دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Monday, 06 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۵۲۹
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
نخستین فستیوال ملی ووشو در ایران در اسفند ماه

افسانه صدیقی : ورزش ووشو سرچشمه تمام رشته های رزمی است این ورزش برای رشد روح و ذهن و بدن انجام می شود؛ ووشو بدن و روح فرد را برای مبارزه آماده می کند:
جنگ، مبارزه، زد و خورد، تمرین و حرکات موزون

یکی دیگر از رشته های اعزامی به مسابقات آسیایی رشته ووشو است ، به همین بهانه خبرنگار دیباچه با زهرا ناطقی نایب رئیس امور بانوان فدراسیون ووشو به گفتگو نشست:

-لطفا به عنوان نایب رئیس امور بانوان بفرمایید برای آمادگی تیم ملی چه اهدافی را در نظر دارید؟

از اول دیماه استارت اردوها زده شده  و به همین منظور دو مرحله از اردوهایمان برگزار شده است و قرار بر این شد تا دو مسابقه  و اردوی تدارکاتی داشته باشیم البته اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک این بودجه را تصویب کنند و فدراسیون را کمک کنند میتوانیم این هدف را نشانه گذاری کنیم .به جز ووشو در رشته کوراش هم در مسابقات آسیایی  اعزامی خواهیم داشت و باید ببینیم ستاد بازی ها  چه چیزی را پیش بینی می کنند.

 

-در چه رشته هایی تیم ملی اعزامی خواهد داشت؟

کوراش در سه وزن هست که به مدال آوری آنها بسیار امیدواریم، خود ووشو در بخش ساندا دو تا وزن و در بخش تالو هم سه وزن داریم. و به قول رئیس فدراسیون آقای امیر صدیقی امسال با اضافه شدن کوراش و درخشش زنان ووشو شاهکار خلق خواهیم کرد.

 

-با توجه به سویه جدید کرونا لیگ ووشو برگزار شده و اگر بله قهرمان لیگ چه تیمی بوده است؟

بله لیگمان در بخش ووشو برگزار شده است و تیم های سپاهان و دانشگاه آزاد و شبستر، مقام اول تا سوم را کسب کردند.

-فصل لیگ ووشو در چه مدتی برگزار شد؟

به علت گسترش کرونا، بازی های رفت و برگشت خیلی سریع در عرض چند روز برگزار شد و به همین علت، نخواستیم برای سلامتی بازیکنان لیگ رو طولانی برگزار کنیم.

-سرمربی و مربی تیم ملی ووشو چه کسانی هستند؟

سرمربی ساند خانم راضیه طهماسبی هستند و مربی خانم فریناز نذیری و سرمربی تالو هم خانم محبوبه کریمی هستند.

 

 -آیا در این رشته لژیونر هم داریم؟

بله خانم الهه منصوریان  که در چین فعالیت می کنند.

 

-آیا وضعیت دستمزدها برای مربیان راضی کننده هست، هر چند همه رشته های ورزشی از بی مهری نسبت به حرفه شان صحبت می کنند و از تفاوت نجومی دستمزدها بین آن ها و فوتبالیست هاست شاکی هستند، بازیکنان ووشو کار در طول فصل چقدر دستمزد می گیرند؟

بودجه کل رشته های ورزشی یک طرف و فوتبال یک طرف، قرار دادهایی که با فوتبالیست ها می بندند قطعا قابل قیاس با رشته های دیگر نیست.

قبل از اینکه اردوها برگزار شود و ملی پوشان و کادر فنی مشخص شوند، قراردادها تنظیم و بعد از هر اردویی حق الزحمه مربیان پرداخت میشود. و هر بودجه ای که به دست ما برسد به صورت مساوی بین این عزیزان چه مربی خانم و چه مربی آقا پرداخت می کنیم. من در جریان ریز پرداخت ها نیستم و باید از مدیر مالی سوال کنم

قرارداد بازیکنان در تیم های مختلف فرق می کند مثلا باشگاه سپاهان یا دانشگاه آزاد با توجه به بودجه ای که در اختیار دارند هزینه می کنند ولی اصلا قابل قیاس با قراردادهای فوتبال نیستند.

 

-برای دهه فجر مسابقاتی در نظر گرفته شده یا به علت همه گیری امیکرون این مسابقات تعطیل شدند؟

قرار است برای دهه فجر فستیوال ملی ووشو انجام شود. نخستین فستیوال ملی ووشو در راستای توسعه همگانی و با رویکرد سلامت محور و ورزش شهروندی طی روزهای ۱۴ الی ۱۷ اسفندماه سال جاری به میزبانی ایران مال و در دو بخش زنان و مردان و در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان انجام میشود؛ به همین علت برای تسریع در کار وبسایت رسمی فستیوال ملی ووشو که صرفا برای این رویداد طراحی شده است، در دسترس علاقمندان قرار گرفت.ثبت نام از تاریخ ۱۷ بهمن لغایت ۴ اسفندماه سال جاری از طریق وب سایت رسمی فستیوال ملی فدراسیون ووشو انجام میگیرد.

 

-آیا استعدایابی در مناطق محروم هم انجام می دهید چون در سایت فدراسیون دیدم از مناطق بشاگرد هم به تیم ملی دعوت شدند.

 

کمیته های استعدادیابی دوره هایی را برای مربیان برگزار می کنند و این مربیان در استان ها و در مناطق روستایی مشغول به این امر شده و همچنین در روستاها و هیات های عشایری، خانه های ووشو احداث میشود. همچنین گروه های جهادی در فدراسیون ووشو در حال راه اندازی است که این گروه کارشان استعدادیابی است که در مناطق محروم رفته و به صورت رایگان حرکات اصلاحی و شناسایی ورزشکاران محرومی که با این ورزش آسیب دیدند ارزیابی می شوند و سعی میکنیم استعدادهایی را کشف کنیم.

ما از منطقه سیستان و بلوچستان شروع کرده و این گروه در آن منطقه یک هفته مستقر خواهند شد و امیدواریم بتوانند استعداهایی را کشف کنند.


-با توجه به اشراف شما به این ورزش آیا مثل  رشته ورزشی کشتی که مازندران سرآمد هست؛ استانی مستعد این ورزش هست؟

استان های اصفهان بخصوص در پرورش قهرمانان تالو مستعد هست، مازندران، کرمانشاه در بخش ساندا و مبارزه نیروهای خیلی خوبی دارند و همچنین استان رضوی هم خیلی در این ورزش بسیار مستعد هست. برای برای انتخاب بازیکنان تیم ملی، عدالت برقرار می کنیم و از اکثر استان هاانتخاب شده و این نیست که ملی پوشان از استان بخصوصی مثل اصفهان و یا کرمانشاه انتخاب شوند.

ما بعد از کشتی در بازی های آسیایی بیشترین مدال را داریم و در سال 2010  اولین مدال ووشو توسط زنان کسب شد، انشاءاله بتوانیم بعد از اردوها و فیکس نهایی بازیکنان که تا دو ماه مانده به بازی های آسیایی مشخص خواهند شد، مدال های زیادی کسب کرده و فدراسیون اول در کسب مدال های آسیایی باشیم.

همچنین خبرنگار دیباچه با مربی تیم ملی فریناز نذیری، نیز گفتگو کرد که با هم این مصاحبه را میخوانیم :
-چه برنامه هایی برای آمادگی تیم ملی دارید؟

با برنامه ریزی فدارسیون 7 ماه اردو در پیش داریم که استارت اولیه آن دی ماه بود و دو هفته در میان اردو و استراحت داریم و بعد از تعطیلات نوروز این اردوها مجددا شروع و تا بازی های آسیایی ادامه خواهد داشت.

-آیا بازی های دیگری غیر از بازی های آسیایی در پیش دارید؟

بله مسابقات دانشجویان را در پیش داریم که در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد و در بخش ساندای بانوان یک نفر اعزام خواهد شد که انتخابی کشوری این بخش برگزار شده ولی انتخابی اصلی هنوز انجام نشده است و همچنین انتخابی درون اردویی هم هنوز انجام نشده و انشا ءالله برای هر وزن سه انتخابی خواهیم داشت.

-لیگ ووشو در چه زمان هایی برگزار میشود؟

قبل از بیماری کرونا این لیگ از مهر ماه تا اسفند برگزار میشد اما در زمان کرونا به صورت رفت و برگشت و در زمان سه روز و بصورت متمرکز برگزار شد و ممکن است به علت تراکم مسابقات بازیکنان یک مقدار اذیت شوند ولی برای پیشگیری از بیماری ضروریست و الحمدالله از نظر بدنی مشکلی برایشان بوجود نیامد و با قدرت ظاهر شدند و از این موضوع هم راضی بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳