جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
به بهانه زادروز یک هنرمند
امروز 22 خردادماه زادروز قدیمی ترین عکاس سینمای ایران است. اصغر بیچاره! هنرمندی که در روز تولدش در غربت از دنیا رفت. زادروزش مبارک و یادش گرامی!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 22 خردادماه زادروز یکی از قدیمی های سینمای ایران است. هنرمندی که عمر خود را صرف حضور در سینما کرد و از او به عنوان قدیمی ترین عکاس سینمای ایران یاد می شود. اصغر بیچاره!

اصغر بیچاره! قدیمی ترین عکاس سینمای ایران

اصغر بیچاره، هم دوره هنرمندانی بزرگی چون علی حاتمی، ناصرتقوایی، ساموئل خاچیکیان، بوده و پس از انقلاب نیز با کارگردان هایی چون حمید جبلی، ناصر طهماسب، بهمن فرمان آرا، سیروس الوند به عنوان بازیگر همکاری کرده است.

اصغر بیچاره اهل تهران بود و در سال 1306 زاده شد. 13 ساله بود که شاگرد مغازه عکاسی شد و چند سال بعد خود مغازه ای در لاله زار دایر کرد و نامش را عکاسی «شهرزاد» گذشت؛ دیری نگذشت که عکاسی «شهرزاد» پاتوق هنرمندان و سینماگرانی شد که کمی بعد از اصغر بیچاره به عنوان عکاس یا فیلمبردار در آثارشان استفاده کردند؛ تا به این ترتیب لحظات خاطره انگیز فیلمشان را ثبت و ماندگار کنند.

اصغر بیچاره با کپی گرفتن از تمام عکس های فیلم «دختر لر» نخستین‌ فیلم ناطق ایرانی پا به عرصه سینما گذاشت و پس از آن عکاس تئاتر شد و از آن پس، گاه به گاه به عنوان بازیگر به روی صحنه می رفت.

اصغر بیچاره گردآورنده بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران است و قدیمی ترین دوربین های عکاسی و فیلمبرداری را در موزه شخصی اش نگه داری می کرد. او همچنین در نمایشگاه های خارجی و داخلی عکاسی حضور داشت و صاحب نام بود.

این هنرمند بی مثال در زمان اقامتش درایران، خانه ای در خیابان کوشک تهران داشت که آن را به هنرمندان سینما می سپرد تا از آن به عنوان لوکیشن استفاده کنند.

اصغر بیچاره طی دوران زندگی اش از 38 فیلم عکاسی کرد و در 23 اثر سینمایی ایفای نقش نمود و جالب اینکه، او علاوه بر عکاسی و بازیگری، سه جلد کتاب دربارهٔ تاریخ سینمای ایران نیز نگاشته است.

اصغر بیچاره، هنرمند ارزنده سینمای ایران که در اواخر عمرش به سرطان حنجره دچار شده بود، در روز تولدش در سن 89 سالگی در حالی که از ایران دور بود و در غربت زندگی می کرد دارفانی را وداع گفت. پیکر او در پنجم مرداد ماه سال گذشته از آمریکا به ایران منتقل شد و دو روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. یادش زنده است پس زنده است!


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳