جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
نشست رسانه ای نوزدهمین جشن «خانه سینما»، امروز ۸ شهریورماه در سالن سیف الله داد «خانه سینما» برگزار شد و منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، هارون یشایایی رییس جشن و تورج منصوری (دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران) در آن حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، نشست رسانه ای نوزدهمین جشن «خانه سینما»، امروز ۸ شهریورماه در سالن سیف الله داد «خانه سینما» برگزار شد.

منوچهر شاهسواری (مدیر عامل خانه سینما)، هارون یشایایی (رییس جشن) و تورج منصوری (دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران) به اتفاق کامران ملکی مدیر روابط عمومی «خانه سینما»، مسئولان حاضر در نشست بودند.

در ابتدای این نشست، هارون یشایایی گفت: خوشحالم که برای من موقعیتی پیش آمده تا بتوانم برای سینما قدمی بردارم و در کنار هنرمندان باشم و در این راه آنچه را در توان دارم به کار گیرم.

جشن «خانه سینما» با اتاق فکر پیش می رود!

هارون یشایایی گفت: با توجه به فضای موجود، نیاز داریم که مسیر مشخصی در سینما ایجاد کنیم؛ مثل اقتصاد که اتاق فکر دارد ما نیز به اتاق فکر نیاز داریم و بخش انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران با چنین هدفی ایجاد شده است.

هارون یشایایی ادامه داد: ما در سال، تعداد زیادی فیلم می‌سازیم که برخی از آنها امکان نمایش پیدا نمی کنند! چرا باید چنین فیلمهایی ساخته شوند؟ زیرا سینما نیز مانند هر حرفه دیگر مشکلات خود را دارد که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

یشایایی گفت: کشوری مانند کره جنوبی با چند سال حضور در عرصه سینما، بازار جهانی خود را پیدا کرده در حالی که ما با سابقه ای صد ساله از آنها عقب تریم! بنابراین باید بتوانیم سهممان را از سینمای جهان بگیریم؛ .  زیرا سینمای ما قابلیت مطرح شدن در عرصه جهانی را دارد

یشایایی در ادامه گفت: جشن «خانه سینما» و چنین تشکیلات مشابهی می توانند ما را در روند درست تری قرار دهند.

او گفت:  فکر می کنم اندیشه موجود اگر دوام پیدا کند وارد مبحث تازه ای در سینما می شویم و می توانیم حقمان را به صورت سیستماتیک از سینمای جهان بگیریم.

در ادامه نشست، تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران گفت: 4 سال پس از تعطیلی خانه سینما گروهی برای ارتقا کیفیت جشن خانه سینما تشکیل شد که من یکی از اعضای آن گروه هفت نفره بودم و طی همفکری اعضای گروه در جلساتی که با هم داشتیم اساسنامه ای تنظیم شد که با تعطیلی خانه سینما بلاتکلیف ماند.

منصوری ادامه داد: پس از تعطیلی خانه سینما نیز جشن برگزار شد و با تجاربی که در آن کسب کردیم به این نتیجه رسیدیم که دبیرخانه دائمی برقرار کنیم تا به این ترتیب خانه سینما به مسائل اجرایی و صنفی بپردازد و بخش کیفی آن را دبیرخانه انجام دهد؛ درنتیجه از صنوف خواستیم تنها نماینده خود را معرفی کنند و اولین مأموریت گروه نوشتن آیین نامه جشن نوزدهم بود که تنظیم شده و خوشبختانه هارون یشایایی ریاست آنرا پذیرفت.

تورج منصوری گفت: بخشی از تلاش ما ورود به بازار جهانی خواهد بود؛ زیرا بازار ایران پاسخ گوی این همه فیلمساز نیست، بنابراین بازار بزرگترین نیاز است که توسط انجمن عالی انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران مدیریت شود.

تورج منصوری درباره تغییرات ظاهری تندیس «خانه سینما» در جشن امسال گفت: در اوایل دهه هفتاد یا اواخر دهه شصت از عبدالله اسکندری خواستیم طرحی را برای یادبود ارایه کنند، که ایشان آقای محمدی مجسمه ساز را معرفی کرد و در نهایت او تندیس را طراحی کرد و تندیس امسال نیز همان است با این تفاوت که صیقل خورده و پرداخت شده است.

منصوری با اشاره به اینکه لازم است از طراح تندیس تقدیر شود، گفت: در تندیس جشن «خانه سینما» که شبیه سرستون های تخت جمشید است فیلمسازی را می بینم که پرندگان را پرواز می دهد و خودش مانند شمع آب می شود.

تورج منصوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی برگزاری بزرگداشت برای شهدای مدافع حرم در جشن «خانه سینما» گفت: مقام شهدا بلندتر از آن است که با برگزاری بزرگداشت ارتقاء پیدا کند؛ بنابراین ما نیز مانند مدافعان حرفم به وظیفه های خودمان عمل می کنیم و عزت آنها را پاس می داریم؛ اما در این جشن تخصصی ۵ جایزه بزرگداشت داریم که ۴جایزه اهدا خواهد شد و تک جایزه مانده برای سال بعد در نظر گرفته شده است.

تورج منصوری درباره چگونگی انتخاب اعضای داوران نیز گفت: پس از جشن «خانه سینما» در سال گذشته، گروهی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب شد.

تورج منصوری سپس از علی دهکردی ، حسن حسن دوست، سعید عقیقی، ناهید اعلامی، پروین صفری، غلام‌رضا موسوی، مازیار میری، سعید رشتیان، مسعود امینی، روانبخش صادقی، تورج منصوری و کارن همایون‌فر نام برد آن ها را به ترتیب سرش شاخه های بازیگری، تدوین، فیلمنامه، چهره‌پردازی، طراحی فیلم، تهیه ‌کنندگی، کارگردانی، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلمبرداری و موسیقی دانست و اینکه مرتضی رزاق کریمی نماینده خانه سینما خواهد بود.

تورج منصوری گفت: هر کداوم از شاخه ها دو عضو دیگر نیز دارند که به کارهای دیگر می پردازند و در مجموع 45 نفر می شوند.

منصوری درباره جوایز این جشن نیز توضیح داد: در بخش بازیگری مانند سالهای گذشته 4 تندیس در نظر گرفته شده، که دو تندیس به بازیگران مرد و زن اصلی و دو جایزه دیگر به دو بازیگر زن و مرد مکمل تعلق می گیرد. در بخش فیلمنامه نویسی نیز علاه بر جایزه اصلی برای اثر اقتباسی نیز تندیس در نظر گرفته شده است.

منصوری گفت: در بخش صدا نیز دو تندیس داریم که یکی به صداگذار و دیگری به صدابردار تعلق می گیرد؛ وا اینکه جایزه ای نیز برای بهترین فیلم در نظر گرفته شده است.

در پایان نشست منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما پس از گپ و گفتی با حاضران به سوال برخی از خبرنگاران پاسخ داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳