شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۲۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

افسانه صدیقی - در ماه‌های اخیر خط خبری در برخی از خبرگزاری های رسمی و بعضا تخصصی در زمینه اقتصادی ،دنبال می‌شود که به برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی کشورمان اشاره دارد. این خط خبری بلافاصله توسط رسانه‌های بیگانه هم دنبال شده و در شبکه‌های اجتماعی برجسته می‌شود.
در حالی اخبار منفی برگشت خوردن کالا، بلافاصله در این رسانه‌ها پوشش داده می‌شود که اخبار سفر هیات ایرانی برای حل مشکل صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه یا کیوی به هند پوشش داده نشده یا بسیار کمرنگ‌تر از اخبار منفی است.

بسیاری از این اتفاقات به دلیل ناهماهنگی‌های دستگاه‌های داخلی اتفاق افتاده ولی به این موضوع هم در رسانه‌ها اشاره نشده است. مثلا « کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه به خبرنگار «نود اقتصادی» گفته بود که برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، ۴۸ مکاتبه با دستگاه‌های داخلی انجام شده که این دستگاه‌ها آن را ترتیب اثر نداده‌اند. یا « جلیل جلالی‌فر» عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه هم گفته بود که به دلیل ماه‌های پایانی فعالیت دولت گذشته، حل مشکل موضوع ممنوعیت صادراتی بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شده است. یا « علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت هم گفته که مشکل حادث شده ناشی از کم توجهی مدیران دولت پیشین بود و با تغییر ریاست قرنطینه ابعاد بین المللی این سازمان تقویت شده و شاهد مشکلاتی از این دست نخواهیم‌ بود.

در خصوص برگشت خوردن محصولات و استفاده آن‌ها در داخل کشور هم حرف‌های غیر دقیق زیادی از افراد غیر مسئول در این رسانه‌ها نقل شده که متاسفانه در سایه سکوت دستگاه‌هایی مثل سازمان غذا و دارو، در شبکه‌های اجتماعی برجسته شده است.

به نظر می‌رسد انتشار برخی اخبار خاص میتواند در راستای بی اعتبار کردن کالای صادراتی ایرانی در این شرایط خاص برای کشور باشد، از اینرو دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید هرچه سریعتر نسبت به برخورد با این جریان خاص ورود کنند تا دیگر شاهد پخش شدن این شایعات برای بی اعتبار کردن کالای ایرانی نباشیم.

به همین جهت خبرنگار دیباچه با « اسماعیل قادری فر»،معاونت وزارت جهاد کشاورزی به گفتگو نشست.

-درباره بازگشت دومینویی کالاهای صادراتی خام کشاورزی ایران از کشورهای همسایه آیا وزارت جهاد به این موضوع ورود کرده است؟ 

امنیت سلامت غذایی، خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است /پای یک فرد شیاد در صادرات کیوی به امارات در میان است / درخواست داریم تا مدعی العموم ورود کند

با اینکه درحال حاضر در جلسه‌ای در بوشهر هستم، ولی پاسخ کلی به مخاطبان شما خواهم داد تا متهم به فرار از پاسخگویی نشوم.

نکته این است که ما سه قلم مرجوعی داشتیم که یکی از آن‌ها بحث فلفل دلمه‌ای بوده که به روسیه صادر شد و قضیه به این صورت که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطرح میشود نیست.

موضوع برگشت محصول «فلفل دلمه‌ای» همانطور که آقای «ساداتی نژاد» وزیر کشاورزی بیان کرد، در خرداد ماه امسال، وزرات فدرال بهداشت روسیه، نامه‌ای به حفظ نباتات وقت وزارت جهاد می‌زند و اعلام می‌دارد چهار نوع از سموم مصرفی گلخانه دارانِ فلفل دلمه‌ای ایران در پروتکل‌های روسیه نیست، متاسفانه در دولت وقت آقای روحانی به این نامه ترتیب اثر داده نمی‌شود، در صورتی که آن چهار نسخه مصرف سموم هم تاییدیه اتحادیه اروپا را دارد و از سموم تایید شده بین المللی هستند، ولی، چون در پروتکل این کشور وجود نداشته، بنابراین کشور روسیه از پذیرفتن آن خودداری کرد. فصل برداشت فرا رسیده، ولی با غفلت دولت وقت، روسیه گفته، چون آن زمان مکاتبه کردیم و پاسخ ندادید، بارِ فلفل برگشت میخورد؛ ولی این «فلفل‌ها» عاری از سموم هستند، دوره قرنطینه را سپری کردند و هیچ منعی برای مصرف چه در داخل و چه برای صادرات ندارند.
 
امنیت سلامت غذایی، خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است /پای یک فرد شیاد در صادرات کیوی به امارات در میان است / درخواست داریم تا مدعی العموم ورود کند

مورد دوم، مقدار کم صادرات کیوی به امارات بوده که برگشت خورده است و چون قیمت پایه صادراتی امسالِ کیوی، حدودا ۱۹ هزار تومان است، ولی این فرد شیاد با کارت بازرگانی جعلی به قیمت کیلویی ۱۳ هزار تومان قصد صادرات به امارات را داشته که آن محموله هم به علت نداشتن گواهینامه قرنطینه مرجوع شده است. این فرد شیاد خارج از شبکه صادرات با قیمت به مراتب کمتر و جنس نامرغوب‌تر اقدام به این کار کرده است.  

راجع به سیب زمینی هم تا جایی که بنده اطلاع دارم و خبر دقیق هم است، استاندارد حدود خاک در گونی‌های سورت شده [سورتینگ زمینی بوسیله دستگاهی بعد از گرفتن خاک و شستشوی سیب زمینی، آن را به درجات مختلف تقسیم می‌کند بعد محصول در گونی بسته بندی شده و در وزن‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود]مثلا ۲۵ کیلو گرمی زیر ۱۰ درصد خاک بوده، درباره سیب زمینی هم دوباره صادر کننده‌ای که آشنا به قواعد و استاندارد‌ها نبوده و  با ناشیگری کیسه‌های سیب زمینی ۲۵ کیلوگرمی بالاتر از پنج تا ۱۰ درصد خاک را صادر کرده و این محصول هم مورد پسند کشور ترکمنستان قرار نگرفت باعث این  مرجوعی شد.

نکته مهمی که وجود دارد و مردم عزیز ما باید بدانند این است که  « محصولات کشاورزی ایران که حاصل دسترنج کشاورزان عزیز ما بوده، محصولات مرغوبی است و از طرف سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد به شدت نظارت میشود و استفاده از محصولات کشاورزی داخلی هیچ جای نگرانی ندارد ولی یکی از نکات ضعف ما هدفمند و قاعده مند کردن صادرات است و امیدواریم شبکه هوشمند تجاری سازی محصولات کشاورزی را در سازمان تعاون روستایی پیاده سازی کنیم

بنابراین مردم عزیز ما در مورد مصرف محصولات خام کشاورزی نگرانی نداشته باشند و سموم بی رویه استفاده نشده است .

در کنار رسانه های معاند مثل بی بی سی، VOA و اینتر نشنال که این موضوع را وایرال کردند و با مواضع خصمانه در حال مانور دادن هستند، متاسفانه برخی از رسانه های داخلی هم ناآگاهانه دامن می زنند که ما خواهش می کنیم حتما حقایق برای مردم بازگو شود، چون امنیت و سلامت غذایی مردم در صدر برنامه های وزارت جهاد کشاورزیست.

-بازار کشورهای همجوار برای ما بسیار مهم است، البته در سال های قبل هم صادرات مرغ و تخم مرغ به روسیه به علت سختگیری های وزرات بهداشت فدراسیون روسیه به مشکل خورد و این بازار را به راحتی از دست دادیم.

متاسفانه وقتی ما حضور مستمر در بازار های بین المللی نداشته باشیم، عدم حضور مستمر ما باعث می شود تا محصولات کشورهای دیگر جایگزین کالاهای صادراتی ما شود.

در مورد صدور بحث برانگیز محصول کیوی و سیب زمینی و عدم رعایت پروتکل صادرات و یا شیادی که گفتید، با توجه به بُلد کردن این موضوع توسط شبکه های معاند و هم سو شدن برخی پایگاه های خبری داخلی و کانال های تلگرامی ،به نظرشما این موضوع کمی مشکوک نیست؟ همانطور که در صدور نفت مشکل تحریم داریم، برای صدور کالاهای کشاورزی به کشورهای همجوار هم اینگونه با مشکل روبرو شویم؟ آیا ورود دستگاه های امنیتی و قضائی لازم نیست؟

بله ما هم موافق این موضوع هستیم و درخواست داریم تا مدعی العموم به این موضوع ورود پیدا کند و با شکایت جلوی این شیادی ها و خراب کردن نام محصولات کشاورزی ایران گرفته شود و می خواهند به قول شما وجهه بین المللی صادرات کشاورزی، امنیت غذایی و سفره مردم را زیر سوال برده و تخریب کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار