دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Monday, 06 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
به مناسبت حضور اثری ایرانی در جشنواره ای بین المللی
«رویاهای دم صبح» آخرین ساخته مهرداد اسکویی که از جشنواره های مختلف جوایز ارزنده ای کسب کرده است، بی حضور کارگردان در آمریکا اکران می شود.

به گزارش خبرنگار سینمای دیباچه، مهرداد اسکویی باز هم موفق شد با آخرین اثرش برای چندمین بار به یکی دیگر از جشنواره های خارجی برود بلکه جایزه ای به انبوه جوایز این فیلم بیفزاید.

اکران «رویاهای دم صبح» بی حضور کارگردان!

«رویاهای دم صبح» اثر مستندی است که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر و جشنواره بین المللی«برلیناله» آلمان برگزیده شد؛ فیلمی که مهرداد اسکویی با ساختش جایزه ترو ویژن جشنواره «ترو فالس» را از آن خود کرد و برترین مستند ساز سال 2016 لقب گرفت.

«رویاهای دم صبح» دربارهٔ دختر نوجوانی است که در کانون اصلاح و تربیت «شهرزیبا» تحت نظارت است. این فیلم سومین قسمت از مستندهای سه گانهٔ مهرداد اسکویی است. دو اثر پیشین «روزهای بی تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» نام دارند؛ که «روزهای بی تقویم» دربارهٔ سه نوجوان به نام های وحید، سجاد و علیرضا است که به جرمهای مختلف در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند تا دوران بازتوانی را بگذرانند.

«آخرین روزهای زمستان» نیز روایتی از زندگی هفت نوجوان زیر 15 سال است که در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبای تهران زندگی می‌کنند.

مهرداد اسکویی عکاس، محقق و فیلمسازی اهل پژوهش است و سالها برای ساخت این سه اثر زمان گذاشته است؛ همین تلاش های میدانی و پژوهش های اجتماعی است که او را به کارگردانی قابل اعتنا تبدیل کرده است. اسکویی تاکنون آثار کوتاه داستانی و مستندهای با ارزشی ساخته است؛ آثاری چون «خانه مادری‌ام مرداب»، «رو به جایی دور»، «از پس برقع»، «دماغ به سبک ایرانی»، «بیوه مرد» و «مریم جزیره هنگام» را ساخته است.

حال قرار است «رویاهای دم صبح» در بخش اصلی مسابقه جشنواره بین المللی حقوق بشر در آمریکا اکران شود. جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر رویدادی سینمایی است که از تاریخ 14 تا 21 آوریل (25 فروردین تا اول اردیبهشت) در شهر فورت کالینز ایالت کلرادو در آمریکا برگزار می‌شود و مستند «رویاهای دم صبح» در روز 16 آوریل یعنی 27 فروردین ماه خودمان نمایش داده خواهد شد.

علاوه بر مهرداد اسکویی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «رویاهای دم صبح»، محمد حدادی مدیر فیلمبرداری و امیر ادیب‌ پرور تدوینگر مستند «رویاهای دم صبح» نیزبه صورت رسمی برای حضور در جشنواره بین المللی حقوق بشر دعوت شده بودند اما به دلیل مشکل مهاجرت اتباع چند کشور خارجی، به آمریکا نمی روند و قرار است از طریق تماس ویدئویی اسکایپ با حاضران جشنواره در تماس باشند.

گفتنی است فیلم مستند «رویاهای دم صبح» روز جمعه 18 فروردین ماه نیز در چهارمین دوره از جشنواره فرانسوی «جهان های تصویر» نمایش داده شد؛ جشنواری با حضور کشورهایی چون فرانسه، آلمان، کانادا، پاکستان، بلژیک و نیجریه.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳