سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
دیباچه حال و روز شهرداری تهران را بررسی کرده است | دست خالی و جیب مقروض

فاطمه شعبانی :به نظر می‌رسدشهرداری تهران، بعد از کش و قوسهایی که در سال گذشته در انتخاب شهردار پشت سر داشت و بعد از استعفا دکتر نجفی و انتصاب مهندس افشانی در حالت نخوت و کسلی به سر می‌برد و چنین برداشت می‌شود که مدیرانش به نوعی کج دار و مریزقدم برمی‌دارند. شهروندان دیگر خبری از افتتاح پروژه های جدید در شهر تهران نمی‌شنوند. حال و روز این روزهای شهر تهران را با دکتر« زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهربررسی کردیم.

به نظر می‌رسد در مدیریت جدید شهرداری تهران، شهر به گونه ای رها شده است!! حتی از ترمیم چاله چوله های خیابان خبری نیست؛چه اتفاقی افتاده است؟

نه اصلا درست نیست، اینکه شهر به حال خود رهاشده است حرف درستی نیست. درتهران هرمنطقه و هر ناحیه برای خودش شهردار دارد که در سطح نواحی تمام تلاششان رابرای خدمت بهتر به شهروندان می‌کنند . اگر در سطح شهر مشکلات شهری را شاهد هستیم یا چاله و چوله ها می‌بینیم به نظر طبیعی است مردم مرتبا در حال رفت و آمد هستند و فعالیت می‌کنندکه موجب فرسایش آسفالت می شود. هر ناحیه ای در تهران پیمانکار خرد دارد، در سطح ناحیه اگرآسفالتی خراب شود، نهری بگیرد، اتفاقی در سطح شهر بیفتد که به شهرداری مرتبط باشد رسیدگی می کنند. سیستم نظارتی قوی در سطح محله ها فعال است که اگر مشکلی بودرفع شود. واحد 137 یکی از ظرفیتهای وجودی شهر است که اگر شهروندان معضلی را مشاهده کردنداطلاع رسانی کنند و حتما در اسرع وقت رسیدگی می‌شود. شهرداری به خوبی اداره می شود هرچند مشکلاتی هست که باید رفع شود اما اشتباه است خدمات را نادیده بگیریم و سیاه نمایی کنیم.


زهرا صدر اعظم نوری:ما در شهرداری وارث بدهکاری 52هزار میلیاردتومانی هستیم

یعنی من و مردم اشتباه می‌کنیم وقتی دوره مدیریت گذشته و مدیریت جدید را مقایسه می کنیم ؟در مدیریت قبلی شاهد افتتاح پروژه های بزرگی چون باغ پرندگان، پارک ژوراسیک، دریاچه چیتگر....بوده ایم اما این روزها گویا هیچ خبرجدیدی نیست؟

دقت کنید وقتی شما ازدوره مدیریت گذشته صحبت می کنید از 12 سال مدیریت حرف می زنید، در همان دوره مدیریتی در سال اول و دوم هیچ پروژه ای افتتاح نمی شد تکمیل و بهره برداری از پروژه ها زمان می‌برد. مدیریت گذشته مدیریت هزینه بوده است!! ما در شهرداری وارث بدهکاری 52هزار میلیاردتومانی هستیم. در مدیریت گذشته بسیاری از کارها افتتاح می شد اما منابع مالی لازم تامین نشده بود و ما بدهکاری ها را تحویل گرفتیم. نباید شهر را کارگاه ساخت و ساز ببینیم باید نگاه کنیم نیاز شهرچیست؟ و افتتاح چه پروژه های ضروری است؟شما باغ پرندگان را مثال می زنید باغ پرندگان هنوز تکمیل نشده و به مرحله بهره برداری نرسیده و افتتاح قبلی صوری و تبلیغاتی بوده است. یا مثلا افتتاح خط 7 مترو که واقعا به بهره برداری نرسید و مدیریت جدید و شورای پنجم احساس کرد ریسک پروژه بالا و نا امن است و متوقف کرد، بیشتر کارهای تبلیغاتی مدنظر بوده است. اما ما باید به دور از تبلیغات با مردم صادق باشیم. رویکرد شورای شهر پنجم رویکرد صداقت است و هدفمان این است که با مردم واقعیتیها را در میان بگذاریم. قصدمان این نیست که پروژه ای را افتتاح کرده و در بوق و کرنا کنیم هدف تبلیغاتی نیست بلکه خدمت است. ما تمام تلاشمان را برای خدمت به مردم می کنیم. منابع و مصارف مدیریت شده است و باید زمان بگذرد تا پروژه ای به بهره برداری برسد. البته در این مدت هم پروژه هایی افتتاح شدند. مثلا هفته گذشته در منطقه 9 شهرداری افتتاح چندین پروژه را داشتیم و به صورت پراکنده درمناطق مختلف هم افتتاح پروژه داریم. سعی داریم عاقلانه و منطقی پروژه ها را به بهره برداری برساینم.

زهرا صدر اعظم نوری:ما در شهرداری وارث بدهکاری 52هزار میلیاردتومانی هستیم

یکی از دلایل عدم کلید خوردن پروژه های جدید کاهش میزان منابع درآمدی شهرداری نیست ؟

تا حدودی می‌توان گفت بله به عبارتی منابع درآمدی شهرداری کم شده است. در دوره مدیریت قبلی شهرفروخته می شد، تراکم فروخته می شد اینجوری منابع مالی بسیاری از پروژه ها تامین می‌شد اما دوره جدید مدیریت شهری با شهرفروشی، با صدور پروانه برای تخریب ونابودی باغها که در قبالش برای شهرداری درآمدکسب شود مخالف هستیم. از طرفی مدتهاست که وضع اقتصادی مردم رشد و پویایی قبل را ندارد و دیگر شاهد فعالیت اقتصادی نیستیم و ساخت و ساز تاحدودی نسبت به سالهای قبل کم شده است از طرفی شهرداری جز نهادهایی است که خودش باید تامین در آمد کند و از درآمد ملی سهمی ندارد و استفاده نمی‌کند همه اینها را باهم جمع کنیم نتیجه می‌گیریم که منابع درآمدی شهرداری کم شده است.

در بعضی از مناطق از جمله منطقه 4 شاهد هستیم که شهرداری 2 تا از ساختمانهایش را ‌فروخته ، دلیلش چی است؟

بله متاسفانه شاهد فروش بعضی از ساختمانها و املاک شهرداری به دلیل بدهکاری‌هایی هستیم که از دوره های قبل برای شهرداری مانده است. شهرداری به بانکها و پیمانکارها مقروض است و سررسید وامها رسیده است و باید اقساط برگردانده شود. سعی ما این است که به جای تبلیغات مدیریت منطقی و اصولی داشته باشیم و برمبنای منابع چقدر درآمد داریم و چقدر هزینه کنیم. اینکه مرتبا هزینه به دوش شهرداری بگذاریم درست نیست.


زهرا صدر اعظم نوری:ما در شهرداری وارث بدهکاری 52هزار میلیاردتومانی هستیم

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲