يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

 معصومه شمسینی غیاثوند : بارش باران سیل آسا بخشی از بافت تاریخی یزد را تخریب کرد و بخشی از بناهای تارخی دچار آسیب یا تخریب شدند به گفته عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  سیل استان یزد سیل خسارت‌هایی را به همراه داشته است و مراقبت از ساکنان، گردشگران مستقر، تاسیسات گردشگری و بافت تاریخی در دستور کار این وزارت‌خانه قرار دارد، این در حالی است که مهران فاطمی، استاندار یزد می‌گوید که «بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی کمترین خسارت را دیده و آنچه در فضای مجازی از خسارت به بافت تاریخی یاد می‌شود متعلق به حریم بافت تاریخی و عمدتا مربوط به بافت فرسوده است.»

محمدصالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی به دیباچه در خصوص سیلاب‌های اخیر در استان یزد و میزان خسارت به بافت تاریخی یزد می‌گوید: سیل اخیر آن‌چنان به بافت تاریخی مجموعه شهر تاریخی یزد خسارتی وارد نکرده است ولی با بارش باران و به دلیل سازه خشتی بافت تاریخی یزد، این بافت در معرض خطر قرار دارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: برخی از بخش‌های بافت تاریخی یزد خالی سکنه است و در  برخی اتباع خارجی کشورهای همجوار ساکن هستند. با توجه به تغییر سبک زندگی مردم تمایل و علاقه برای حضور در بافت تاریخی وجود ندارد و نگاه کاربردی به بافت تاریخی شهر یزد از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌شود، حتی یک اعتبار ناچیز برای برای ظواهر بافت تاریخی یزد کنار گذاشته نشده است.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : برنامه ریزی جامع برای بافت تاریخی یزد وجود ندارد و حمایت‌ از آثار تاریخی در قانون بودجه سال 1401 حذف شده است. نمی‌دانم چرا بودجه ناعادلانه توزیع می‌شود و در جای خودش هزینه نمی‌شود. این جای تاسف و تعجب دارد چرا این اتفاقات در دولت سیزدهم که نگاه عدالت محور دارد اتفاق می افتد لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نگاهی مثبت و حمایتی به بافت تاریخی یزد داشته باشد و بافت تاریخی یزد در قانون بودجه اولویت گذاری و اعتباراتی به آن تخصیص داده شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و با این نگاه صنعت گردشگری کشور رشد نمی‌کند زیرا زیرساخت‌ها آماده نیست.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید برحمایت از صنعت گردشگری کشور با در نظر گرفتن اعتبارات لازم گفت: اگر اعتباراتی را برای صنعت گردشگری کشور در نظر نگریم این صنعت با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا بخش خصوصی هم با گسترش ویروس کرونا هیچ گونه علاقمندی به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳