جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۴۴۳
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۰۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از پشت صحنه «لیسانسه‌ها»:
سروش صحت گفت: مرحله نهایی نگارش متن این است که من و ایمان صفایی دیالوگ‌ها را با هم می‌خوانیم و روتوش آخر قبل از تصویربرداری را انجام می دهیم.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه، نزدیک اذان ظهر به لوکیشن، خانه حبیب «لیسانسه‌ها» رسیدیم؛ آپارتمانی سه طبقه که طبقه دوم آن لوکیشن اصلی و دو طبقه دیگر محل استراحت و کار گروه پشت صحنه است.


http://diibache.ir/files/fa/news/1395/11/23/11115_267.jpg

گروه در حال ضبط سکانسی بودند که در اتاق خواب حبیب می‌گذشت و سه بازیگر، هوتن شکیبا، امیر کاظمی و افشین سنگ چاپ، در آن حاضر بودند و گفتگو می کردند. اتاق کوچک حبیب اجازه تحرک دستیاران کارگردان و فیلمبردار را گرفته بود و فشار روی بازیگران سبب شد که برداشت ها تکرار شوند. به همین دلیل زمانی که صدای اذان به گوش رسید، استراحت دادند تا بازیگران به موقعیت قبلی خود بازگردند و این استراحت اجباری، فرصتی برای گفتگو با عوامل این سریال شد.


بازخوانی و روتوش نهایی متن سر صحنه

ایمان صفایی، نویسنده و سروش صحت، نویسنده و کارگردان با یک تبلت در دست در حال خواندن دیالوگ های برداشت بعدی هستند و گاهی هم آنها را اصلاح می کنند. وقتی از سروش صحت درباره اصلاح سر صحنه دیالوگ ها پرسیدم، گفت: روش کار من و ایمان صفایی این است که در 4 مرحله کار می‌کنیم؛ در مرحله اول با هم صحبت می کنیم، در مرحله دوم من سیناپس کار را می نویسم که در مورد خوب بودن یا نبودنش با هم صحبت می کنیم، مرحله سوم اختصاص به دیالوگ نویسی دارد که ایمان آن را انجام می دهد و من درباره خوب بودن نوشته ها نظر می دهم. در مرحله چهارم که مهمترین مرحله کار نوشتن ماست، دیالوگ‌ها را با هم می خوانیم و روتوش آخر قبل از تصویربرداری را انجام می دهیم. صحبت‌هایی که الان با هم داریم، بازخوانی و روتوش قبل از تصویر است.


http://diibache.ir/files/fa/news/1395/11/23/11112_895.jpg


وی در پاسخ به اینکه استفاده از بازیگر جدید در مدیوم یک رسانه ملی با ریسک همراه است اما شما چگونه هوتن شکیبا از تئاتر را برای کار انتخاب کرده‌اید، توضیح داد: اصولا به استفاده از بازیگرانی که در تلویزیون دیده نشده و ناشناخته هستند، بسیار علاقه دارم و این همیشه در کارهای من پابرجاست. دوست دارم ترکیب بازیگرهای کارهایم از بازیگران باتجربه‌تر، مستعد و قوی که کمتر شناخته شده‌اند، باشد و امیدوارم بتوانم در بقیه کارهایم هم این روند را ادامه دهم.


سروش صحت در پشت صحنه کار علیرغم جدی بودن، شوخ است و گاهی با عوامل خوش و بش هم می‌کند. وقتی در حال ضبط سکانس 62 (سکانسی که حبیب و مازیار با هم صحبت می کنند) بارها کات کرد و به هوتن شکیبا تذکر داد که انرژی ات خیلی خوب است، با همین انرژی دیالوگ بگو!


صفایی باز هم حرف نزد!

ایمان صفایی سالهاست یار غار سروش صحت است و به همراه او، نویسنده‌ سریال‌های «چارخونه»، «بزنگاه»، «ساختمان پزشکان»، «چک برگشتی»، «پژمان»، «شمعدونی» و فیلم سینمایی «پوپک و مش‌ ماشاا...» بوده‌ است. صفایی وقتی صحت با او کار دارد، ظاهر می شود و در غیر این صورت برای خودش کنجی پیدا می کند و به آنجا می رود. وقتی برای مصاحبه به سراغش رفتم، گفت که همه حرف ها را خود سروش می زند و از حرف زدن امتناع کرد و چون قبلا هم با روحیات او آشنا بودم، از این حرفش ناراحت نشدم.


وسواس خوشایند کارگردان و موفقیت «لیسانسه‌ها»

حسن نوری، دستیار اول کارگردان صحت نیز که در این سریال بازیگر هم است و نقش شاگرد خشکشویی را بازی می‌کند، فعالیت زیادی دارد و در حال هماهنگی کارهاست، البته نیوشا ضرابی، دستیار دوم کارگردان هم وقتی کارها زیاد می شود، به کمک او می آید. کار او در ضبط سکانس بعدی، سخت‌تر می‌شود چون سروش صحت، صحنه را به قصد سفری یک روزه ترک می‌کند و قرار بر این می شود که سکانس مورد نظر را ضبط کنند.


چهار ساعت با «لیسانسه‌ها»/ از روتوش نهایی متن سر صحنه تا وسواس خوشایند کارگردان


نوری درباره لیسانسه ها و سروش صحت گفت: کار با سروش صحت عالی است و او در صحنه، لباس و دیالوگ ها خیلی وسواس دارد  و حتی در ادای یک کلمه این وسواسش مشخص است و ممکن است یک برداشت به خاطر ادای یک کلمه بارها تکرار شده باشد. به نظر من همین جزئیات است که تفاوت ایجاد می‌کند.


وی در مورد تفاوت سریال «لیسانسه ها» و «شمعدونی» که  در آن نیز حضور داشت، بیان کرد: به نظر من این دو سریال، کمدی های متفاوت دارند و لیسانسه ها بیشتر با مشکلات مردم مأنوس تر و در بیان آنها راحت تر است و به همین دلیل ارتباط مردم با آن بهتر است.


لوکیشن خارجی بسیار و کار سخت تصویربردار و صدابردار

مهدی دادگر، تصویربردار که در سریال «شمعدونی» نیز با سروش صحت کار کرده است، درباره این سریال گفت: تصویربرداری فصل دوم بعد از 4 روز استراحت آغاز شد. کار «لیسانسه‌ها» از شمعدونی سخت تر است چون لوکیشن های خارجی زیاد داریم، اما کاری است که از انجام آن لذت می برم. با همان سرعت قبل و شاید با کیفیت بهتر کار را جلو می بریم چراکه از نظر رنگ و نور فضای بهتری ایجاد کرده ایم.


مسعود شاهوردی، صدابردار که اولین همکاری با سروش صحت را دارد، درباره کار بیان کرد: تعداد لوکیشن های خارجی «لیسانسه‌ها» زیاد است و از این جهت کار ما سخت است چون تکرار برداشت ها و نگاه داشتن بوم سنگین کار را سخت تر می کند.


وی که کار خود را در سینما آغاز کرده و بعد به تلویزیون آمده و در کارنامه اش صدابرداری فیلم های «پری»، «لیلا»، «مهریه بی بی» و ... دیده می شود درباره تفاوت کار در این دو حوزه گفت: سختی کار صدابرداری در سینما و تلویزیون تفاوتی ندارد اما حساسیت کار سینمایی بیشتر است و عوامل، جدیت بیشتری در کار دارند اما در تلویزیون از حساسیت پایین تری برخوردار است. البته زمانی که آثار به صورت نگاتیو ضبط می شد، جدیت در کار بیشتر بود.


http://diibache.ir/files/fa/news/1395/11/23/11135_652.jpg


سروش صحت آستین بالا زد و یک تنه به میدان آمد

افشین سنگ چاپ، بازیگر سریال که برای تمرین دیالوگ هایش در گوشه ای از لوکیشن حضور دارد، معتقد است که بعد از مدت ها، سروش صحت آستین را بالا زده تا به مدیران و مسئولان نشان دهد ریسک کردن هیچ وقت ضرری ندارد مخصوصاً در انتخاب هنرپیشه ها و نوشتن لحظات ناب کمدی. صحت یک تنه به میدان آمد و به نتیجه رسید.


وی با بیان اینکه جای سروش صحت و چنین سریالی در تلویزیون خالی بود، گفت: بالاخره بعد از 10 سال نبود سریالی خنده دار، وقتی این سریال طنز اجتماعی را می‌بینم، با وجود اینکه صحنه هایش برای ما آشنا است و لو رفته، اما با آن واقعاً می‌خندم و قهقه می زنم.


از زمان ضبط «شمعدونی» برای حضور در «لیسانسه‌ها» انتخاب شدم

امیر کاظمی، بازیگر جوانی که در لیسانسه ها، نقش مازیار را ایفا می کند، مصاحبه را به دلیل از بین رفتن تمرکزش، به پایان برداشت محول کرد. وقتی پس از 4 ساعت حضور در لوکیشن، تنها دو سکانس ضبط می‌شود، امیر کاظمی هم با رویی گشاده به سوالاتم پاسخ می دهد.


http://diibache.ir/files/fa/news/1395/11/23/11119_756.jpg


وی درباره چگونگی حضورش در لیسانسه ها به خبرنگار دیباچه گفت: وقتی در «شمعدونی» حضور آقای صحت بودم، در همان هفته سوم کار، به من پیشنهاد حضور در «لیسانسه ها» را دادند که آن زمان فقط طرح اولیه کار آماده بود. آنقدر کار، نوشته ها و فکر آقای صحت را دوست دارم و از کار با او لذت می برم، همان جا کار جدید را پذیرفتم و از همان ابتدا در جریان متن لیسانسه ها بودم. تصویربرداری شمعدونی، 10 ماه طول کشید و 10 ماه هم نگارش متن «لیسانسه ها» به طول انجامید و بعد از یک سال و نیم پیش تولید و ضبط آن آغاز شد.


کاظمی با بیان اینکه نقش اصلی این سریال بین سه جوان اصلی کار تقسیم شده که همه آنها به یک اندازه دیده می شوند، اظهار کرد: تا زمانی که داستان می طلبد، حضور مازیار، حبیب و مسعود با هم اتفاق می افتد و بیشتر اوقات، هر کدام از آنها سیر داستانی خودشان را دارند و هر سه به یک اندازه نقش اصلی دارند.


وی در پاسخ به پرسش دیباچه مبنی بر اینکه چرا نقش مسعود یا حبیب را نپذیرفتید؟ گفت: از ابتدایی که متن را خواندم، هیچ تردیدی برای پذیرفتن نقش دیگری نداشتم و به خواست خودم نقش مازیار را انتخاب کردم، چراکه به نظرم بسیار چالش برانگیز بود که در یک کار کمدی، نقشی ملودرام ایفا کنم. خانواده مازیار از هم متلاشی شده، پدرش معتاد است و خودش هم دچار سرطان شده و حالا قرار است این کاراکتر در یک سریال کمدی ارائه شود و ایفای نقش ای نکاراکتر، چالش بزرگی برای من به وجود دارد. خیلی خوشحالم که با متن خوب آقای صحت و صفایی توانستم از درام این نقش گذر کنم و با مخاطب همراه شوم.


بعد از 4 ساعت و نیم حضور در پشت صحنه سریال «لیسانسه ها» با گروه خوب و همراه این سریال خداحافظی کردم.


ضبط فصل دوم سریال به گفته وحید مرادی، مدیر تولید «لیسانسه ها»، تا شهریورماه ادامه خواهد داشت و گروه هر روز برای ضبط آفیش خواهند بود. مرادی همچنین به خبرنگار دیباچه گفت: بر اساس اعلام و قرار شبکه سه، فصل دوم سریال لیسانسه ها بعد از ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود و تا شهریورماه ضبط و پخش این سریال همزمان خواهد شد.



گزارش: آزاده فضلی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳