سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۰۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به نکات جالب اسکار 2019 از دریچه دیباچه

محمد حسن گودرزی : کمتر از یک هفته دیگر مراسم اسکار فیلم های سال 2018 در تالار دالبی تیئِتِر شهر لس آنجلس برگزار می شود. تاریخ این مراسم روز یکشنبه مصادف با 5 اسفند است و در حال حاضر تهیه کنندگان و عوامل استودیو های فیلمسازی آخرین تلاش های خود را برای تاثیرگذاری بر نظر رای دهندگان آکادمی هنرها و علوم سینمایی انجام داده اند.

با این همه و مطابق با سال های گذشته اسکار امسال نکات و حواشی جالبی دارد که از جمله انها می توان به نداشتن مجری ثابت برای مراسم امسال به دلیل جلوگیری از طولانی تر شدن مراسم اشاره کرد. اما به غیر از این موضوع مسائل دیگری هم در مورد نامزدهای بخش های مختلف وجود دارد که در این مطلب تلاش شده به انها پرداخته شود.

تدوین اسکاری، فیلم اسکاری

از بخش بهترین تدوین فیلم شروع می کنیم که پنج نامزد در این بخش دیده می شوند: راپسودی بوهیمیایی (Bohemian Rhapsody)، معاون(Vice)، کتاب سبز (Green Book)، کلانزمَن سیاه (BlacKkKlansman) و سوگُلی (The Favourite). نکته جالب توجه این بخش حضور هر پنج فیلم در بخش بهترین فیلم است و این موضوع نشان از اهمیت هنر تدوین در خلق یه فیلم سینمایی بزرگ دارد. نکته دیگر این است که به جز هَنک کوروین (Hank Corwin) تدوینگر فیلم رایس که دوبار سابقه نامزدی در این بخش را دارد، بقیه اولین نامزدی خود را تجربه می کنند. هیچکدام از این 5 تدوینگر تاکنون برنده اسکار نشده اند.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

اسکار طراحی چهره و حضور یک خارجی

در بخش طراحی چهره و مو، سه فیلم مِری، ملکه اسکاتلندی ها (Mary Queen of Scots)، معاون(Vice) و فیلم مَرز (Border) نامزد جایزه اسکار شده اند. اما نکته جالب در این بخش نامزد شدن فیلم « مرز » در این بخش است. « مرز» که محصول سینمای سوئد و به کارگردانی علی عباسی، کارگردان ایرانی-سوئدی است تنها نماینده سوئد در اسکار امسال به حساب می آید. آخرین بار که یک فیلم خارجی زبان در این بخش نامزد جایزه اسکار شد، سال 2016 بود و در آن سال فیلم مَردی به اوِه (A Man Called Ove) که آن هم فیلمی سوئدی بود نامزد جایزه اسکار بخش طراحی چهره و مو شد. زندگی گُلگون (La Vie en rose) محصول فرانسه، اولین و آخرین فیلم خارجی زبانی تا این زمان است که این جایزه را برنده شد.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

جنگ سرد در بخش بهترین فیلمبرداری

در بخش بهترین فیلمبرداری، خارجی ها سه نماینده دارند. فیلم روما (Roma) از مکزیک، هرگز روی نگردان (Never Look Away) از آلمان و فیلم جنگ سرد (Cold War) از لهستان. موزیکال ستاره ای متولد می شود (A Star Is Born) و فیلم سوگُلی دیگر نامزد های این بخش هستند. آیدا (Ida) محصول لهستان، آخرین بار بود که به عنوان یک فیلم خارجی در سال 2014 نامزد این جایزه شد. فیلم هزار توی پَن (Pan's Labyrinth) محصول مکزیک، در سال 2006، اولین فیلم خارجی زبانی بود که این جایزه را دریافت کرد. ببر خیزگرفته، اژدها پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) محصول مشترک چین و تایوان در سال 2001 دیگر فیلم خارجی زبانی به حساب می آید که این جایزه را به خانه برده است.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

اسکار موسیقی متن و احتمال برنده شدن یک انیمیشن در این بخش

در بخش موسیقی متن، حضور انیمیشن جزیره سگ ها(Isle of Dogs) در کنار فیلم های اگه خیابان های بیل می توانستند حرف بزنند (If Beale Street Could Talk)، بازگشت مِری پاپینز (Mary Poppins Returns)، کلانزمَن سیاه و پلنگ سیاه جالب توجه است. اگر این انیمیشن بتواند در این بخش جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد، تنها انیمیشنی خواهد بود که بعد از فیلم بالا (Up) در سال 2009، اسکار این بخش را برنده خواهد شد. در طول تاریخ اسکار به غیر از بالا، پینوکیو(1940)، دامبو (1941)، پری دریایی کوچک (1989)، دیو و دلبر (1991)، علاالدین (1992)، شیرشاه (1994) و پوکاهانتس (1995)، هفت انیمیشنی بوده اند که جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را دریافت کرده اند.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

تکرار موفقیت لبنانی ها در اسکار

در بخش بهترین فیلم خارجی زبان، سینمای لبنان با فیلم کفرناحوم حضور دارد. سال گذشته هم فیلم توهین از این کشور نامزد بهترین فیلم خارجی زبان شد. جنگ سرد(Cold War) نماینده لهستان در این بخش نامزد بهترین فیلم خارجی زبان شده که این یازدهمین نامزدی اسکار برای سینمای لهستان به شمار می رود. سینمای لهستان در سال 2014، با فیلم آیدا (Ida) اسکار تاریخ خود را کسب کرد.

هرگز روی نگردان (Never Look Away) از آلمان دیگر نامزد این بخش است که هفدهمین نامزدی آلمان در این بخش را به نام خود کرده است. آخرین بار سینمای آلمان در سال 2006 و فیلم زندگی دیگران (The Lives of Others) اسکار این بخش را به خود اختصاص داده بود.

فیلم دزدان فروشگاه (Shoplifters) سیزدهمین فیلم سینمای ژاپن است که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده و اولین و آخرین باری که سینمای ژاپن این جایزه را به خود اختصاص داده، سال 2008 و با فیلم عزیمت ها (Departures) بود.

در انتها شاهکار آلفونسو کوآرون (Alfonso Cuarón) به نام روما (Roma) نماینده مکزیک در این بخش است که نهمین نامزدی این کشور در این بخش است سینمای مکزیک تاکنون موفق به دریافت جایزه اسکار نشده است اما به احتمال زیاد در این بخش نماینده مکزیک برنده خواهد شد.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

آیا اِمی آدامز برنده اسکار می شود ؟

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، اِمی آدامز ششمین نامزدی خود را با فیلم معاون، برای جایزه اسکار تجربه می کند و نکته جالب اینجاست که آدامز 44 ساله، پنج بار به عنوان بازیگر نقش مکمل زن نامزد این جایزه شده است. با اینکه این سابقه آدامز را برای دریافت جایزه امیدوار کرده اما رقبای سرسختی در این بخش با وی رقابت می کنند. اِما استون 30 ساله، اصلی ترین رقیب آدامز در این بخش است. استون دوسال پیش برای فیلم لالالند برنده این جایزه در بخش بهترین بازیگر زن شد و حالا به دنبال دومین اسکار خود با فیلم سوگُلی و اینبار در بخش بازیگر مکمل زن هست.

راشل وایز (Rachel Weisz) که یکبار در سال 2006 و برای فیلم باغبان وفادار اسکار بازیگر مکمل زن را دریافت کرد به دنبال دومین اسکار خود هست و نکته جالب اینجاست که وایز هم برای بازی در فیلم سوگُلی نامزد جایزه بازیگر مکمل زن شده و همین امر احتمال پخش شدن آرا بین وی و اما استون و در نتیجه برنده شدن اِمی ادامز را بیشتر کرده است. رجینا کینگ (Regina King) برای فیلم اگر خیابان های بیل حرف می زدند و مارینا دو تاویرا (Marina de Tavira) برای فیلم روما اولین نامزدی اسکار خود را تجربه می کنند.

در بخش بهترین بازیگر مرد، به عقیده برخی از منتقدان به دلیل اینکه از 5 بازیگر مردی که در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد نامزد شده اند سه نفر اولین نامزدی خود را تجربه می کنند، احتمال برنده شدن چهره ای جدید در این بخش زیاد است. ماشاهِرلا علی (Mahershala Ali) دو سال پیش اسکار خود را در همین بخش و برای فیلم مهتاب گرفت و سام راکوِل (Sam Rockwell) هم این جایزه را سال گذشته و برای فیلم سه بیلبورد خارج از ایبینگ میسیوری دریافت کرد.

آدام درایور (Adam Driver) برای بلک کلانزمن، سام الیوت (Sam Elliott) برای ستاره ای متولد شد و ریچارد ایی.گرانت (Richard E. Grant) برای می توانی مرا ببخشی ؟ اولین نامزدی خود را برای اسکار تجربه می کنند.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

شاید آکادمی با گِلِن کلوز آشتی کند

در بخش بهترین بازیگر زن گلن کلوز (Glenn Close) با سابقه دار ترین فرد است. کلوز پیش از این 6 بار نامزد جایزه اسکار شده که از این 6 بار 3 بار آن برای بهترین بازیگر مکمل زن بوده است. با توجه به این شرایط بعید نیست که اینبار اعضای آکادمی جایزه اسکار را به وی به خاطر هنرنمایی در فیلم همسر (The Wife) اعطا کنند.

ملیسا مک کارتی (Melissa McCarthy) یکبار در سال 2012 نامزدی اسکار را تجربه کرده و اینبار برای فیلم می توانی مرا ببخشی ؟ نامزد اسکار شده است. دیگر نامزد های این بخش لیدی گاگا برای فیلم ستاره ای متولد می شود، یالیتزا آپاراچیو (Yalitza Aparicio) برای فیلم روما و اولیویا کولمن (Olivia Colman) برای فیلم سوگُلی هستند که همگی برای اولین بار است که نامزدی اسکار را تجربه می کنند.

اما در بخش مردان، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد همواره یکی از سخت ترین بخش های اسکار بوده است. امسال هم حضور 4 بازیگر مطرح، کریستیان بِیل با گریم سنگینی که برای نقش دیک چِنی معاون جرج بوش در فیلم معاون داشت، ویگو مورتنسن برای فیلم کتاب سبز، بردلی کوپر برای ستاره ای که متولد می شود و ویلم دافو برای ایفای نقش بسیار سخت ونسان ون گوگ نقاش مطرح هلندی رقابت سختی را با یکدیگر دارند. اما در این میان رامی مالِک برای ایفای نقش فِرِدی مرکوری خواننده معروف در فیلم راپسودی بوهیمیایی ممکن است شگفتی ساز شود و اولین جایزه اسکار خود را در اولین نامزدی خود دریافت کند.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال

بهترین کارگردان، بهترین فیلم را می سازد ؟

در بخش بهترین کارگردانی، نکته جالب نامزدی پاوِل پاولوسکی (Paweł Pawlikowski) برای فیلم لهستانی جنگ سرد است که وی را تنها کارگردان نامزد اسکار امسال کرده که فیلمی در بخش بهترین فیلم ندارد. نکته دیگر این است که هیچکدام از کارگردانان این بخش سابقه بردن جایزه اسکار بهترین فیلم را ندارند و تنها آدام مکی (Adam McKay) جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را در سال 2016 و برای فیلم رکود بزرگ برده است.

در بخش بهترین فیلم، بزرگترین سوپرایز نامزدی فیلم روما در این بخش است که تعداد نامزدی های این فیلم مکزیکی را در اسکار امسال به 10 می رساند تا رقابت سختی با فیلم سوگُلی با همین تعداد نامزدی داشته باشد. آخرین بار که یک فیلم خارجی زبان نامزد اسکار بهترین فیلم شده بود به سال 2012 باز می گردد که فیلم عشق (Amour) به عنوان نماینده اتریش نامزد این جایزه شد.

درخشش خارجی زبان ها در اسکار امسال
منبع: دیباچه
برچسب ها: اسکار2019
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲