يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۸۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

معصومه شمسینی غیاثوند : سریال‌های تاریخی به عنوان یکی از پربیننده‌ترین‌ برنامه‌های تلویزیون، مخاطبان زیادی دارند که علاقه‌مند به تماشای این سریال‌ها هستند، ایفای نقش در سریال‌های تاریخی با سختی‌های بسیاری برای هنرمندان همراه است، به ویژه اینکه نقش شخصیت داستان منفی باشد؛یکی از بازیگرانی که در این زمینه توانسته نقش آفرینی های ماندگاری از خود به جای بگذارد ، محمد فیلی هنرمند پیشکسوت و با سابقه سینما و تلویزیون است  که  ،نقش‌های به یادماندنی از جمله «شِمر بن ذی الجوشن» در سریال مختارنامه، «نسیم‌بیگ و بسیم‌بیگ» در سریال روزی روزگاری، «مموش» در سریال تفنگ سرپر و «تلخک» در سریال پشت کوه‌های بلند را  از او به خاطر داریم.

پیرمرد‌های زیادی مشتری پَر و پا قرص سریال «روزی روزگاری» بودند!

محمد فیلی که به تازگی در نقش «حکیم» سریال جدید تاریخی گیل‌دخت به کارگردانی  «مجید اسماعیلی» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفیعی» به ایفای نقش پرداخته ،  به دیباچه می‌گوید: سریال  « گیل‌دخت » مربوط به دوران قاجار است، در مقطع قاجار اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده که برخی از این اتفاقات غم انگیز است و برخی هم دارای قصه جذاب و تماشایی بوده که با استقبال مخاطبان همراه است. سریالی را توسط مرحوم «همایون شهنواز» با عنوان «روزهای به یاد ماندنی» کار کردم که این کارگردان سابق بر این سریال « دلیران تنگستان » را کارگردانی کرده بود و جزو سریال‌های به یادماندنی تلویزیون بود. مردم ما به تاریخ علاقه‌مند هستند، بیشترِ قصه‌هایی که می‌شنویم و  در دوران کودکی پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌ها برای ما تعریف کرده اند  به مسائل جدی و برخی هم توام با طنز همراه است که در زندگی عادی مردم اتفاق افتاده و این رخدادها به نوعی در ضمیر ناخودآگاه انسان ثبت شده است.

بازیرگر سریال « پشت کوه‌های بلند » تصریح کرد: مردم ما کارهای تاریخی را دوست دارند زیرا راحت‌تر می‌توانند با آن همذات پنداری می‌کنند و به آن علاقه‌مند هستند.  وقتی « امرالله احمدجو» کارهای «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر»،  پشت کوه‌های بلند» و «شاخه‌های بید» را ساخت به دلیل اینکه قصه‌پرداز خوبی بود و مردم ما هم قصه را دوست دارند، این سریال‌ها مورد استقبال قرار گرفت. مردم ما از دوران کودکی به قصه علاقه دارند و از بزرگ و کوچک می‌توانند با قصه‌ها ارتباط خوبی را برقرار کنند.

بازیگر سریال روزی روزگاری گفت:  من یادم است زمانی که سریال روزی روزگای پخش‌می‌شد، پیرمردهای زیادی مشتری پَر و پا قرص این سریال بودند، زیرا این وقایع را در زمان گذشته از نزدیک دیده بودند و برای آنها جالب بود و با آن ارتباط برقرار کرده بودند. سی سال قبل زمانی که سریال روزی روزگاری از تلویزیون پخش می‌شد به هر شهری که سفر می‌کردم مردم به من می‌گفتند که قصه سریال روزی‌روزگاری مربوط به  منطقه و شهر آنها است در حالی که این سریال مربوط به هیچ شهری نبود است اما مردم این سریال را دوست داشتند ؛ در سال 90 سال پیش کار راهزن‌ها این بود که جلوی کاروان‌ها را می‌گرفتند وآن را غارت می‌کردند و به نوعی شغل رسمی آنها بود. هر گروه راهزنی برای خودش حد و مرز و محدوده مشخصی  داشت که  راهزن‌های دیگر حق ورود به  محدوده آنها را نداشتند.

محمد فیلی با اشاره به ایفای نقش هم زمان در نقش «نسیم‌بیگ» و «بسیم‌بیگ» سریال روزی روزگاری گفت: در این سریال هم زمان در نقش دو برادر دو قولو حضور داشتم. بسیم‌بیگ شخصیت شیرین عقلی بود که دستیار و همراه حسام‌بیگ بود که در آخر به بی‌راهه رفت امام نسیم‌ییگ که مشاور مرادبیگ و همراه بود شخصیتی عاقل بود که راه راست را رفت و در آخر، عاقبت بخیر شد. شخصیت « نسیم بیگ » در سریال روزی روزگاری همان شخصیت تَلخک در سریال پشت کوه‌های بلند بود که این شخصیت‌ها در سریال‌های «روزی‌روزگاری»، «تفنگ سرپر»، و پشت کوه‌های بلند»  آقای احمدجو به صورت زنجیره وار با هم مرتبط بودند، همچنین فیلم «شاخه‌های بید» که البته در آن زمان تلویزیون پسندید که به صورت فیلم سینمایی ساخته شود.  

بازیگر سریال « سلمان فارسی » با اشاره به سختی‌ها و مشکلات سریال‌های تاریخی، گفت: تا کنون چند کار مرتبط با تاریخ اسلام  و تاریخ ایران از جمله سریال‌های «مختارنامه»، «سلمان فارسی» اثر داود میرباقری را داشتم. یک بخش از تاریخ ایران که من آن را کار کردم ،سریال «جلال‌الدین» بود که در آن نقش پادشاه سلجوقی «سلطان محمد خوارزمشاه» را داشتم، در مقطعی که ایران در سیطره  مغول‌ها بود و بخشی از تاریخ ایران را تشکیل می‌داد. حضور در این کارهای تاریخی با وجود سختی‌هایی که داشت برای من جذاب و لذت‌بخش بود.

بازیگر سریال مختارنامه با اشاره به تجربه کاری با داود میرباقری گفت: آقای میرباقری از کارگردانان بزرگ و مطرح کشور هستند که سریال‌های به یادماندنی را کارگردانی کردند برای همین در این سریال حضور پیدا کردم. سریال مختارنامه  کار تاریخی است که نیاز به مستندات زیادی داشت زیرا کارهای مذهبی و تاریخی  دقت بالایی برای تولید لازم دارند. در مقطع تاریخ اسلام از کتاب‌های تاریخی مثل «تاریخ یعقوبی» و «تاریخ طبری» استفاده شد. برای کارهای تاریخی باید خیلی مطالعه صورت بگیرد و گروه های زیادی مطالعه کردند  تا به نتیجه واحد برسند تا آن سریال کمتر مورد انتقاد قرار بگیرد. نزدیک شدن به کار تاریخی سخت است و آدم خودش را می‌طلبد که باید با حوصله و توان بالایی باشد. آقای میرباقری توان و حوصله بالایی دارند و با عشق و علاقه آثار تاریخی را می‌سازند.

« محمد فیلی » که تجربه حضور در چند اثر نمایش خانگی از جمله «جادوگر» به کارگردانی مسعود اطیابی و «موچین» به کارگردانی حسین تبریزی را دارد از وضعیت سریال‌های نمایش خانگی راضی است و می‌گوید که این سریال‌ها خروجی بهتری نسبت به سریال‌های تلویزیون در سال‌های اخیر را دارند زیرا مردم در سال‌های اخیر از سریال‌های تلویزیونی فاصله گرفته‌اند. این اتفاق خوشایندی نیست و باید برنامه‌ها و سریال‌هایی تهیه شود که مخاطبان را جذب کند و مردم به جای تماشای سریال‌های ماهواره با تلویزیون آشتی‌ کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳