جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 10 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

زهرا فرود : مرحوم " نادر طالب‌زاده "  از چهره‌های شاخص رسانه‌ای و مقید به نظام و آرمانهای انقلاب بود که علاوه بر فیلمسازی و مجری گری در رسانه ملی ،دبیری جشنواره عمار را برعهده داشت.او در راه اندازی شبکه « افق» سهم بسزایی را به خود اختصاص داد. اگرچه او به دلیل بیان نظراتش پیرامون سینما، رسانه و مسائل سیاسی بارها موردانتقاد قرار گرفت ولی نمی توان عملکردهای این رفیق شهید آوینی را در راستای اعتلای جبهه فرهنگی انقلاب نادیده گرفت.« دیباچه » در این رابطه گفتگویی با شاگرد و یکی از همکاران مرحوم نادر طالب زاده در عرصه هنر داشته که در ادامه می خوانید : 

« سید امیر سجادحسینی » از شاگردان مرحوم طالب زاده که هم اکنون در عرصه کارگردانی فعالیت دارد، به خبرنگار دیباچه گفت : فوت آقای نادر طالب زاده ، نه  تنها برای جامعه هنری بلکه برای همه اتفاقی تلخ وشوک آوری را رقم زد .
وی افزود:مهمترین مسئله ودغدغه ای که ایشان از همان زمان تولید مستندهایشان داشتند معرفی آدم های علاقه مند به حوزه انقلاب و ارزش‌های اساسی جنگ بود .او برخلاف برخی افرادی که خود را حزب اللهی می خوانند و مرتب دافعه دارند،ایشان نسبت به حوزه دفاع مقدس،انقلاب وآرمان های انقلاب اسلامی جاذبه داشت.

حسینی اظهارداشت: استاد « طالب زاده » اشراف و تسلط بسیاری به عرصه سینما ومستندسازی داشت، یعنی سواد سینمای غرب و شرق را توامان با هم در خود تقویت نموده بود و این همان شاخصه ای است که شخصیت او را جذاب می کند و او را از باورهای نابجای برخی افراد که معتقد بودند چون طالب زاده حزب اللهی بوده ، او را مدیر کرده اند ویا در حوزه ای کُرسی مدیریت به او داده اند مبرا کرد.

او ادامه داد: مهمترین دغدغه مرحوم طالب زاده ،جذب و تربیت نیرو بود که آموزش مستندسازی به نیروهای لبنانی و...از نمونه های فعالیت مرحوم طالب زاده به شمارمی آید.

حسینی گفت : آشنایی من با مرحوم نادرطالب زاده برمی گردد به زمانی که قرار بود ایشان مشاور من در نگارش کتابی با مضمون نقدسینمایی برای روایت فتح باشند. البته وقتی او برای صحبت پیرامون مشاوره نگارش کتاب به دفتر انتشارات آمدند در مواجهه با بنده کمی موضع داشتند و شاید این گارد اولیه ایشان از آنجا نشأت می گرفت که یک جوان۲۵ساله که تجربه ای از جنگ ،کتاب ومهمتر از اینها حوزه روایت فتح ندارد قرار است چگونه کاری هنری در حوزه کتاب آنهم پیرامون روایت فتح انجام دهد.اما با تمام این اوصاف به مرور رفاقت ما بیشتر و بیشتر شد به گونه ای که درباره مستندهایشان وکسانی را که جذب انقلاب کردند وهمینطور پیرامون راه اندازی جشنواره عمار مطالب بسیاری را عنوان نمودند .

وی گفت: وقتی برای ساخت فیلم "دیپورت" موفق به دریافت فانوس طلایی از جشنواره فیلم عمار که ایشان پایه گذارش بودند شدم ، همیشه از این فیلم در گفتگوهای خود مثال می زدند و اعتقاد داشتند بزودی جشنواره عماربه رشد تکنیکال دراماتیک عجیبی دست خواهدیافت به گونه ای که از انحصارمضمون بودن جدا خواهدشد. به هرحال مرحوم نادرطالب زاده جزو معدود بچه های حوزه انقلاب بودند که مسئله فُرم وتکنیک داشتند، بیش از آنکه مسئله محتوا برایشان در ارجع باشد و همین ویژگی، اساسی ترین بحث آقای طالب زاده بود که او را متفاوت کرد.

سید امیر سجاد حسینی بیان کرد: اولین نفر از بچه های مجموعه روایت فتح و حزب اللهی بعد از شهید مرتضی آوینی است یعنی اوکسی بود که در نبود شهید آوینی جای او را در ارتباط با توجه به مسئله تکنیک پر کرده بود و در اینجا می طلبد بگویم انتخاب فیلم بنده با عنوان "دیپورت " که پیرامون بچه های افغان ساخته شده بود و در جشنواره عمار مورد اقبال بنیانگذار این جشنواره یعنی آقای طالب زاده قرار گرفت ،توجه کافی به مبحث تکنیک در تولید آن بود. دقیقا همان چیزی که دغدغه ایشان در تولیدات فرهنگی وهنری بود.

حسینی خاطرنشان کرد: از آنجا که قرار بود سریالی را به تولید برسانیم چندی پیش برای انجام کارهای اولیه با ایشان تماس گرفتم اما پاسخگو نبودند سپس خودشان از روی تخت سی سی یو به بنده زنگ زدند و گفتند من حالا حالاها اینجا هستم و در آن زمان توصیه کردند کار تولید سریال را با سیما فیلم پیش ببرم ودر این راستا خودشان با آقای جواد رمضان نژاد ریاست سیما فیلم صحبت‌های لازم را انجام داده بودند وبه طور کل آنچه اینجا حائزاهمیت است پیگیری و حمایت های او حتی از روی تخت سی سی یو است . در صورتیکه برخی از مسئولان ما که حتی یک دهم ایشان جایگاهی ندارند در حد یک ملاقات در دسترس نیستند .آقای طالب زاده برای بسیاری افراد حتی ازسوریه ولبنان کلاس ها ودوره های آموزشی پیرامون مستند ومباحث فرهنگی هنری برگزار می نمود و آنچه که او را پررنگ ونادر کرد آن است که ایشان نسبت به سن‌ وجایگاهشان به چیزی غیر از تکنیک و لازمه وجود آن در تولیدات نبودند .

او در پایان گفت : دیگر حتی یک آدم با خصوصیات او که از سینمای فرانسه موج نو میشناسد،هیچکاک میشناسد،سینمای آمریکا،فرانسه ،روسیه...را می‌شناسد، مستند می‌داند و دراین راه شاگردان زیادی تربیت کرده نخواهیم داشت چرا که یا همه مضمونی کار می کنند ،یا باندی ویا اعتقادی در صورتیکه نادر جمع اینها را در خود داشت.

همچنین مرتضی ضرابی بازیگر سینما وتلویزیون که در دواثر "بشارت منجی" و "مسیح " در کنار مرحوم طالب زاده حضورداشته وبه ایفای نقش پرداخته بود به دیباچه گفت:نادر طالب‌زاده انسانی رئوف مهربان و باگذشت بود و در طول مدتی که با یکدیگر کارمی کردیم هیچگاه از اوهیچ گونه ترشرویی در ارتباط با دیگران ندیدم و این ناشی از اعتقاد و ایمان ای بود که در او موج می زد.

« ضرابی »  افزود : « مرحوم طالب زاده »، ژورنالیسم آگاهی بود که تسلط و اشراف بسیاری بر مسائل سینما ومستندسازی داشت و وقتی اثر "بشارت منجی " و" مسیح " را تولید کرد آنها را کاری دلی خواند.

این بازیگر بیان کرد: ایشان " بشارت منجی" را براساس بیانات امام محمدباقر ( ع ) و حاشیه هایی از انجیل بارناوا به تولید رساند وبه گفته خودشان این کار روایت مسیح به زبان اسلام است و برخلاف آنچه که غربی ها ساختند در آن مسیح مصلوب نمی شود.

ضرابی افزود:طالب زاده آدمی نبود که به خاطر دید مادی دنبال کاری باشد چرا که او همیشه سعی داشت سلوک و اعتقادات اسلامیش را برهمه چیز ارجح بدارد و بسیار معتقد به نظام بود.همچنین بدلیل استواری و شخصیت محکمی که داشت، خیلی ها از جانبازی وشیمیایی بودن او مطلع نبودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳