شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۵۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
به مناسبت رونمایی از تازه‌ترین کاراکتر جمشید هاشم پور
رونمایی از کاراکتر جمشید هاشم‌پور در فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، بهانه ای است برای مرور کارنامه هنری قهرمان سرتراشیده دیروز و بازیگر استخوان خرد کرده و کارکشته امروز.

به گزارش خبرنگار سینمای دیباچه، جمشید هاشم پور از آن سرد و گرم چشیده های سینماست؛ بازیگری که نزدیک دو دهه یکه تاز سینمای ایران بود؛ آنها که دهه 60 و 70 را به یاد می آورند اندام ورزیده و سر تراشیده و چشان نافذ او را بر پرده سینما به یاد دارند؛ مردی که در زمانی نه چندان دور، یک تنه رقم فروش فیلم ها را جا به جا می کرد. قهرمانی بود که سینمای آن زمان به وجودش نیاز بسیاری داشت.

جمشید هاشم پور همان زینال بندری سگ جانی است که در فیلم «تاراج» گلوله باران می شود اما آنقدر نمی میرد تا انتقام خودش و پسرش را بگیرد.

از زینال بندری سگ جان تا مردی تکیده اما استوار در «دارکوب»!

هاشم پور پس از«تاراج» ساخته ایرج قادری، پای ثابت بسیاری از فیلمهای اکشن آن زمان شد و از اواخر دهه 60 تا اواخر دهه 70 در فیلم هایی چون «یوزپلنگ»، «گرگ ها و گلوله ها»، «جوانمرد»، «عقرب»، «چهره به چهره»، «دشمن» و چند اثر سینمایی دیگر قهرمان بود؛ با همان تیپی که خاص خودش بود؛ همان سرتراشیده و...آثاری که گاه آثار با ارزش و با کیفیتی بودند و گاه برای گیشه ساخته شده بودند و ارزش هنری بالایی نداشتند.

هاشم پور طی سالهای فعالیش پیش از از دهه 80، لابلای آثار اکشن در آثار فاخر نیز بازی می کرد؛ فیلم هایی چون «تیغ و ابریشم» و «خط قرمز» ساخته مسعود کیمیایی، «مادر» و «دلشدگان» ساخته زنده یاد علی حاتمی، «پرده آخر» ساخته واروژ کریم مسیحی، «هیوا» ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور؛ که این آخری به نوعی مسیر بازیگری هاشم پور را عوض کرد و برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از هفدهمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد. البته هاشم پور پس از هیوا نیز به بازی در آثار اکشن ادامه داد و در فیلم های «چشم عقاب» ساخته شفیع آقا محمدیان، «باشگاه سری» ساخته جمال شورجه و «رنجر» ساخته احمد مرادپور بازی کرد.

سال 1380 بود که هاشم پور به طور کامل در نوع انتخاب هایش تغییر رویه داد و خود را به عنوان بازیگری قدرتمند به مخاطب نمایاند و با بازی تأثیرگذارش در مجموعه تلویزیونی « مسافر ری» ساخته داوود میرباقری و فیلمهایی چون «آواز قو» ساخته سعید اسدی نظر کارگردان ها را به خود جلب کرد؛ تا به این ترتیب مسیر تازه ای را در عرصه بازیگری بپیماید.

جمشید هاشم پور از ابتدای دهه 80 تاکنون با کارگردان های چون بهمن فرمان آرا، سعید سهیلی، علیرضا امینی، احمد کاوری، حسن فتحی، پوران درخشنده، بهرام توکلی، همکاری کرده است.

جمشید هاشم پور امسال با فیلم سینمایی «انزوا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی و «ملی و راه های نرفته اش» ساخته تهمینه میلانی و «انزوا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی آخرین آثار جمشید پور هستند که اولی در سی و پنجمین در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و دومی هنوز اکران نشده است.

«دارکوب» نام آخرین اثری است که جمشید هاشم پور در آن با هنرمندانی چون امین حیایی، مهناز افشار و هادی حجازی‌فر، هم بازی است؛ اثری به کارگردانی بهروز شعیبی با داستانی اجتماعی درباره روابط انسانی افراد جامعه و رویارویشان با معضلاتی چون اعتیاد.

امروز پس از پایان فیلمبرداری «دارکوب»، به وسیله عکسی از کاراکتر جمشید هاشم پور در این فیلم رونمایی شده است. عکسی از هاشم پور با گریمی متفاوت از بازیگری که زمانی ستاره سینمای ایران بود و حال یکی از کارکشته ها و قدرتمندانی است که حضورش در هر فیلمی به آن اعتبار می بخشد.

آخرین عکس منتشر شده از این بازیگر قدیمی سینما بهانه ای بود برای پرداختن به زندگی هنری او پس از انقلاب تا کنون. حضورش سبز!


یادداشت وحید خانه ساز


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
1
جمشیدهاشم پور بزرگترین بهترین بازیگرتاریخ سینمای ایران میباشد
Angra Mainyu
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
بازیگر بسیار دوست داشتنی و با شخصیتی هستند آقای هاشم پور
البته هادی حجازی فر تو این فیلم نیستند و خانم سارا بهرامی و نگار عابدی به همراه امین حیایی و مهناز افشار و جمشید خان هاشم پور بازیگران فیلم جدید و زیبای بهروز شعیبی به نام دارکوب هستند. حتماً این فیلم رو وقتی اکران شد ببینید. بسیار فیلم خوبی هست و بازیگران مخصوصا خانم بهرامی فوق العاده تو این فیلم ظاهر شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳