پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۶ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

معصومه شمسینی غیاثوند: تئاتر خیابانی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و پیشینه آن به یونان و روم باستان باز می‌گردد، در کشور ایران نیز تئاتر خیابانی قدمت فراوانی دارد و همیشه با استقبال مخاطبان همراه بوده است و هنرمندان بسیاری با وجود مشکلات به هنر تئاتر خیابانی می‌پردازند.  

برگزاری جشنواره‌های محتلف فرصت مناسبی برای بازیگران تئاتر خیابانی است که هنرشان را در این ایام به نمایش بگذارند. چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره از ۱۱۰ اثر معرفی شده ۴۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند.

بسیاری از هنرمندان نمایش خیابانی خانه‌نشین شدند/  جشنواره‌های تئاتر خیابانی مثل قرص مُسکن عمل می‌کنند

مرتضی وکیلیان، از هنرمندان پیشکسوت تئاتر خیابانی که امسال جزو هیئت بازبینی نمایش‌های خیابانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده است، به دیباچه می‌گوید: امسال  ۱۱۵ اثر نمایشی فاخر را بازبینی کردم که ۴۰ اثر آن انتخاب شد و به مرحله دوم برای اجرا راه پیدا کرد. سال‌های گذشته هم جزو بازبین‌های تئاتر خیابانی بودم و باید بگویم آثار نمایش خیابانی نسبت به سال‌های قبل از نظر کمیت و کیفیت پیشرفت کرده است و تئاتر‌های خوب و قابل قبولی را دیده‌ام، هرچند که برخی از آن‌ها به مرحله دوم داوری نرسید.  

بازرس نمایش‌گران خیابانی خانه تئاتر افزود: تئائر خیابانی تئاتری است که در فضای بیرون از جامعه اجرا می‌شود. تئاتر خیابانی یا تئاتر بیرونی یا تئاتر محیطی و یا هر چه اسم آن را می‌گذارند با توجه به مسائل روز جامعه با مشکلات برای اجرا رو به رو شده است. مشکل این است که فضا برای اجرای نمایش‌های خیابانی تنگ شده است. مسائل امروز کشور اثر شدید در آن داشته است و برخی جشنواره‌های مختلف به همین دلیل اجرا نشده است.

بازبین نمایش‌های خیابانی چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: ما از سال ۷۱ شروع کردیم تا تئاتر خیابانی را توسط استاد «محمود فرهنگ» احیا کنیم. سال ۷۵ در مناطق مختلف تهران بزرگ در هر منطقه ۵ بخش وجود داشت که ما در آن مناطق  نمایش اجرا کردیم. ۱۱۰ مکان را پیدا کردیم و تئاتر خیابانی را در آن مکان‌ها اجرا کردیم. حضور در مناطق پایین‌شهر مثل «خانی‌آباد» و بالا شهر مثل «قیطریه» و اجرای تئاتر خیابانی تجربه بسیار خوبی بود که با استقبال مخاطبان همراه شد.

بازرس نمایش‌گران خیابانی خانه تئاتر افزود: اجرای تئاتر خیابانی تنها در اطراف تئاتر شهر نیست، البته می‌گویم که تئاتر شهر معیادگاه عاشقان است. تئاتر خیابانی مثل سایر تئاتر‌ها و سینما باید زمان و مکان مشخصی داشته باشد که به عنوان مثال اعلام شود که امروز و در این مکان این تئاتر خیابانی اجرا می‌شود. حل مسئله تئاتر با اجرای عمومی میسر است. برگزاری یک جشنواره بزرگ خوب است، اما جشنواره‌های تئاتر خیابانی مثل قرص مُسکن عمل می‌کند و معالجه نمی‌کنند.

بازبین نمایش‌های خیابانی چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد برگزاری این جشنواره گفت: برخی از رسانه‌های شبکه‌های خارجی اعلام کردند که امسال هیچ هنرمندی در تئاتر فجر به خصوص تئاتر خیابانی شرکت نکرده است، اما نمایش‌های خیابانی به قوت خود برقرار می‌شود و آثار جالب و پسندیده‌ای در این جشنواره‌ها حضور دارد.

« وکیلیان » در مورد هزینه‌ها و دستمزد‌های نمایش‌گران خیابانی گفت: این نمایش‌ها حامی و اسپانسر دارند که مورد حمایت قرار می‌گیرند. شهرداری‌ها، مراکز هنر‌های نمایشی از برخی از تئاتر‌های خیابانی حمایت می‌کنند و مبلغی را به یک گروه نمایشی می‌دهد، اما برخی از هنرمندان با مشکلات معیشتی مواجه هستند. مسئولان فرهنگی کشور باید از هنرمندان تئاتر خیابانی حمایت کنند تا خانه‌نشین نشوند بسیاری از هنرمندان را می‌شناسم که در سال‌های اخیر بیکار و خانه‌نشین شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار