سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
به گزارش دیباچه،اسکلت نجات یافته بانوی «تپه حصار» روایت منحصر به‌فردی از دفن مردگان در ایران باستان است که در حمام «حضرت» یا «پهنه» سمنان به نمایش گذاشته شده، حمام در کنار مسجد جامع سمنان در بافت تاریخی شهر واقع شده که قدمتش به دوره صفوی و قاجار می‌رسد و سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و سال ۱۳۷۳ بعد از مرمت به موزه باستانشناسی و مردم‌شناسی تبدیل شده است.

اما آنچه این حمام صفوی ـ قجری را خاص کرده، نمایش اسکلت زنی است که سال ۷۴ از تپه حصار یافت شده و با همه جزییات به این موزه منتقل شده است. تخمین زده می‌شود عمر این زن هنگام مرگ بین ۱۸ تا ۲۰ سال بوده باشد.

اسکلت به روش آیین مهر و به پهلو و سمت نور دفن شده است. نزدیک جمجمه، ظرف غذا و نوشیدنی قرار گرفته که در محیط آن استخوان‌های شکار پیدا شده که روایتگر نوع تغذیه در آن دوره است. در دستان اسکلت انگشتر و دستبندی از جنس مفرغ وجود دارد. روی گردن آن شئ براقی شبیه دندان دیده می‌شود که گمان می‌رود بازمانده گردنبند این زن باشد که از سنگ آهک ساخته شده است.

شگفت‌انگیزترین بخش ماجرای این اسکلت به استخوان‌های جا مانده از جنینی برمی‌گردد که هنوز در شکم مادر ۴۰۰۰ ساله‌اش است. بخشی از اجزای اسکلت جنین در کنار اسکلت بزرگ‌تر و پشت لگن آن دیده می‌شود.

از خشتی که زیر پای اسکلت مادر وجود دارد و شیوه دفن در ایران باستان را نشان می‌دهد، با قطعیت می‌گویند، این زن هنگام زایمان جان داده است و شایعه‌هایی درباره مرگ او در زلزله یا جنگ و حتی آوار درست نیست.

سال ۷۴ وقتی اسکلت در تپه حصار پیدا شد، با خاک و محتویات داخل قبر به موزه منتقل شد، بدون آن‌که شئ‌یی از آن جدا شود. طبق اظهارات راهنمای موزه باستان شناسی سمنان، اسکلت باردار ۴۰۰۰ ساله تا کنون بررسی دقیق نشده است و بر اساس مشهدات محیط پیرامونی، اشیاء همراه، حالت تدفین، به تجربه و پس از شناسایی اولیه، این اطلاعات از او نقل می‌شود.

اسکلت با همه ضمایمش در تابوتی شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده است که هدف از آن نشان دادن شیوه تدفین در هزاره دوم پیش از میلاد در فلات مرکزی ایران بوده است.

اما در کنار اسکلت که به اعتقاد راهنمای موزه، جزو نادرترین‌های جهان به شمار می‌آید، اشیاء دیگری یافت شده از تپه حصار متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد همچون کاسه‌های آبریز و سفال‌های خاکستری و ظروف مختص به مراسم‌های آیینی و همچنین ظروف سفالی بدست آمده از منطقه خطیرکوه مربوط به هزار اول پیش از میلاد و آثاری یافت شده از دوران اسلامی به همراه زیورآلات سنتی عشایر این منطقه و ابزارهای استعمال دخانیات در هشتی حمام به نمایش گذاشته شده است.

خود حمام حضرت نیز از نظر معماری و کاشی‌کاری که به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد، مجالی برای دیدن می‌طلبد که البته به گفته حمیدرضا دوست‌محمدی ـ مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان ـ قرار است در آینده به موزه «آب» تبدیل شود.

او به ایسنا گفت: موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی سمنان ساختار آهکی دارد که ضرورت دارد کاربری متناسب با آن تعریف شود تا رطوبت برای آن مزاحمتی ایجاد نکند. بهترین جایگزین، موزه آب است که با توجه به قدمت سیستم تقسیم آب در سمنان که به یک هزار سال می‌رسد، این طرح بزودی اجرا خواهد شد.

دوست‌محمدی درباره محل تعیین شده برای انتقال آثار موزه باستان‌شناسی سمنان اظهار کرد: طرحی برای موزه بزرگ سمنان ارائه شده که اگر آماده شود، عملیات اجرایی آن از امسال آغاز خواهد شد. اگر اعتباری ویژه نیز تخصیص دهند، در دو سال آینده موزه بزرگ سمنان راه‌اندازی و آثار موجود در حمام پهنه هم به آنجا منتقل می‌شود و این گرمابه هم به موزه آب تبدیل خواهد شد.  




منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲