جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
به مناسب انتشار آلبوم «مسافر»
خسرو شکیبایی تنها یک بازیگر نبود؛ بلکه انسانی بود سرشار از لطافت که احساسش از صدایش بیرون ریخته بود. این یادداشت به بهانه انتشار جدیدترین آلبوم دکلمه اوست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، خسرو شکیبایی تنها یک بازیگر نبود. او علاوه براینکه تئاتر، تلویزیون و سینما را زندگی کرده بود؛ انسانی بکر و والا بود که احساسش از صدایش بیرون ریخته بود. صدایی خشدار که در ابتدای فعالیتش در عرصه سینما دوبله می شد! زیرا هنوز کارگردان ها به صدای قابل کنترل و پر از نوسان او پی نبرده بودند! اما خسرو تربیت شده تئاتر عباس جوانمرد بود و بیانی خوب داشت که تئاتر ورزش داده بود و فعالیت تقریبأ همزمانش در عرصه دوبله قدرتمندش کرده بود.
خسرو شکیبایی با کنترل بالایی که بر بیانش داشت توانسته بود صدایش را منحصر بفرد کند؛ و در آثار سینمایی و تلویزیونی اش خوش بدرخشد؛ که البته زیاده گویی درباره بازیگری چون خسرو شکیبایی یاوه گویی است زیرا کمتر سینما دوستی است که او را نشناسد و بازی اش را در فیلمهای «هامون»، «کاغذ بی خط»، «سالاد فصل»، یا «اتوبوس شب» به یاد نیاورد؛ بنابراین صحبت از بازیگری خسرو شکیبایی نیست، درباره صدای اوست.

خسرو شکیبایی، هنرمندی با صدای مخملی؛ و آلبومی جدید و منتشر نشده!
خسرو شکیبایی در سال 1373 در یک همکاری موفق با شاعر معاصر سید علی صالحی نخستین آلبومش را منتشر کرد. مجموعه ای از شعرهای سید علی صالحی با صدای خسرو شکیبایی که موسسه دارینوش منتشرش کرد. خسرو پس از این موفقیت، سال بعد شعرهای محمدرضا عبدالمالکی را خواند و دارینوش آن را با نام «مهربانی» منتشر کرد؛ و همزمان با آن آلبوم دیگری به نام «صدای پای آب» به بازار آمد که خسرو در آن شعرهای سهراب سپهری را دکلمه کرده بود.
خسرو شکیبایی در سال 1375 بازهم با سیدعلی صالحی همکاری کرد و نتیجه آن آلبومی بود که «نشانی ها» نام داشت؛ اثری که بیش از دیگر آلبومها مورد استقبال قرار گرفت. 
در این میان، بی شک تأثیر صدای شکیبایی بر روند شاعری سید علی صالحی بی تأثیر نبود! زیرا پیش از «نامه ها» و «نشانی ها» فقط برخی از دوستداران ادبیات او را می شناختند و تازه پس از انتشار آلبوم بود که شعرهای صالحی شنیده شد. به هرحال صدای خسرو شکیبایی را نمی توان شنید و به خاطر نسپرد. صدایی که در آلبوم «پری خوانی» حال و هوای دلپذیری به اشعار فروغ داده است.
در پایان باید گفت جای بسی خوشحالی است که بزودی اثری با صدای خسرو شکیبایی به بازار می آید؛ آلبومی از شعرهای سهراب سپهری که محمدرضا احمدیان آهنگسازش بوده صدرالدین حسین خانی تهیه کننده آن است.
آلبوم «مسافر» در واقع آخرین اثر زنده‌یاد خسرو شکیبایی است که برای نخستین بار روز یکشنبه 22 اسفندماه، توسط شرکت«پخش هنر» منتشر می شود و از هم اکنون دوستاران وی برای خرید اولین نسخه آلبوم انتظار میکشند .




نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
0
0
يادش گرامى
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳