شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

فاطمه شعبانی :قدیم ها وقتی مهمانی سرزده می رسید صاحبخانه می گفت: اشکالی ندارد کمی آب آبگوشت را زیاد می کنیم و دور هم می خوریم. آبگوشت غذای اعیانی نبود و قوت عامه مردم بود. هرخانواده ای با هرشرایط اقتصادی بودجه اش به خرید 2 سیر گوشت گوسفند می رسید که آبگوشتی بار بگذارد و شکم اهل خانه را سیر کند. مدتی ا ست که گوشت مثل بسیاری از اقلام غذایی قیمتش را به یکباره بالا کشیده و به یک غذای اعیانی تبدیل شده است. دولت برای تنظیم وضعیت بازار گوشت تصمیم به واردات گوشت منجمد گرفته است. هرچند به دلیل پایین بودن قیمت، گوشت منجمد به عنوان اولین گزینه خرید گوشت برای خانوارها به حساب می آید اما خیلی ها به این گوشت به دیده تردید می نگرند و اما و اگر هایی برای آن می آورند با دکتر« سامد برومند فر» مدیرکل نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، این موضوع را بررسی کرده ایم.

................................

سوالی که از طرف خیلی از مردم مطرح می شود این است که چرا گوشتی که با دلار خریداری و با کشتی و هواپیما به کشور حمل می شود قیمتش دو تا سه برابر کمتر از گوشتی است که در کشور تولید می شود؟ از آنجا که هیچ ارزانی بی حکمت نیست، ارزانی این گوشتها به دلیل سوبسید دولت است یا بی کیفیتی گوشتها؟

پاسخ: اساسا سازمان دامپزشکی کشور درخصوص قیمت­گذاری گوشت، نقشی ندارد ولی با توجه به اینکه گوشت به عنوان یکی از کالاهای ضروری در سبد مصرفی خانوار است دولت جهت تنظیم بازار گوشت، به واردات گوشت، ارز دولتی (یارانه­ای) تخصیص می­دهد لذا ارزانتر بودن گوشتهای وارداتی به دلیل پرداخت یارانه و تخصیص ارز دولتی است. در ضمن سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمان مسئول در تامین سلامت فرآورده های خام دامی و به عنوان مرجع صلاحیت­دار ملی و بین المللی جهت نظارت بر سلامت گوشتهای وارداتی، تمامی تلاش خود را از طریق اعزام دکتران دامپزشک به عنوان ناظرین بهداشتی به منظور نظارت بهداشتی در تمامی مراحل از جمله کشتار، بسته­بندی، انجماد، حمل و نقل و عرضه این کالا انجام می­دهد. ضمن اینکه این محصولات از نظر سلامت بر اساس معیارهای بهداشتی تعیین شده در پروتکل­ها و دستورالعمل­های بهداشتی قرنطینه ای، در کشور مبدا یعنی کشور صادر کننده و در مقصد یعنی در کشور خودمان مورد آزمایش­های لازم قرار می­گیرند و سپس اجازه مصرف دارند.

با توجه به منجمد بودن این گوشتها، آیا ارزش غذایی گوشت به خوبی حفظ می شود و من مصرف کننده چطور مصرف کنم که ارزش غذایی آن از بین نرود؟

انجماد یکی از روش­های نگهداری مواد غذایی از جمله گوشت است که باید در شرایط و با امکانات خاص انجام پذیرد. با این روش، زمان نگهداری محصول افزایش و کیفیت آن حفظ می­شود. استفاده از روش­های مختلف نگهداری مواد غذایی ازجمله منجمد کردن مواد غذایی نظیر گوشت و فرآورده های گوشتی، بر اساس تجارب علمی حاصل از تحقیقات دانشمندان و محققین در مراکز علمی، دانشکده های دامپزشکی و بهداشت است و در اسناد و سایت­های سازمانهای تخصصی بین المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان جهانی بهداشت دام (OIE)، فائو (FAO) وجود دارند. از نظر حفظ ارزش غذایی گوشت­های منجمد، لازم است خریداران و مصرف کنندگان محترم از فروشگاههای مجاز و معتبر و با تاریخ مصرف معتبر خریداری کنند. همچنین حفظ برودت این محصولات از خرید تا نگهداری یا مصرف آنها، نسبت مستقیم در عمر ماندگاری آنها دارد. ضمنا برای حفظ ارزش غذایی، لازم است از یخ زدایی و منجمد کردن مکرر این محصولات خودداری شود.

هنوز ته دل بعضی از مردم چرکین است که این گوشتها ذبح اسلامی می شود ؟ و از لحاظ سلامتی گوشتها تا چقدر می شود اطمینان داشت؟ نظارت شما تا چه حد است؟

جهت اطمینان هم میهنان عزیز عرض می کنم که در هر کشتارگاه داخل و خارج کشور که گوشت تولیدی آن به مصرف مردم عزیزمان می­رسد، حتماعلاوه بر بازرسی بهداشتی کشتارگاه، یک نفر دکتر دامپزشک ناظر بهداشتی و روحانی ناظر شرعی نیز حضور فعال دارند تا گوشت استحصال شده، برابر موازین بهداشتی و شرعی به دست مردم برسد. بنابر این تمامی گوشت­های وارداتی تحت نظارت کامل ناظرین شرعی و بهداشتی تولید می­شوند و در تمامی مراحل از قبل از کشتار دام، حین کشتار، پس از کشتار، بسته­بندی، انجماد، حمل و نقل به کشور تحت بازرسی­ها و نظارت­های بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند.

یک متخصص طب اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس مدعی شده بود که استفاده از این گوشت­ها موجب روماتیسم ، ام. اس و بیماری های پوستی می­شود تا به­حال در سازمان شما روی این قضیه تحقیقی شده است؟ اینطور نباشد که چند سال بعد من نوعی که به دلیل گرانی مجبور به استفاده از گوشت منجمد هستم، دچار این بیماری­ها بشوم؟

همانگونه که عرض کردم، یکی از روش­های مهم برای حفظ و نگهداری مواد غذایی از جمله گوشت، منجمد کردن است. از شروع تولید و مصرف گوشت­های منجمد در دنیا بیش از ده­ها سال می­گذرد و محصولات گوشتی منجمد در سراسر دنیا با گستردگی زیادی تولید و مصرف می­شود و در طی این سال­ها، سلامت و مناسب بودن مصرف آن توسط متخصصین و محققین مراکز معتبر جهانی ثابت شده است. به نظر می­رسد که مردم شریف بهتر است به اظهار نظرهای غیر مستند و غیر علمی و خارج از اصول اخلاقی و علمی توجه نکنند. در ضمن، استفاده از گوشت منجمد به عنوان اجبار ناشی از گرانی نیست بلکه به­عنوان یک راه انتخاب در مصرف مواد غذایی بهداشتی و سالم، با امکان نگهداری سالمتر و عمر ماندگاری بیشتر است. هرچند که نمی­توان منکر سلیقه­ها و مزاج افراد مختلف در انتخاب گوشت گرم و تازه بود.

واردات این گوشت ها باعث ضربه زدن به صنعت دام نمی شود؟ از کجا معلوم سالهای بعد کشورهای همسایه همچنان دام زنده ما را بخرند؟ از این طرف مردم به قیمت پایین این گوشت­ها عادت کرده اند!

واردات گوشت تحت نظارت سازمان دامپزشکی به دلیل اینکه از نظر بهداشتی و انتقال بیماری کاملا بررسی می­شود و نظارت­های بهداشتی لازم انجام می­شود، هیچ گونه تهدیدی برای جمعیت دامی کشور و صنعت دام نخواهد داشت.

با توجه به ارز آوری صدور دام زنده به کشورهای همسایه، این قضیه در بلند مدت به نفع صنعت دام کشور است یا ضرر؟

با اینکه این سوال در حیطه وظایف این سازمان نیست، با این حال مشخص است که خروج دام زنده از کشور اگر بدون بررسی کارشناسی، سیاست­گذاری و برنامه ریزی باشد، می­تواند موجب اختلالاتی در صنعت پرورش دام، سرمایه دامی کشور، صنایع وابسته به دام و تنظیم بازار گوشت شود.

در خاتمه از همین جا به مردم فهیم و نجیب کشورمان عرض می­کنم که نگران مطالب غیرمستند و غیرمعتبری که برخی اوقات در منابع خبری غیر رسمی و فضای مجازی منتشر می شود، نباشند و در موارد این چنینی تنها اخبار و اطلاعات منتشر شده در منابع رسانه­ای معتبر و اطلاعیه های منتشره از سوی سازمان دامپزشکی کشور را ملاک خود قرار دهند. زیرا در صورت گزارش یا مشاهده هرگونه رخداد نامطلوب بهداشتی در فرآورده های دامی، بازرسین دامپزشکی در ادارات دامپزشکی اقصی نقاط کشور، موضوع را با حساسیت و بصورت جدی پیگیری می­کنند.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳