شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 18 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
به بهانه اکران نخستین فیلم سینمایی به سبک «رئال انیمیشن»
فیلم سینمایی«مبارک» این روزها بر پرده سینماها است، اثری کودکانه با سبک و سیاقی نو که با وجود کاستی های بسیار می تواند مخاطب را راضی کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، این روزها فیلم سینمایی «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی است؛ نخستین اثر رئال انیمیشن ایرانی است که بازیگرانی چون الناز شاکردوست ، امیر رهبری ، تورج نصر ، منوچهر آذر در آن ایفای نقش می کنند.

«مبارک» تنها فیلم در حال اکران است که برای کودکان ساخته شده است؛ اثری قابل قبول و خوش ساخت که قصه آن درباره دختری به نام گلپری است و به ماجراهایی می پردازد که او با عروسک های بیرون آمده از داستان های نقالی پدربزرگش با آنها روبرو می شود.

«مبارک» اثری جسورانه و خوش رنگ و لعاب با فیلمنامه ای ضعیف!

بهروز واثقی نویسنده فیلمنامه قصه ها و شخصیت های ایرانی را دستمایه قرار داده و به سراغ شخصیت هایی رفته که در میان مردم تقریبأ فراموش شده اند؛ تا به این ترتیب از ظرفیت های گونه های نمایشی ایرانی سود ببرد و مخاطبان کودک و نوجوان فیلم را تا به آخر راضی نگه دارد؛ حال اگر کمی کار آسان گیریم و کاستی هایی چون بلاتکلیفی قصه در بیان ماجراهای فرعی اثر، پایان بندی نامناسب و بدون نتیجه گیری و ابهام های روایی فیلم نادیده گرفته شود، می توان گفت نویسنده در کارش موفق بوده است.

بخش انیمیشن فیلم خوب از آب درآمده و کیفیت بالایی دارد؛ کاراکترها خوب طراحی شده اند و تلاش انیماتور برای خلق کاراکترهایی با ویژگی های ایرانی قابل مشاهده است؛ تا به این ترتیب فیلم توجه و باور مخاطب را به خود جلب کند. صحنه های اکشن فیلم با وسواسی که نجفی در اجرای ماجراها به خرج داده خوب از آب درآمده اند و می توانند در لحظه هایی از فیلم، کودکان و نوجوانان را به وجد آورند.

به هرحال با توجه به اینکه فیلم سینمایی «مبارک» تجربه ای نو در سینمای ایران به حساب می آید نمی توان انتظاری بیش از این داشت؛ آنهم در روزگاری که سینمای کودک تقریبأ از یاد رفته و کمتر کارگردانی حاضر است ریسک ساخت اثری کودکانه را بپذیرد؛ که در این میان جسارت محمدرضا نجفی در پرداختن به چنین ژانری ستودنی است، آنهم در سبک و سیاقی که در ایران کسی آنرا تجربه نکرده است.

در پایان باید گفت، شاید اگر فیلم سینمایی «مبارک» در زمان بهتری اکران می شد و تبلیغات بیشتری به آن اختصاص می یافت بیشتر از اینها دیده مورد توجه قرار می گرفت؛ و کاش این اتفاق می افتاد تا نخستین تجربه سینمایی رئال انیمیشن کودکانه محمدرضا نجفی بیش از این مهجور نماند!

فیلم سینمایی «مبارک» نخستین ساخته سینمایی محمدرضا نجفی امامی است که پس از پنج سال کار مداوم و با استفاده از فن آوری‌های روز انیمیشن سازی جهان تهیه شده است و بازیگرانی چون الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر، منوچهر آذر در آن بازی می کنند و تهیه کننده آن نیز علی نجفی امامی است. فیلم سینمایی «مبارک» این روزها در گروه سینمایی آزادی به روی پرده است.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳