چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۰۰
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۷ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ، بارها و بارها در خبرهای مختلفی به حواشی  ساترا و موضوع اختلاف بین این مجموعه تحت امر صدا و سیما  و پلتفرم ها اشاره کردیم و هربار متذکر شدیم که این موضوع اگر به یک شکل مسالمت آمیز و اصولی حل نشود ، بدون شک ابتدا دودش در چشم هنرمندان این کشور می رود و بعد هم بالاگرفتن این اختلافات می تواند مانع از پیشرفت و رقابت بین پلتفرم ها شود . درست در جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازه های زمانی مختلف با ساترا به اختلاف خورد و بر سر نظارت بر عملکرد پلتفرم ها به دوئل بین این دو نهاد فرهنگی منجر شد ، حالا خبر رسیده که رئیس رسانه ملی ، برای حمایت از زیرمجموعه خود ، به رئیس جمهور نامه زده است و درخواست مسدود کردن خدمات دامنه اینترنتی یکی از پلتفرم های مطرح و برخورد قانونی با پلتفرم هایی را کرده که بدون توجه به قوانین ساترا  اقدام به پخش غیرقانونی آثار نمایشی می کنند. 

بالا گرفتن دعوا بین ساترا و فیلیمو با ورود جبلی! آینده پلتفرم ها چه می شود؟

درهمین رابطه و با منتشر شدن نامه رئیس رسانه ملی ، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به پیمان جبلی ، نسبت به انتشار اخباری مبنی بر درخواست او برای فیلتر کردن یکی از پلتفرم‌های عضو این انجمن واکنش نشان داد.

 در بخشی از  متن این نامه آمده است:

ما اعضای «انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی بر خط» تا لحظه تحریر این متن، امیدوار بودیم و منتظر؛ منتظر تکذیب یا تصحیح شایعه درخواست جنابعالی برای فیلتر کردن یکی از اعضای این صنف، اما دریغ و درد که انتظارهای ما بی‌نتیجه ماند و آن نامه، «خبر» بود، نه شایعه. نامه‌ای محرمانه (!) بود نه حرفی درگوشی.

کیست که نداند رکود سینما و نمایش خانگی چه ضربه مهلکی به پیکره فرهنگی کشور و هنرمندان زده، کیست که معضلات اقتصادی ناشی از بی‌ثباتی ارز و افسار گسیختگی تورم را بر شاغلان همه حوزه‌ها منکر شود. حالا، در میانه این بلوای اقتصادی باید این تنگ‌راه موجود در حوزه فرهنگ را هم بست و برای تعطیلی یکی‌شان نقشه کشید و نامه نوشت؟

بالا گرفتن دعوا بین ساترا و فیلیمو با ورود جبلی! آینده پلتفرم ها چه می شود؟

حالا این سوال اساسی مطرح است که چگونه می‌شود به سازوکاری اعتماد کرد که مدیرانش دلسوز اوضاع فرهنگی ـ اقتصادی نیستند؟ رویه تاسف‌انگیزی که در جلسات عمومی و در محضر مسئولان، از تعامل و همراهی برای توسعه می‌گویند و در خفا پیگیر محدودیت و تعطیلی‌اند.

و از همه مهم‌تر اینکه؛ چطور می‌توان نظارت بر یک صنف نوپا و محبوب و خصوصی را به نهادی سپرد که نه تنها قانون مصوب و مشخصی برای نظارت در این بخش ندارد، بلکه ضوابط حرفه‌ای و معقولی نیز برای نظارتِ مدنظر خود ـ به شکل شفاف و قابل رویت و نظارت مردمی ـ تدوین و ارائه نکرده است. همچنان که هیچ تعریفی از «صوت و تصویر فراگیر» ندارد!

با همه افسوس باید از رئیس رسانه ملی بابت افشای این نامه سپاسگزاری کنیم، چون به اعضای انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط نشان داد که هیچ حامی جز مردم ندارند…»

آینده پلتفرم ها چه می شود؟

در شرایطی که اعضای «انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی بر خط، با چنین واکنشی، نظارت ساترا را عادلانه تلقی نمی کنند، باید دید در صورتی که رئیس جمهور یا هر مرجع دیگری اقدام به برخورد با رسانه مورد نظر رئیس رسانه ملی داشته باشد ، چه آینده ای در انتظار سایر پلتفرم ها خواهد بود و سوال مهم دیگر اینکه تکلیف انتشار آثاری که توسط ساترا تایید پخش داشته اند چه می شود؟

بالا گرفتن دعوا بین ساترا و فیلیمو با ورود جبلی! آینده پلتفرم ها چه می شود؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار