چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۴۱
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

 فاطمه شعبانی : شنیده­ایم: اتفاق است، ممکن است برای هرکس بیفتد! در عصبانیت یکی را هل بدهد و به یکباره تبدیل به یک قاتل بشود که تا ابد نداند چه خاکی برسرش بریزد! هرچی یادمان می ­آید بسیاری ازقتل‌ها در نزاع و به­ خاطر یک سهل انگاری  اتفاق می­افتاد تا اینکه ورق برمی­گردد؛در دنیایی که می­گویند هیچ کاری از هیچ­کسی بعید نیست- شاهد فرزندکشی کشی هستیم که نه از روی اتفاق بلکه با برنامه صورت می­گیرد و  پدر بعد از ارتکاب این عمل نه تنها شرمنده نیست بلکه سجده شکر به جا می‌آورد و مادر هم پای ثابت ماجراست! جامعه امروز درگیر چه مسائلی است که خروجی خشونتهای خانگی اش حوادث فجیعی چون قتل رومینا و بابک خرمدین است؟ با دکتر«  مجید ابهری» رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی؛ خشونتهای خانگی و قتلهای خانوادگی را بررسی کردیم.

افزایش خشونتهای خانگی

دکتر ابهری با اشاره به اینکه خشونت نتیجه مستقیم خشم نهفته است که عوارض آن به شکلهای مختلف بروز داده می­شود می­گوید:« تضادهای گفتاری، فحاشی و بد زبانی اولین مرحله خشونت و سپس درگیری­های فیزیکی و کتک­ کاری و در مرحله آخر قتل و گرفتن جان انسان از نتایج مستقیم خشونت است که در قبال ضعف و فقدان مدیریت رفتار وکنترل هیجانهای رفتاری به وجود می ­آید. گاهی برای پارک کردن خودرو یک دعوای لفظی به کتک­کاری و در نهایت به مرگ یکی از طرفین ختم می­شود. با مراجعه به پزشکی قانونی می­توان افراد زیادی را که قربانی خشونت هستند مشاهده کرد. در خانه هم وقتی زن و شوهر ضعف مدیریت گفتگو با همدیگر را دارند درگیری لفظی به فحاشی و کتک کاری کشیده می­شود. قتلهای خانوادگی و فامیلی از عوارض مستقیم خشونت و پرخاشگری است. در سال گذشته قتل روبینا به دست پدرش یا قتل پسر جوان به دست اقوام و جدیدترینش قتل بابک خرم دین به دست پدر ومادرش متاسفانه نشانه­هایی از افزایش خشونت­های خانگی در ایران است.»

مدیریت هیجان

به گفته این رفتار شناس فشارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گرانی و تورم از دلایل اصلی بروز خشم نهفته در افراد است. ما در جامعه ای زندگی می­کنیم که اخبار هیجان آمیز  و تلخ از هر طرف ما را محاصره کرده­اند. بالارفتن  قیمت دلار و سکه ربطی به اکثریت شهروندان ندارد اما باعث تنش عصبی آنها می­شود. موضوع بورس و نظایر آن باعث می­گردد که هیجانات رفتاری در جامعه به مرز اخطار و بالاتر برسد. انتشار و پخش اخبار دلخراش از کشت و کشتار در کشورهای دیگر و همچین عدم بیان دلایل و آسیب شناسی نکردن این گونه حوادث باعث می­شود که اخبار به صورت عریان و تلخ به گوش جامعه برسد و باعث بالابردن درجه خشونت ­شود. از سوی دیگر  متاسفانه نه در خانه، نه در مدرسه و نه در جامعه به ما آموخته نمی­شود که چگونه خشم خود را کنترل و هیجانهای رفتاری خود را مدیریت کنیم.

حکم قضایی

  دکتر ابهری اینطور ادامه می­دهد:« من از ابتدای وقوع حادثه تلخ بابک خرم­دین، به بررسی، کالبد شکافی و پیگیری اخبار مربوطه پرداختم. به محل زندگی آنها رفتم و از همسایه ها و اطرافیان سوالهایی در مورد رفتار آنها کردم. همگی متفق القول گواهی به درون گرایی، آرام بودن و سکوت خانوادگی این خانواده خصوصا بابک می­دادند. دانشجویان بابک به خوبی از وی یاد می­کردند طوریکه می­گفتندحتی صدای او در کلاس بلند نمی­شد؛ پس چرا اینگونه می­شود؟ پدر و مادری که تنها تکیه­ گاه عاطفی  فرزندان هستند به چه جایگاهی نزول می­کنند که به این شکل دلخراش فرزند دلبندشان به قتل می­رسانند؟ و در یک بهانه­ جویی غیر قابل قبول مشکلات اخلاقی فرزند خود را دلیل این کار اعلام می­کنند.!! مگر کشور نظام قضایی و قانون ندارد؟ اگر قرار باشد هرکس خود قاضی و مجری قانون باشد سنگ روی سنگ بند نمی­شود. البته قضیه خانواده خرمدین خیلی فراتر از اینهاست و نیاز به کالبدشکافی و رفتارشناسی دارد. چون مشخص شده فرزندکشی منحصر به بابک نبوده و دختر و دامادشان را هم به بهانه واهی اعتیاد به قتل رسانده ­اند. حتی اگر آنها درصدی هم انحراف اخلاقی داشته اند مگر پدرو مادرش در جایگاه خداوند و قاضی قرار گرفته اند که بدون دادگاه مجازات می­کنند؟ دستگاه قضایی ایران باید برای این گونه موارد قواعد و ضوابطی بیندیشد تا از این نوع خشونت­های فجیع خانگی جلوگیری شود.

ولی دم!

برخی از منتقدان دلیل افزایش خشونت­های خانگی را ضعف و خلا قانون می­دانند مثلا وقتی پدری دخترش را می­کشد و قصاص نمی­شود به تکرار این­گونه حوادث دامن می­زند. دکتر ابهری تاکید می­کند:« اگر چنین اصلی در اسلام پیش بینی شده برای مواقعی است که دیگران فرزند کسی را بکشند. در این موارد صاحب خون و ولی حقوقی پدر و مادر است که می­تواند خون­خواهی کند. اگر در قانون این اصل پیش بینی شده است دلیل نمی­شود که هرکسی به هر بهانه واهی، فرزند خودش را بکشد و از مجازات معاف شود!!. اساسا طبق قوانین جزایی و کیفری در اسلام این گونه افراد مجازات می­شوند. اگر از سلامت عقلی برخوردار باشند همانند افراد دیگر با آنها برخورد می­شود. بنابراین این­گونه رفتارهای جنون آمیز نباید بهانه حمله به دیانت مقدس اسلام قرار گیرد.»

نقش رسانه

این آسیب شناس اجتماعی اظهار می­کند:« بیان و انتشار عریان این­گونه اخبار و حوادث تلخ بدون کالبد شکافی وسبب شناسی علاوه بر گسترش خشونت در جامعه به زشتی زدایی و قبح شکنی از نزاع ها و قتلهای خانوادگی می­شود. همچنین انتشار جزئیات کامل این حوادث همچون انتشار فیلم حمل جنازه در آسانسور باعث می­شود کسانی که زمینه افسردگی و اضطراب دارند، با دیدن این اخبار و تصاویر به اضطرابشان دامن زده شود. اگرچه وظیفه رسانه ها تنویر افکار عمومی است اما لازم است اصحاب رسانه در خصوص انعکاس اخبار آسیبهای اجتماعی از قبیل خودکشی، فرزندکشی و ... آموزش ببینند. رسانه ها در اجرای رسالت تاریخی خود بایددر کنار بیان اخبار به کالبد شکافی و آسیب شناسی این گونه حوادث پرداخته و دلایل علمی آن را برای جامعه بیان کنند.» دکتر ابهری در پایان می­گوید:« ایجاد و افزایش نشاط اجتماعی می­تواند راهکارهای اساسی برای پایین کشیدن فتیله خشونت خانگی و اجتماعی و در نتیجه کاهش این­گونه حوادث دلخراش باشد.»

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار