جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز ۲ تیرماه زادروز پرویز پرستویی است؛ بازیگری که یکی از رکوردداران سیمرغ بازیگری است و کارنامه پرو پیمانی در این عرصه دارد.
 
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 2 تیرماه زادروز یکی از هنرمندان سینمای ایران است؛ بازیگری که سالهای زیادی را در تئاتر گذراند و پس از سالها خاک صحنه خوردن پا به عرصه سینما گذاشت؛ پرویز پرستویی، بازیگری که با وجود گزیده کار بودنش، کارنامه پرباری دارد.

پرویز پرستویی کشاورز زاده ای است اهل همدان است و در سال 1334 در کبودرآهنگ به دنیا آمده است. او از ۳ سالگی به همراه خانواده اش به تهران آمد و کودکی و نوجوانی اش را در خانه ای  کوچک در محله دروازه غار سپری کرد و  در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. 

او بزرگتر که شد،  با پس‌انداز اندکش خانه‌ای در حوالی ترمینال جنوب خرید و پس از آن به مرکز رفاه نازی آباد رفت و تئاتر آموخت. 

پرویز پرستویی از آن دسته بازیگرانی است که پیش از بازیگر شدن شغل های مختلفی را تجربه کرده است؛ او در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، امّا پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تاتر رفت و تا پایان در آنجا مشغول به کار شد. 

پرستویی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۳ برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد برای بازی در نمایش تسلیم شدگان جایزه کاخ جوانان را گرفت.  
پرستویی در همان سالها پس از آشنایی با بهزاد فراهانی به گروه «کوچ » رفت و به فعالیتش در عرصه تئاتر ادامه داد و در  نمایش‌های «چشم برابر چشم»، «شبی در حلبی‌آباد»، «پتک» و «خانه روشن» بازی کرد. 

پرویز پرستویی بازیگری با کوله باری از نقش های متفاوت

 پرستویی در سال ۱۳۶۲ با فیلم  «دیار عاشقان» به سینما آمد و در همان ابتدای فعالیتش موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شد. 
 وی در سال ۱۳۶۶ در فیلم «شکار» با زنده یاد خسرو شکیبایی هم بازی شد. بازی او در «آدم برفی» و «لیلی با من است»  در نقش‌های متفاوت باعث شهرت بیشتر وی شد و برای ایفای نقش صادق مشکینی دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد. 

نقطه اوج بازی پرستویی در فیلم «آژانس شیشه ای» در نقش حاج کاظم بود. وی برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم یوگسلاوی را در سال ۲۰۰۰ به دست آورد.  
پرویز پرستویی در سال ۱۳۸۲ بار دیگر چشمها را به سوی خود خیره کرد. بازی ماندگار او در نقش رضا مارمولک در فیلم مارمولک کمال تبریزی جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد. 
این بازیگر  از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فیلم های موفق «دوئل»، «بید مجنون»، «کافه ترانزیت» محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش متفاوت پرداخت.  

پرستویی دو بار دیگر در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم های بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی و به نام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از آن خود کرد. پاداش سکوت و کتاب قانون دو فیلم او در همکاری با مازیار میری در دو سال پشت سر هم بود. 

وی در سال ۱۳۸۷ با فیلم «بیست» ساخته عبدالرضا کاهانی به اوج بازگشت و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹ را به دست آورد.
 
پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلم «امروز» ساخته رضا میر کریمی دوباره مورد تحسین قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۱۴، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴ و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴ شد. 

 این بازیگر در سال ۱۳۹۴ پس از ده سال و برای ششمین بار با فیلم «بادیگارد» مقابل دوربین ابراهیم حاتمی کیا رفت و در نقش حیدر ذبیحی به ایفای نقش پرداخت. وی برای بازی در این نقش در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. 

پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار است؛ «امام علی»، «آوای فاخته» و «خاک سرخ» سه مجموعه تلویزیونی دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده است. زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۹ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به شمار می‌رود. 
پرویز پرستویی امروز ۲ تیرماه ۶۲ ساله شد، زادروزش مبارک! 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳