جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
مجموعه کتاب‌های«دفتر خاطرات هیولاها» توسط انتشارات پرتقال منتشر شد.

به گزارش دیباچه، مجموعه کتاب‌های«دفتر خاطرات هیولاها» نوشته‌ تروی کامینگز و با ترجمه گروه مترجمان توسط انتشارات پرتقال منتشر شده است.

«دفتر خاطرات هیولاها» منتشر شد

محمدرضا مرزوقی (نویسنده) در یادداشتی درباره این مجموعه کتاب نوشته است:

فکر کنید مجبور باشد به شهری سفر کنید که پر از هیولا باشد. کوچه و خیابان و مدرسه و حیاط باغچه و خلاصه هر جا که پا می‌گذاری هیولاها وول بزنند. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ البته بستگی دارد آدم ماجراجویی باشید یا از سایه‌ی خودتان هم وحشت داشته باشید. ظاهرا که الکساندر پاپ جزو دسته‌ دوم نیست. پس شما هم اگر مثل او باشید حتما به ماجراجویی فکر می‌کنید.

الکساندر پاپ بعد از این‌که به اجبار همراه خانواده‌اش به شهر جدید استرومانت مهاجرت می‌کند، متوجه می‌شود همه چیز در این شهر غجیب و غریب است. حتی رفتار معلم‌ها و مدیر مدرسه. از همه عجیب‌تر برای الکساندر بادکنک‌ها و غروسک‌های بادی‌ای است که در همه جای شهر استرومانت برای خودشان ول می‌گردند و گاه شکل‌های عجیب و غریبی به خود می‌گیرند. حتی گاهی الکساندر متوجه می‌شود که دارند چپ چپ نگاهش می‌کنند. اما هرچه می‌گوید کسی حرفش را جدی نمی‌گیرد. معلمی که خودش برای بچه‌ها اسم مستعار انتخاب می‌کند و اسم الکساندر را می‌گذارد قورباغه‌ی دماغو. همکلاسی‌های تازه هم کم از معلم‌ها ندارند. یکی از آنها ریپ بون کوفسکی کله مکعبی است که اتفاقا به وجود هیولاها باور دارد. مدرسه‌ی تازه کلی دهلیز و زیرزمین و جاهای عجیب و غریب دیگر هم دارد. از همه عجیب‌تر این‌که همان روز اول رفتن به مدرسه یکهو تمام چرخ‌های ماشین‌های شهر پنجر می‌شود. چه کسی باد این لاستیک‌ها را دزدیده؟

رفتن به شهر جدید و آمُخته شدن با شکل تازه‌ی زندگی همیشه برای ما استرس‌زا است. برای کودکان و نوجوانان طبعا تاثیرش چند برابر است. فکر می‌کنید دیدن هیولاهای بادکنکی صرفا زاده‌ی تخیل و توهم الکساندر است یا راستی راستی چنین موجوداتی شهر را قرق کرده‌اند. آیا الکساندر دچار حس دلتنگی و افسردگی و ترس از شهر تازه شده که بادکنک‌ها را به اشکال عجیب و غریب می‌بیند؟

عنصر ترس برای مخاطبان کودک و نوجوان همیشه با شور و هیجانی همراه است که هم آن‌ها را جذب خود می‌کند و هم آماده‌شان می‌کند که در مواقع بحرانی و خطر و احساس ترس چه واکنشی از خود نشان بدهند و به‌طور کل در مقابل ترس باید به چه ابزاری مجهز باشند. برخورد با ترس نیاز به آمادگی از زمان کودکی دارد. به شرطی که خود احساس ترس نتواند در بچه‌ها تاثیرات مخرب روحی و روانی داشته باشد. اما وقتی ترسی باشد که همچون یک واکسن کودک را برای بزرگسالی و مواجهه با ترس‌ها و تهدیدهای زندگی آماده می‌کند، می‌تواند برای رشد و اعتلای فکری و شخصیتی کودک تاثیری بسزا داشته باشد. این یک بحث جدی روانشناسی است که درباره‌ی ادبیات ترسناک برای کودکان و نوجوانان همیشه مطرح می‌شود. ترس در ادبیات و هنر اگر برای مخاطبان کودک و نوجوان سازنده باشد، می‌تواند برای آنها بسیار مفید فایده باشد.

به‌نظر می‌رسد شهر استرومانت ماجراهای زیادی داشته باشد که در قسمت‌های بعدی داستان هیولاها خودشان را نشان می‌دهند. بعد از اولین پیروزی بر هیولاها، الکساندر به جنگ با کرم‌های خاکی می‌رود که به شهر حمله کرده‌اند. در قسمت دیگر کلی سایه‌ی خرابکار به شهر هجوم آورده‌‌ا‌ند و الکساندر فکر می‌کند ممکن است یکی از دوستان‌شان نیز به هیولا تبدیل شده باشد و در میان سایه‌ها باشد...

پس پیش به سوی دفتر خاطراتی پر از هیجان و دلهره و ترس و اضطراب و فانتزی و کمی خوشی.

«دفتر خاطرات هیولاها» نوشته‌ی تروی کامینگز را نشر پرتقال در 9 جلد قطع رقعی مصور و با قیمت هر جلد 7 هزار تومان به بازار نشر کودک و نوجوان عرضه کرده است.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳