يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

انتخاب فیلم برگزیده سال 1401کمیسیون ملی یونسکو - ایران

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به انتخاب هیأت داوران به‌عنوان فیلم برگزیده سال ۱۴۰۱ کمیسیون ملی یونسکو - ایران انتخاب شد.

مراسم معرفی و نمایش فیلم برگزیده سال کمیسیون ملی یونسکو ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در سالن کوشک باغ هنر برگزار می‌شود.

اخبار کوتاه سینما و تئانر / آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل/ سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد

در این برنامه با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران، متخصصان حوزه اوتیسم، فعالان اجتماعی و هنردوستان از عوامل فیلم «بدون قرار قبلی» تقدیر می‌شود و لوح سپاس کمیسیون ملی یونسکو - ایران به تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم اعطا می‌شود.

در این فیلم تلاش شده است تا با نگاه ویژه‌ای به اختلال اوتیسم، مخاطب به شناختی همه‌جانبه از این بیماری برسد.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) شد.

اکران عمومی این فیلم که از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت موسسه تصویر شهر است، از هجدهم خرداد در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.

آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل

دو نمایش «پروین» به کارگردانی حسین کیانی در تالار اصلی و «یه روز دیگه » به کارگردانی نادیا فرجی در کارگاه نمایش روز یکشنبه هشتم خرداد ماه اجرای خود را با یادی ازجان باختگان حادثه متروپل آبادان آغاز کردند. 
نمایش های «پروین» به کارگردانی حسین کیانی و «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی روز یکشنبه هشتم خرداد ماه اجرای خود را در تالار اصلی و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آغاز کردند. 
دست اندرکاران این آثار نمایشی در اجرای آغازین خود ضمن قدردانی از حضور تماشاگران در تالارهای نمایشی یاد و خاطره جان باختگان حادثه متروپل آبان را گرامی داشته و با خانواده های داغدیده این حادثه تلخ ابراز همدردی کردند. 
نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی، تهیه کنندگی داود نامور و بازی نرگس محمدی، امین زندگانی، مهران‌رنج‌بر، مجید رحمتی، سیدجواد یحیوی، جواد مولانیا،مریم ندایی، آتنا تندرو، سهیل ملکی، فربد غفاری، اکرم محمدی و هوشنگ قوانلو هر روز ساعت 19 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود. 
نمایش «یه روز دیگه » به نویسندگی و کارگردانی نادیا فرجی ، تهیه کنندگی عباس علیرضا و بازی الهه پورجمشید و نادیا فرجی هم  ساعت 19 در کارگاه نمایش میزبان علاقه مندان تئاتراست. 
لازم به توضیح است هم اکنون نمایش های «اسب های انباری» به کارگردانی رضا کرمی زاده در تالار چهارسو، «بهشت حکیم الله» به کارگردانی ویدا موسوی در تالار سایه و «بی چرا زندگان»به کارگردانی الهام شعبانی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهرروی صحنه هستند.

تئاتر "نیمه سوز تابستان" به روی صحنه رفت

تئاتر "نیمه سوز تابستان" به کارگردانی محمدحسین خدمت پرست و نقش‌آفرینی صبا محمدی و رضا گرجی در خانه نمایش "دا" به روی صحنه رفت. 

 "نیمه سوز تابستان" براساس نمایش‌نامه‌ای از سید علی بروهان روایتی تک پرده ای از یک دختربچه واکسی است که در یک ظهر تابستانی با جوانی آشنا می‌شود و این آشنایی زمینه خیال‌پردازی و رشد اجتماعی این کودک کم برخوردار را فراهم می‌آورد.

اخبار کوتاه سینما و تئانر / آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل/ سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد

بر خلاف روایت تلخ داستان بر مبنای زندگی دختر بچه ای فقیر که مخارج پدر معلولش را تامین می‌کند، فضای حاکم بر این نمایش با دیالوگ‌های سرشار از امید و بازی بازیگران همچنین بهره‌گیری از رنگ‌های گرم در صحنه‌آرایی، تا حدی شاد و لطیف است به طوری که گاهی لبخند را بر لب تماشاگران می‌نشاند. 

محمدحسین خدمت پرست در این نمایش از نقش‌آفرینی صبا محمدی بازیگر نوجوان در کنار رضا گرجی بهره برده است. این تئاتر 30 دقیقه‌ای هفته دوم اجرای خود را پشت سر می‌گذارد و این روزها در تماشاخانه «دا» به صحنه رفته است.

پرفروش‌ترین فیلم کارنامه «تام کروز»

فیلم «تاپ گان: ماوریک» با فروش ۲۴۸ میلیون دلاری به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه «تام کروز» در هفته نخست اکران در گیشه آمریکا و بین‌المللی تبدیل شد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم «تاپ گان: ماوریک» با نقش‌آفرینی «تام کروز» با رونمایی در سینماهای آمریکا نوید بازگشت به گیشه پررونق تابستان در دوران پیش از کرونا را داد و در سه روز نخست اکران در آمریکا ۱۲۴ میلیون دلار و در چهار روز نخست نیز ۱۵۱ میلیون دلار فروخت تا پرفروش‌ترین اثر در اکران آغازین در میان فیلم‌های «تام کروز» باشد.

این نخستین باری است که فیلمی با نقش‌آفرینی «تام‌ کروز» در هفته نخست اکران به فروشی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دست می‌یابد.

اخبار کوتاه سینما و تئانر / آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل/ سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد

در گیشه بین‌المللی نیز قسمت جدید «تاپ گان»، عملکرد چشمگیری را رقم زد و در حالی که در بازارهای بزرگ چین و روسیه اکران نمی‌شود به فروش ۱۲۴ میلیون دلاری از محل سینماهای ۶۲ کشور دست یافت تا فروش جهانی خود را در آغاز کار به ۲۴۸ میلیون دلار برساند.

بریتانیا با ۱۹.۴ میلیون دلار بهترین بازار خارجی فیلم «تاپ گان: ماوریک» بود و پس از آن فرانسه با ۱۱.۷ میلیون دلار و استرالیا با ۱۰.۷ میلیون دلار قرار گرفتند.

در فیلم جدید «تاپ گان» به کارگردانی «جوزف کوشینسکی» که نمره سینمایی (Cinema Score) عالی «A+» را دریافت کرده علاوه بر «تام کروز» بازیگرانی چون «مایلز تلر»، «جنیفر کانلی»، «جان هام»، «گلن پاول»، «لوئیس پولمن»، «دنی رامیرز»، «مونیکا باربارو»، «اِد هریس» و «وال کیلمر» نیز در نقش مرد یخی بازی می‌کنند.

این فیلم امسال در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره کن نیز به نمایش گذاشته شد که با اعطای جایزه نخل طلای افتخاری به «تام کروز» همراه شد.

داستان فیلم «تاپ گان: ماوریک» درباره «پیت میشل» (تام کروز) است که پس از بیش از ۳۰ سال فعالیت به عنوان خلبان برتر نیروی دریایی، در معرض یک آزمایش جدید قرار می‌گیرد. قسمت اصلی فیلم «تاپ گان» به کارگردانی «تونی اسکات» در سال ۱۹۸۶ به سینما آمد و با فروش جهانی ۳۵۰ میلیون دلار، به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد.

برگزاری هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ

هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ (IFFZ) فیلم‌های بلند، مستند و کوتاه اخیر فیلم‌سازان ایران را نمایش می دهد.

اخبار کوتاه سینما و تئانر / آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل/ سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد

سفارت سوییس در تهران در صفحه اینستاگرام خود ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت کنندگان در هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ (IFFZ) نوشت: این فستیوال تا 11 خرداد برگزار می‌شود و در آن فیلم‌های بلند، مستند و کوتاه اخیر فیلم‌سازان ایران نمایش داده می‌شود.

جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی چه خروجی ای داشت ؟

جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. معرفی پنج فیلم سینمایی جدید و تعیین گروهی متخصص برای ارزیابی و امکان‌سنجی اکران فیلم‌های خارجی از مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه ضمن بررسی و تبادل نظر درباره شرایط اکران فیلم‌ها و نحوه برنامه‌ریزی صحیح در زمینه نمایش آثار متنوع به منظور حضور حداکثری اقشار مختلف و مخاطبان سینما، پس از ارزیابی شرایط سینماها و کم و کیف اکران و همچنین، با توجه به کف فروش فیلم‌ها و پایان مدت زمان تعیین شده برای برخی فیلم‌ها مقرر شد از تاریخ ۱۸ خرداد پنج فیلم جدید به اکران عمومی برسد.

فیلم‌های تعیین شده جهت اکران عبارتند از «هناس»، «بدون قرار قبلی»، «والدین امانتی»، «بی صدا حلزون» و «نقره داغ» (در گروه سینمایی آزاد). این فیلم‌ها از تاریخ ۱۸ خرداد روی پرده می‌روند.

همچنین، در این جلسه با توجه به پیگیری و تقاضای تعدادی از سینماگران درباره اکران فیلم‌های خارجی مقرر شد «گروه تحقیق و ارزیاب متخصص» در این زمینه مطالعات دقیق و تخصصی را انجام دهند و پس از بررسی ابعاد مختلف و در نظر داشتن همه جوانب مثبت و منفی این موضوع، در آینده نسبت به انجام آن و احتمالاً شیوه نامه اجرایی تصمیم گیری و اقدام شود.

سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد!

 در پی اقدام موهن و سیاسی جشنواره فیلم کن در توجه به فیلم ضعیف و موهوم عنکبوت مقدس و جریحه دار شدن باورها و اعتقادات شیعیان جهان، سازمان سینمایی با محکومیت این اقدام، بیانیه‌ای صادر کرد:

اخبار کوتاه سینما و تئانر / آغاز دو نمایش به یاد جان باختگان متروپل/ سازمان سینمایی حرکت جشنواره کن را محکوم کرد

در بخشی از متن این بیانیه آمده :

‎این بار نیز در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه تنها صرفاً سیاسی بلکه شب نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است، این سیاهه‌ی تصویری باسوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر باورهای آئینی ایرانی اسلامی درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن کریم رفته اند غافل از اینکه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.

‎در حالی فیلم موهوم عنکبوت مقدس با ارائه چهره‌ای مخدوش از جامعه‌ی ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین المللی جای سوال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین المللی به جای گذاشته است.

‎سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری بر این نکته تاکید می‌کند که فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.

در انتها مطئنیم که راه نورانی اسلام و جبهه حق در میان این آماج حملات فرهنگی بیش از پیش و متحدتر از قبل در سپهر فرهنگ و هنر خواهد درخشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳