شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

مینا قنبری: « حسین تُرک جوش » کارگردان تئاتر و سینما و فیلم ساز اجتماعی و مستقل است. از جمله آثار ترک جوش  می توان به فیلم های کوتاه « جدایی» , « انبار» و « ناجی» اشاره کرد. او همواره در عرصه های بین المللی بسیار درخشان بوده و جوایز مختلفی از جمله جایزه بهترین فیلم کوتاه و بهترین بازیگر برای فیلم « ناجی» را در جشنواره بین المللی گیمفا برزیل کسب کرده است. « تُرک جوش » این روزها مشغول فیلم برداری فیلم کوتاه « بلع» است به همین بهانه با او به گفت و گو پرداخته ایم.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

حسین تُرک جوش درخصوص جدیدترین اثر خود به « دیباچه» گفت: من فیلمساز دغدغه مندی هستم که سعی دارد هنجارهای اجتماعی را به درستی به تصویر کشیده و بتواند مردم را با وقایعی آشنا کند که کمتر دیده و شنیده شده  است  تا بتوانیم از یکسری وقایع ناخوشایند جلوگیری کنیم . این رسالت از ابتدای زمانی که متوجه شدم یکسری هنجارها باعث شکسته شدن آدم ها می شود تا اکنون که فیلم های بسیاری درباره این هنجارها ساخته ام , بر گردن من بوده است. قصه « بلع» قصه پخته و جهان شمولی است که از سال ها قبل به آن فکر می کردم و درنهایت طرح آن را به نگارش درآوردم , با خانم فاطیما اباحمزه صحبتی داشتیم و فضای داستانی ذهن من را به درستی پردازش کردند و توانستیم فیلم نامه « بلع» را نوشته و به تصویر بکشیم.

او ادامه داد: بی تعارف بخواهم صحبت کنم , فیلم کوتاه « بلع» را به جشنواره های ایرانی ارائه نمی دهم یعنی تا این اندازه جشنواره های ایرانی دل من و عواملم را در فیلم های مختلف خصوصا فیلم کوتاه « تهران» شکسته اند که بعید می دانم به جشنواره های ایرانی فکر کنم، مگر در جشنواره های ایرانی خارج از کشور فیلم را ارائه دهم. من « بلع» را به جشنواره های « الف» می فرستم زیرا این فیلم نامه و نوع ساختار آن به نسبت دیگر فیلم های من پخته تر و جامع تر است و به نظر من اتفاقات بین المللی بیشتری حتی در جشنواره های « کَن » و « وِنیز» برای آن رخ خواهد داد . این فیلم را به جشنواره هایی که ورودی اسکار دارند هم می فرستم و امیدوارم نماینده ایران در اسکار باشد. در هر صورت،، الویت من جشنواره های خارجی است.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

ترک جوش با اشاره به اینکه مسائل هنجارشکن اجتماعی دغدغه من است، بیان کرد: پیشنهادی برای ساخت فیلم سینمایی به  نویسندگی فاطیما اباحمزه دارم زیرا فضای نگارش و قلم ایشان به فضای ذهنی من بسیار نزدیک است , در حال حاضر با تهیه کننده صحبت کردیم و امیدواریم به نتیجه برسیم. با محمد قدس و صحرا فتحی صحبت شده و قرار است این فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم، از همین رو به زودی پیش تولید آن را آغاز می کنیم.

این کارگردان جوان درخصوص روند انتخاب بازیگران « بلع» گفت: روزی که فیلم نامه را می نوشتم , تصویر سازی هایی در ذهنم شکل گرفت و از خدا خواستم که بتوانم بازیگرانی را انتخاب کنم که لایق این نقش ها باشند زیرا رسالتی بر گردن من است تا بتوانم مظلومیت برخی انسان ها را نشان دهم و همین اتفاق هم رخ داد. من برای هر نقش چند گزینه داشتم و خوشبختانه مهدی کوشکی , هامون سیدی, شیوا طاهری و سارا حاتمی برای ایفای نقش ها انتخاب شدند و فکر می کنم به غیر از این عزیزان شخص دیگری نمی توانست در این نقش ها ظاهر شود.

ترک جوش درخصوص استقبال مخاطبان از فیلم های کوتاه خاطر نشان کرد: از نظر خبر رسانی و اطلاع رسانی اتفاق خوبی برای فیلم های کوتاه افتاده و به نظر من در این زمینه فرهنگ سازی بیشتر و مخاطب عام هم با این شرایط آشنا شده و به سینماها می آیند و فیلم های کوتاه هنر و تجربه را تماشا می کنند ولی باز هم کم فروشی هایی وجود دارد که اگر نباشد به روند بهتر دیده شدن فیلم ها کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: با همه این اتفاقات، مخارجی وجود دارد که نمی توانیم آن را جبران کنیم مگر اینکه فیلم را به جشنواره ها بفرستیم , جوایز نقدی دریافت کند و کمپانی هایی فیلم را خریداری کنند و... ؛ ولی در اکران فیلم های کوتاه در کشور، اتفاقی برای آن نمی افتد در صورتی که برای فیلم های تجاری بسیار وقت گذاشته می شود اما برای سینمای هنری و سینمای مستقل وقتی گذاشته نمی شود ,زیرا از ما حمایت نشده و باید از جیب خود هزینه کنیم و در نهایت هم در جشنواره های خودمان ما را نمی بینند و متاسفانه برخی افراد شرایطی برای باند بازی فراهم کرده تا فقط دوستان خود در آن دیده شوند و این اتفاق درست و عادلانه نیست.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

ترک جوش درخصوص  تمایل کارگردان ها برای حضور در جشنواره های خارجی بیان کرد: کارگردان های فیلم های کوتاه در خارج از کشور به نتیجه ایی که می خواهند می رسند و فیلم هایشان دیده می شود. تمایل برای حضور در جشنواره های خارجی به علت باندبازی است و اجازه نمی دهند امثال ما دیده شوند , ما تاکنون فیلم بد نساخته ایم و عوامل حرفه ای در کارهایمان حضور داشتند ،زیرا فکر می کنند ما قهرمان سازی می کنیم و قرار است قهرمان شویم , امثال پدران ما که شهید شدند به ما آموختند که در مقابل ظلم ایستادگی و از حق خود دفاع کنیم. تنها اتفاقی که می تواند سرمایه یک اثر را برگرداند شرکت در جشنواره های خارجی است و کمپانی ها فیلم های برنده را خریداری و انحصار آن را دربرمی گرد.

برچسب ها: حسین تُرک جوش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
United States
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
انشالله زود اکران شه بازی اقای کوشکی رو ببینیم خیلی مشتاقم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار