شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۰

آذر رجبی : آب؛ کلمه ای که با جان انسانها مرتبط است و تقریبا همه عالم به این کلمه وابسته اند چرا که اگر آب نباشد حیات هم نیست و آب موجب رویش گیاهان و گیاهان موجب تغذیه بشر در ادوار مختلف بوده اند، کما اینکه همین ماده شگفت انگیز، 70 درصد بدن انسان را تشکیل می دهد و در صورت خشکی این مایه حیات انسان نیز به مرور به ورطه نابودی خواهد رفت. مدت مدیدی است که کشور ایران با بحران های مختلف که همه وابسته به آب و هوا هستند دست به گریبان است، مساله آب مساله مهمی است که نباید سهوی از آن عبور کرد ،کما اینکه با خشک شدن رودخانه ها در پی خشکسالی و در پی آنها فرونشست های مکرر در مناطق مختلف کشور موضوعی است بسیار جدی و حیاتی که باید تمامی ارگان ها بسیج شده و این معضل را بررسی و هر چه زودتر راه حلی برای آن بیابند. پیرامون این موضوع با نماینده مجلس یازدهم به گفتگو نشسته ایم تا ابعاد این پدیده را مورد بررسی قرار دهیم.

« جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ،پیرامون تحلیل منابع آب در کشور گفت: در گذشته اتفاقات بدی رخ داده است و سوء مدیریتی که صورت گرفته ؛ متاسفانه منابع آبی کشور را با بحران مواجه ساخته است؛ کما اینکه صنایع آب کشور در استانهایی مستقر شده‌اند که آب ندارند و همین امر خود معضلی برای آن استانها شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بر مبنای سالهای « ترسالی »تصمیم گرفته شده و در سالهای خشکسالی مشکل به وجود آمده است؛ استان اصفهان و یا استان کرمان جای توسعه صنایع آب بر نیست و به دلایل مختلف در استانهای کویری صنایع آب بری ایجاد شده و عملا مشکلاتی در پی آنها به وجود آمده است و در حال حاضر باید بتوانیم دیگر بیشتر از این توسعه ندهیم و بخشی از آب مورد نیاز را از فاضلاب تامین کنیم و بخش دیگر را از انتقال آب دریا مدیریت کنیم و می توان از منابعی که وجود دارد؛ برای این معضل استفاده کرد.

منابع آبی کشور، به دلیل سوء مدیریت، در شرایط بحرانی قرار گرفته است / آب دریا، تنها راه حل صنایع آب بر است/مجلس طرحی برای حل مشکل خشکسالی ندارد

اودر پاسخ به اینکه مشکل کشاورزانی که به دلیل بی آبی تحصن می کنند چگونه حل می شود، گفت: اگر آنها حق آبه دارند که واحدهای صنعتی حق آنها را گرفتند، آن واحدهای صنعتی قطعا خسارت را باید پرداخت کنند و اگر حق آبه اي ندارند دیگر بحثی نیست.

« قادری » پیرامون اینکه آب اصفهان و شهرهای مشابه به جای دیگر منتقل می شود یا خیر گفت: بنده در این باره اطلاعی ندارم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ،پیرامون خشکسالی و ترسالی که با تغییر اقلیم روبرو شده؛ اذعان داشت: در طی سالهای گذشته، آب از زمین بیرون کشیده شده و به محصولات کشاورزی تبدیل گشته و بدون مدیریت بهینه و به بدترین شکل ممکن آبهای زیر زمینی مصرف شده است و عملا در مقابل آن چیزی به دست نیامده و این نتیجه سوء مدیریت‌هاست که این مشکلات ایجاده شده .

نماینده مجلس یازدهم با توجه به پیامدهای خشکسالی در چند سال اخیر مانند فرونشست ها گفت: بحث هایی در مجلس صورت گرفته اما این مساله باید توسط وزارت نیرو حل شود و مجلس طرحی که بتواند برای سال آینده و یا سالهای آینده مشکل خشکسالی را حل کند؛ فعلا ندارد.

« قادری »، پیرامون صنایع آب بری که مجوز حفر چاه دارند اظهار داشت: آنهایی که آبهای تجدید ناپذیر را استفاده می کنند، سفره‌های آب زیر زمینی را تخلیه کرده و دیر یا زود مشکلات جدی‌ای را ایجاد خواهند کرد. این صنایع باید به سمت دریا سوق داده شوند و از آب دریا استفاده کنند و همچنین باید در هزینه انتقال آب نیز مشارکت داشته باشند،که تامین آب از دریا برای آنها امکان پذیر باشد و راهی غیر از این وجود ندارد .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،  پیرامون راهکارهایی برای تامین آب کشور همچون خرید و یا ساخت دستگاه آب شیرین کن  با ابراز امیدواری از اینکه هر چه زودتر مساله حل شود،خاطر نشان ساخت: مبالغی برای اصلاح  فرآیندها در تامین آب صورت گرفته ؛اما اعداد و ارقام آن در حد و اندازه ای نیست که بتواند اوضاع را تغییر دهد؛ چرا که میزان سرمایه گذاری در حد قابل قبولی نیست و متاسفانه این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار