داد: در واقع اعداد و ارقام همه مفهوم دارند؛ دلیل اصلی این موضوع که ما تصمیم گرفتیم ۲۱ شب اجرا داشته باشیم، این است که وقتی کاری ۲۱ مرتبه در زمان مشخصی انجام می­شود، انرژی آن در فضا باقی می­ماند. بعد از چندماه تمرین، تصمیم گرفتم که با ۲۱ شب اجرا، حال خوبی را در سالن نمایش محبوبم تجربه کنیم؛ احتمال این که این نمایش تمدید شود را خیلی پایین می­دانم و تصمیم دارم به همین ۲۱ شب بسنده کنم.

یک نمایش برای 21 شب / من باید با وجود محدودیت­ ها کارم را به صحنه ببرم و اگر خلاقیت ندارم آن را رها کنم!

 «محمودی» با اشاره به پروژه ساخت مینی سریالی برای نمایش خانگی با اقتباس از همین نمایش گفت: «کار‌های «پینوکیو و ژپتو»، «گربه نره و روباه مکار» و پروژه جدید دیگری، همه یک مجموعه سه گانه هستند که در حال حاضر مینی سریال آن نوشته شده و احتمال دارد سریال آن هم ساخته شود. شاید برای اولین بار است که در ایران یک اثر کاملا فانتزی ساخته می­شود و استاندار‌های جهانی دارد. می­توانم بگویم تقریبا ۸۰ درصد کار انجام شده و ما منتظر باقی مراحل هستیم که انجام شود.

این کارگردان درباره ایده اولیه این نمایش به «دیباچه» گفت: من از سال ۹۷ که دوباره به دانشگاه برگشتم، روی ایده قصه «پینوکیو» کار کردم؛ تقریبا تمام قصه­ هایی که نوشتم اقتباسی از این داستان مشهور بوده است. سال­ها راجع به این قصه پژوهش کردم؛ چه نشانه ­هایی دارد و یا از کجا آمده است. من دوست دارم طیف مخاطبانم هم داخلی باشد و  هم خارجی؛ به همین خاطر ترجیح می­دهم یک قصه جهان شمول را انتخاب کنم. علاقه من به این قصه هم به دوران کودکی خودم بر می­گردد. حال و هوایی که این قصه نسبت به باقی قصه­ ها برای من داشت، همیشه خیلی جذاب­تر بود. ضمن این که فکر می­کنم قصه به روزی هم است. قصه­ شامل اتفاقاتی است که در طول زمان­های مختلف می­توانید آن را  ببینید و هیچگاه تغییر نمی­کند.

 او ادامه می­دهد: من در مرحله نخست به دنبال تعریف قصه خودم هستم و اینکه مخاطبانم را سرگرم کنم. هرگز نمی­خواهم به طور مستقیم اشاره ­ای به مفاهیم درون قصه کنم، از نظر من این کار اشتباهی است. در واقع این را باید به خود مخاطبان سپرد. در نمایش­های من، رده سنی مخاطب­ از کودک ۸ ساله تا یک فرد بزرگسال را در بر می گیرد و هر کدام درک متفاوت خود را از این قصه خواهند داشت.

کارگردان نمایش «گربه نره و روباه مکار» در ادامه به امکانات محدود سالن­های داخلی اشاره کرد و گفت: نمایش­های ما برای رسیدن به یک اجرای باکیفیت، امکانات بسیار وسیعی را می‌طلبد. خیلی از سالن­های ما از امکانات لازم برخوردار نیستند. همین سالنی که در اختیار داریم هم متاسفانه چنین وضعیتی را دارد و جادویی که می­توان در اختیار مخاطب قرار دارد، امکان پذیر نیست.

«محمودی» تصریح کرد: ما همه آنچه باید انجام می­دادیم را انجام دادیم. یکسری از اتفاقات در دست ما نیست. مثلا شرایط اقتصادی مردم را ما نمی­توانیم تعیین کنیم. شرایط اجتماعی هم همینطور. اما با توجه به شرایط به وجود آمده کنونی در کشور، ما از حضور همین تعداد مخاطبانمان راضی هستیم و بازخورد بدی تا این لحظه نداشتیم.

 او در پایان خاطرنشان کرد: من عادت به غر زدن ندارم و کار خودم را پیش برم. نمی­توانم بگویم مشکلات وجود ندارد، اما از طرفی نیز نمی توانم به این بهانه کار نکنم. من باید مسئولیت اجرای خودم را بپذیرم. باید انقدر خلاقیت داشته باشم که با وجود محدودیت­ها کارم را به روی صحنه ببرم و اگر خلاقیت ندارم آن را رها کنم. من سعی می­کنم از محدودیت­ها در جهت خلاقیت اثر استفاده کنم. ما نه خود و نه مخاطب را نمی­توانیم فریب بدهیم. مخاطبِ امروز باهوش است و می­تواند به درستی قضاوت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار