سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳  |  Tuesday, 21 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۰
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران گفت:قانون هوای پاک، قانون خوبی است، اما در آن ضمانت اجرایی دقیقی تدوین و مشخص نشده است.
گروه جامعه -نسرین خدایاری: شهر تهران و سایر کلان‌شهر‌های کشورمان در سال‌های اخیر آلودگی شدید هوا را در برخی از روز‌های سال تجربه کرده و این امر نفس شهروندان را به شماره انداخته است.
مسئولان همواره تلاش کرده‌اند که تدابیری برای حل مشکل آلودگی هوا بیندیشند و اجرا کنند، اما شهروندان آنچنان که باید و شاید نتیجه تلاش‌های آن‌ها را ندیده‌اند.
ما در این گزارش به سراغ یکی از اعضای شورای شهر تهران رفتیم تا از او بپرسیم دلیل تداوم آلودگی هوای شهر تهران چیست؟
مهدی پیر هادی عضو شورای شهر تهران دلایل آلودگی هوای تهران و تداوم آن را چنین شرح داد: در هر کشوری اجرای یک برنامه موفق مستلزم تمهیدات قانونی و اجرایی و نظارتی به صورت توامان است. در کشور ما با وجود قوانین متعالی در امر حفاظت از محیط زیست نظیر اصل ۵۰ قانون اساسی که در نوع خود یک اصل بسیار مترقی در این حوزه به شمار می‌رود و یا قانون هوای پاک که در سال‌های اخیر به تصویب رسیده و در نوع خود قانون بسیار خوبی است، لیکن عدم هماهنگی و پیش فرض‌های اجرایی و نقص سیستماتیک نظارتی این قوانین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ لذا در درجه اول برای حل این مساله، نیاز است که قانونگذار و کارشناسان امر نسبت به اصلاح و رفع ایرادات قانونی اقدامات لازم را انجام دهند و دستگاه‌های متولی نیز باید در این خصوص پیشنهادات لازم را بدهند.
 
نقص‌های قانون هوای پاک از زبان عضو شورای شهر تهران / موتور سیکلت‌های کاربراتوری چرا همچنان تولید می‌شوند؟
 
او افزود: اولین ایراد وارده به قانون هوای پاک این است که در این قانون، ضمانت اجرایی دقیقی تدوین و مشخص نشده است یعنی معلوم نیست که اگر دستگاهی به درستی به وظایفش عمل نکند، چه پیامدی برای آن دستگاه به همراه خواهد داشت. مثلا در بحث تولید و ورود موتورسیکلت برقی و کاربراتوری قانون فاقد جنبه بازدارندگی کامل برای تولید کننده و وارد کننده است. به طور مشخص ماده ۱۲ قانون هوای پاک می‌گوید تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه (۳۰/‏۰۷/‏۹۷) ‬ موظفند ۱۰ درصد از محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، ۳ دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند که وزارت صمت با نامه‌ای برای هیات دولت اجرای آنرا یکسال به تعویق انداخت. هم‌اکنون قریب به ۴ میلیون موتور سیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند که حدود ۲ میلیون آن‌ها فرسوده است این در صورتی است که همانطور که مستحضرید هر موتور سیکلت ۴ تا ۷ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. یعنی ما تا موتورها، خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده را از رده خارج نکنیم نمی‌توانیم به حل معضل آلودگی هوای تهران امیدوار باشیم.
این عضو شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون ۲۱ دستگاه برای اجرای قانون هوای پاک نقش‌آفرینی می‌کنند. به عقیده بنده، رئیس جمهور یا یک مقام ارشد دولتی باید در راس امور قرار گرفته و متولی اجرای قانون هوای پاک باشد که دارای اختیارات قانونی و قدرت اجرایی برای نظارت بر کار سایر ارگان‌های نقش‌آفرین در این فرآیند باشد. در شرایطی که شخص رییس جمهور به دلیل مشغله‌های مسئولیتی امکان حضور در این جایگاه را ندارند پیشنهادم این است که معاون اول رئیس جمهور متولی و ناظر نحوه اجرای قانون هوای پاک باشد تا همه وزرا و دستگاه‌ها به او پاسخگو باشند.
پیرهادی برقی کردن خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها را راه دیگری برای حل معضل آلودگی هوای تهران دانست و بیان کرد: ما هم‌اکنون حدود ۸۰ هزار تاکسی در سطح شهر تهران داریم که هیبریدی و برقی کردن آن‌ها تأثیر بسزایی در پاکی هوا دارد. حتی اگر در حال حاضر امکانات کافی برای این موضوع در داخل کشور وجود ندارد باید در گام اول جهت حل مشکل، به صورت اضطراری تلاش کنیم که بدون پرداخت گمرکی و با تسهیلات ارزان ابزار لازم برای این کار وارد کشور شوند و در گام‌های بعدی با تقویت بنیه تولیدی و تکنولوژی‌های داخلی، زیرساخت‌های کامل را برای تامین نیاز داخلی فراهم کنیم.
او گفت: متأسفانه علی رغم معضلات عدیده در بحث آلودگی هوا، در بودجه امسال دولت حمایت چندانی از حمل و نقل عمومی و شهرداری‌ها انجام نداده که باعث نگرانی در شهرداری‌های کشور به ویژه کلانشهر‌ها شده است. ما در حال حاضر برای خدمت رسانی مناسب و قابل قبول در جابجایی با قطار‌های شهری و مترو نیاز به ۱۵۰۰ واگن مترو داریم و فراهم کردن این تعداد واگن مستلزم تامین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که طبیعتا این مبلغ از توان شهرداری خارج است و دولت باید در این خصوص از شهرداری حمایت جدی به عمل آورد.
این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: تهران نقطه ثقل کشور است و روزانه ۱۶ تا ۲۰ میلیون نفر در آن تردد می‌کنند. در چند سال گذشته بی‌مهری‌های زیادی به این شهر شده است و آلودگی هوا نتیجه همین بی‌مهری‌ها بوده است.
پیرهادی خبر داد: ما به موضوع پسماند در شهر تهران نگاه ویژه‌ای داریم و تلاش می‌کنیم ظرف ۵ یا ۶ ماه آینده خبر‌های خوشی را در این زمینه به مردم بدهیم.
او بیان کرد: قاعدتا ما تلاش می‌کنیم در حوزه اختیارات مدیریت شهری چه به لحاظ تکالیف قانونی و چه به لحاظ مسئولیت اخلاقی و نمایندگی مردم شریف تهران، اقداماتی را در حوزه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری صورت گیرد که از جمله توسعه سرانه فضای سبز به ویژه در مناطق کم برخوردار جنوب شهر تهران یکی از این اقدامات خواهد بود که به صورت جدی پیگیر آن هستیم. به عنوان مثال اخیرا بازدیدی از منطقه ۱۷ داشتیم که این منطقه جزو مناطق به شدت کم برخوردار از لحاظ سرانه فضای سبز شهری هستند لذا در این بازدید و با همکاری شهردار منطقه قطعه زمینی با مساحت ۲۰ هزار متر برای ایجاد یک بوستان بزرگ در منطقه ۱۷ اختصاص داده شد و امیدواریم در اواخر اردیبهشت ماه شاهد افتتاح این بوستان باشیم.
علاوه بر این سعی کرده‌ایم که تا چند ماه آینده چندین پروژه را در مقیاس محلی و منطقه‌ای در پهنه‌های مختلف شهر افتتاح کنیم تا مردم شاهد نتیجه عملکرد این دوره شورای شهر باشند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

همزمان با برگزاری شصت و دومین سال جایزه البرز، از ۶۲ دانشمند و فناور و طلبه تقدیر می‌شود

۱۶:۱۷  -  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ماشاالله وَروایی، بازیگر نقش عمو کاووس در سریال " نون خ "

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

۱۷:۰۱  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با حجت‌الاسلام "شهاب مرادی "

رئیس جمهور با شهادتش در تاریخ ماندگار شد / باید مطمئن بود که این انقلاب، نظام و ملت نگهبان دارد

۱۷:۳۴  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
انالله و اناالیه راجعون

رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شدند

۰۸:۲۵  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایشنامه خوانی "گرگ می‌آد می‌بردت"

"گرگ می‌آد می‌بردت" به تقویت مهارت و اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند!

۱۱:۴۳  -  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار