سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۵۶
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
«نادر قاضی پور» عضو فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

فاطمه شعبانی : سال 1397 با وجود تمام فشارها و شوکهای اقتصادی که بر مردم وارد شد به روزهای پایانی خود نزدیک می شود ؛در هفته های گذشته مجلس با تصویب افزایش حقوق 400 هزار تومانی کارمندان و بازنشستگان دولتی تکلیف این قشر را روشن کرد اما هنوز تکلیف حقوق سال آینده کارگران- با وجودی که این روزها بیشترین فشار اقتصادی را تحمل می کنند- مشخص نشده است.طبق برآورد فراکسیون کارگری مجلس- با توجه به تورم - حقوق 3 میلیون و 800 هزار تومانی کارگران مد نظر است اما تا چه حد این افزایش حقوق امکان تصویب و اجرایی شدن را دارد با« نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و  عضو فراکسیون کارگری مجلس درمیان گذاشتیم.

.................

با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال 1397 نزدیک می شویم تکلیف افزایش حقوق کارگران در سال آینده چه می شود؟

هنوز دولت هیچ جلسه سه جانبه- کارگران، کارفرمایان و دولت- را تشکیل نداده است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد قیمت محصولات کارخانه ها چند برابر شده اما حقوق کارگران ثابت مانده است. ما انتظار داریم دولت نگاهی هم به این عزیزان بسیجی های خط تولید داشته باشند. کارگران ما بعضی جاها در 400 متر زیر زمین در شرایط بسیار سخت در معادن کارمی کنند، بعضی از کارگران  در کنار کوره های داغ با حرارت1800 درجه، خیلی ها در جوارشیمیایی،  خیلی از دخترهای ما در بخش ساخت قطعات خودرو 3 شیفت کارمی کنند و فقط 800 هزار تومان حقوق می گیرند و بااین حقوق اندک زندگی شان را سپری می کنند. پیش بینی و کارشناسی که فراکسیون کارگری مجلس انجام داده است حداقل حقوق کارگری سه میلیون 800 هزار تومان است حالا در صورت تصویب آیا کارفرمایان این حقوق را به کارگران می دهند؟ یا دولت بسته حمایتی می دهد؟ این تصمیمی است که باید دولت بگیرد و حقوق کارگران را با توجه به تورم بالا ببرند. متاسفانه به نظر می رسد دولت هیچ اشتیاقی به معیشت، بهداشت و مسکن کارگران ندارد!! حتی پول کارگران تامین اجتماعی را که بدهکار است پرداخت نمی کند!. حتی متاسفانه طرح جامع سلامت وزیر سابق بهداشت و درمان  8-9 هزار میلیاردتومن  به اندوخته کارگران تامین اجتماعی لطمه وارد کرد.

باتوجه به اینکه افزایش 400 هزار تومان حقوق فقط شامل کارمندان دولت و بازنشستگان می شود و  به کارگران تعلق نمی گیرد پس تکلیف حقوق کارگران در سال آینده هنوز مشخص نشده است؟

هنوز تصمیمی نگرفته اند، اصلا جلسه ای تشکیل نداده اند!! البته بحث هایی شده است که حقوق کارگران فلان مقدار افزایش پیدا کند اما بعضی کارگران در بخش خصوصی مشغولند و قانون خودشان را دارند. به روزهای پایانی سال می رسیم اما جلسه سه جانبه دولت، کارفرما وکارگرهنوز دولت تشکیل جلسه نداده است!! و اگر هم تشکیل شود 3 رای دولت، 3 رای کارفرمایان و 3 رای کارگران دارند و اغلب اوقات دولت و کارفرمایان رای شان یکی است و 6 به 3 کارگران بازنده و دولت و کارفرمایان برنده می شوند!!

پس تکلیف قشر کارگر چه می شود؟ تورم بالا رفته و حقوق ها همان حقوق سال قبل است؟!

در مواقع حساس اگر جنگ باشد فرزندان کارگر پیشتاز هستند! اگر راهپیمایی قدس و 22 بهمن کارگران پیشتاز هستند اما وقتی نوبت توزیع بسته های حمایتی می شود هیچ چیزی به سندیکای کارگران ساختمانی تعلق نمی گیرد تا بین اعضایشان توزیع کنند! اصلا چیزی نمی دهند اینها قربانی اهداف سیاسی دولتمردان شده اند.!!!

فراکسیون کارگری مجلس هیچ اقدامی نکرده است؟ قشرکارگر امید داشته باشد که در این 10 روز مانده چیزی تصویب و گشایشی در مورد قشر کارگر بشود؟

مادرخواست می کنیم ما می آییم اما دولت و کارفرما نمی آیند!! فردا درخواست جلسه کردیم اگر تشریف بیاورند شاید بتوان کاری کرد. من به عنوان عضو فراکسیون کارگری مجلس اعلام می کنم کارگران هم انسان هستند، شخصیت دارد، زن و بچه دارند بچه های اینها مدرسه و دانشگاه می روند و مسکن و بهداشت نیاز دارند چرا دولت به این قشر عظیم که بسیجی های بی مدعا بخش تولید هستند توجه نمی کند؟؟

یعنی در کل  نمی خواهند زیر بار افزایش حقوق کارگران بروند؟ در حالیکه افزایش حقوق کارگر باری بردوش دولت اضافه نمی کند؟

تا حالا که نیامدند اما فردا مشخص می شود. ما کارگران انقلاب و رهبری را دوست داریم هنوز تصمیم بدی نگرفته ایم اما اگر خدای نکرده این روند زورگویی صاحبان زر و زور و تزویر ادامه پیدا کند ما هم مجبور هستیم تصمیم قاطع بگیریم!! و رویه خودمان را پیش بگیریم. ما حداقل دستمزد کارگر را 3 میلیون 800  در نظر گرفتیم اما اگر خواسته باشد طبق تورم بالا برود حقوق کارگران 4-5 میلیون می شود.

اگر 3 میلیون بشود کارگران راضی می شوند اما بعید می دانم کارفرماها قبول کنند؟!

من از شما که فکر قشر کارگر هستید تشکرمی کنم باید ببینیم در جلسه فردا چه اتفاقی می افتد.!


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲